רשלנות רפואית בהריון

היווצרות של עובר בבטן האישה הוא הליך מרתק וקסום. בסופם של תשעה חודשים מתוחים מגיח לאוויר העולם תינוק בריא והוריו מתמסרים לגידולו

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

כדי להגיע לתוצאה המיוחלת של לידה תקינה עם תינוק בריא, על האישה לעבור כמה בדיקות בסיסיות במהלך ההריון. המטרה היא לוודא את בריאותה שלה ואת בריאותו והתפתחותו התקינה של העובר. כיום עומדים לרשות הרופאים כלים מצוינים כדי לנטר את ההריון, במטרה לפקח על כל התהליך בדרך אחראית ומבוקרת.

אם הליך ההריון הסתיים שלא כמצופה, יש לערוך בדיקה יסודית כדי לבדוק את שלבי הפיקוח והניטור של האם והעובר. חלק מהכשלים הם בלתי נמנעים, אך אחרים נמנעים והיה על הצוות הרפואי לאתרם במהלך הבדיקות. על המקרים שבהם מתרחשת רשלנות רפואית בהריון במאמר הבא.

בדיקות במהלך ההריון

מזל טוב את בהריון. כעת עליך להתחיל סדרת בדיקות ממושכת שבמהלכן יבדוק הרופא את מצב בריאות האישה ואת מצב עוברה. הבדיקות מתחילות בשלבים המוקדמים של ההריון וכוללות מדדים שונים הקשורים לעובר ומדדים שונים הקשורים לאישה. להלן דוגמה לבדיקות שונות שעל האישה לבצע במהלך ההריון:

  • ייעוץ גנטי – בדרך כלל ילכו בני הזוג לייעוץ גנטי עוד לפני ההריון, כדי לוודא שאינם נושאים גנים העלולים לגרום למחלות תורשתיות. על הרופא המבצע מעקב לשאול אותם אם ביצעו זאת ולבדוק את התוצאות.
  • בדיקת דופק – יתקיים לערך בשבוע החמישי להריון. על הרופא לוודא דופק של העובר ותקינות של שק ההריון והרחם.
  • בדיקות התפתחות – משלב זה ואילך תזומן האישה לבדיקות תקופתיות כדי לוודא התפתחות תקינה של העובר והתאמת התפתחותו לשלב ההריון.
  • בדיקות דם – במסגרת בדיקות הדם נבדקים מדדים הקשורים לבריאות האישה, אולם גם מדדים הקשורים לעובר, כגון חלבון עוברי. אם התוצאה של החלבון העוברי אינה תקינה, יש להמליץ לאישה לעבור מי שפיר בחשד לתסמונת דאון. לחלופין, יכולה האישה לבצע בדיקת סיסי שלייה בשבוע 12, אם אינה רוצה להמתין לבדיקת מי שפיר.
  • בדיקת מי שפיר – על כל אישה לבצע אם התוצאה של הסקירה הראשונה והחלבון העוברי מצביעים על חשד לתסמונת דאון. נוסף על כך, על הרופא להמליץ לכל אישה מעל גיל 35 לבצע בדיקת מי שפיר. הבדיקה מעל גיל 35 היא במימון המדינה.
  • בדיקות US שוטפות – שמהלכן בודקים את התפתחות העובר התקינה.
  • בדיקות לקראת הלידה – בדיקות הקשורות למצג ההריון ומוכנות גוף האישה ללידה.

בכל רגע נתון המצב עלול להשתנות. אמנם הריון אינו מחלה והאישה יכולה להמשיך ולתפקד כשורה עד סופו. אבל בכל זאת, המציאות עלולה להשתנות בן רגע, הן בגלל דברים הקשורים לאישה והן דברים הקשורים לעובר.

להלן דוגמאות לכשלים במהלך ההריון שעלולים לגרום ללידת עובר לא בריא או לפגוע בבריאות האישה. יש לבדוק כל מקרה לגופו כדי לקבוע אם התרחשה רשלנות רפואית בהריון:

  • הרופא לא ביצע בדיקות דם כדי לוודא נוגדנים לנגיף מסוג CMV. זהו נגיף שגורם למחלת הנשיקה שאצל אדם רגיל חולפת לאחר שבועות אחדים. אולם בזמן הריון, הנגיף עלול לפגוע קשות בעובר, במיוחד אם האם נדבקה בו לראשונה בזמן ההריון. משום כך על הרופא לכלול את הבדיקה לנוגדני CMV בבדיקות הדם התקופתיות שעוברת כל אישה הרה. אם נדבקה, עליה לקבל הדרכה מהן ההשלכות ומהן האפשרויות העומדות בפניה.
  • הרופא פספס בעיה בהתפתחות העובר במהלך בדיקות האולטרסאונד שהוא מבצע. יש לבצע מדידות מדויקות כדי להגדיר את גיל העובר, גודלו ביחס לשבוע ההריון. נוסף על כך, נערכות שתי בדיקות אולטרסאונד מרכזיות על ידי רופא מומחה, שבהן הוא בודק התפתחות של אברים חיוניים, כגון מוח ולב, נוסף על הבדיקות ההתפתחות הרגילות שמבצע הרופא שעורך את מעקב ההריון. ידועים לצערנו מקרים שבהם רופאים ציינו שבסקירות אלה הכל בסדר, בעוד בפועל נולד עובר עם בעיות שהיה אפשר לאתר במהלך ההריון, כגון בעיות בעמוד השדרה, בהתפתחות המוח, בגפיים ועוד.
  • לכל אורך הריונה על האישה לבצע בדיקות דם ולחץ דם. אף אם העובר מתפתח כשורה לגמרי, הרי ההריון עלול לגרום לאישה בעיות בריאותיות. למשל יתר לחץ דם שעלול להיות קשור לרעלת הריון, סוכרת הריון שמופיעה רק בזמן ההריון, מחסור בברזל ועוד. על הרופא לנטר מדדים אלה כדי לוודא שבריאות האישה תקינה. ידועים מקרים של רשלנות רפואית בהריון שבהם לא אותר לחץ דמה הגבוה של האישה, מה שגרם למותה ולמות העובר בגלל רעלת הריון. זהו מצב חירום רפואי שיש לטפל בו במהירות.
  • אי פענוח של בדיקות שהתבצעו. למשל שגיאה בפענוח הבדיקות הגנטיות שביצעו ההורים, וכתוצאה מכך ולד ילד עם מוחלות גנטיות או תסמונות גנטיות. רשלנות במקרה זה היא גם אם הרופא לא יידע את האישה כי באפשרותה לבצע בדיקות אלה. כמו כן לצערנו התרחשו מקרים שבהם נמסר לאישה שתוצאות מי השפיר תקינות, בעוד העובר נולד עם תסמונת דאון.
  • התעלמות מהריונות קודמים ולידות קודמות של האישה, או גורמי סיכון במשפחת הורי היילוד.
  • מצבי טרום לידה קשורים גם הם לרשלנות. אם הצוות הרפואי לא העריך את מצבו של העובר ולא המליץ על לידה מוקדמת, אם הייתה עדות למצוקה עוברית. למשל במצבים של חוסר חמצן לעובר, היפרדות שלייה, היעדר צמיחה של העובר ועוד.

כדי לבדוק אם מדובר במקרה של רשלנות בהריון, יש להתייעץ עם עו"ד המתמצא בנושא. כל הגורמים המעורבים במעקב ההריון של האישה יכולים להיות הנתבעים בתביעת רשלנות רפואית בהריון: רופא הנשים, גנטיקאי, מומחה אולטרסאונד, האחות, בית החולים ועוד.

אם מדובר ברשלנות בזמן המעקב שגרמה להולדת עובר פגוע, אפשר לתבוע בגין "הולדה בעוולה". הטענה בתביעה מהסוג הזה היא שעדיף היה לו התינוק לא היה נולד, לאור הנכות הקשה שממנה הוא סובל. כדי להוכיח רשלנות רפואית בהריון, יש להמציא שלושה תנאים: הראשון הוא שהמוסד הרפואי והרופאים שערכו מעקב הריון ביצעו מעקב רשלני במהלך ההריון. שנית, יש להוכיח קשר סיבתי המוכיח כי אם המום היה מתגלה הוריו היו שוקלים להפסיק את ההריון. נוסף על כך עליו להוכיח נזק שנגרם בגלל הולדה בעוולה.

כמו כן אפשר לתבוע בגין פגיעה בבריאות האישה, אם הייתה רשלנות במהלך המעקב. למשל סוכרת הריון שלא אובחנה, לחץ דם גבוה, בדיקות דם שהעידו על בעיה בריאותית כגון בעיות בכליה או תפקודי כבד ועוד.

אז מה עושים

יש אפשרויות מגוונות לוודא את תקינות ההריון במטרה להוליד עובר בריא ושמירה על בריאות האישה ההרה.

כיום עומדים לרשות הצוות הרפואי המבצע מעקב הריון אמצעי הדמיה ובדיקה משוכללים. אפשר לבצע ייעוץ עוד בטרם ההריון אם התגלתה נשאות גנטית.

ניתן להפנות את האישה לבדיקות נוספות אם חלק מהבדיקות חורגות מהנורמה, אפשר לשלוח את האישה לחוות דעת שנייה, ואם הרופא אינו בטוח בפענוח של בדיקה הוא יכול לשלוח את האישה לבדיקה חוזרת.

כדאי גם לדעת שמוסדות רפואיים מגובים על ידי סוללת עורכי דין שיעשו הכל כדי לדחות את התביעה, ולכן מומלץ להתייעץ עם עו"ד רשלנות רפואית בהריון ולשמוע על האפשרויות שעומדות בפני ההורים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture