Yonatan Sindel/Flash90

המדינה מתכוונת לעקוב באמצעות איכוני סלולר? היועמ"ש ובשב"כ מבהירים

ראש הממשלה אמר כי המדינה מתכוונת להשתמש באמצעים שנועדו למאבק בטרור כדי להילחם בנגיף. היועמ"ש אישר את השימוש תוך הטלת מגבלות, והוא יובא לאישור הממשלה. השב"כ: "אין הכוונה לעשות שימוש ביכולות לצורך אכיפה של הנחיות בידוד"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי יופעלו גם "אמצעים טכנולוגיים" למעקב אחר חולי הקורונה, זאת כדי לוודא שלא הפרו את תנאי הבידוד. במשרד המשפטים בחנו את ההנחיות במישור המשפטי וחוות דעת מטעם היועץ המשפטי לממשלה תועבר מחר לממשלה. ההחלטה כבר עוררה ביקורת ובשב"כ הבהירו כי אין כוונה להשתמש ביכולת השירות לאכיפה או ניטור.

ב'וואלה' הסבירו כי ככל שאכן מדובר במעקב באמצעות איכונים סלולריים, הוא יכול להיות מופעל בכמה דרכים. הראשונה היא מעקב בזמן אמת כדי לוודא שאותו אדם אכן נשאר במתחם שבו הוא אמור להיות מבודד. בנוסף, באופן תיאורטי, מכיוון שלחברות התקשורת ידועים המיקומים של כלל הטלפונים הסלולריים, ניתן לעשות במאגר גם שימוש "הפוך".

כלומר, לאחר שנבדק מסלולו של החולה, אין סיבה שלא ניתן יהיה לבדוק איזה מכשירים סלולריים היו בסביבתו. כך ניתן לשלוח הודעה לכל מי שהיה בסביבת החולה, וגם לגלות אם אנשים מסוימים היו לצדו לאורך זמן. עם זאת, מדובר באמצעי שפגיעתו בפרטיות עצומה, שכן הוא למעשה מאפשר לרשויות להפעיל אמצעי מעקב בצורה גורפת, כנגד כל מי שהיה בסביבת החולה.

עם זאת, שב"כ טען בהודעתו כי לא ייעשה שימוש ביכולות לאכוף בידוד. לכן, אפשרות נוספת למעקב סלולרי היא בדיקה מדוקדקת לאחור של המסלול שעבר כל חולה. חברות הסלולר שומרות מידע על מיקומו של כל טלפון סלולרי בכל רגע זמן רב לאחור. כיום יכולה המשטרה לקבל את המידע הזה בצו בית משפט, או במקרים בהם הוא דרוש בדחיפות להצלת חיי אדם או למניעת עבירות חמורות.

זמן קצר אחרי הצהרת ראש הממשלה נמסר מהשב"כ כי "בהמשך לפניית ראש הממשלה ומשרד הבריאות, נבחנת, עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר, האפשרות להסתייע ביכולות טכנולוגיות של שירות הביטחון הכללי, במסגרת המאמץ הלאומי למניעת התפשטות מגיפת הקורונה. יודגש כי בכל מקרה אין הכוונה לעשות שימוש ביכולות האמורות לצורך אכיפה או ניטור של הנחיות בידוד".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע כי לאחר שבחן את בקשת ראש הממשלה הוחלט על מגבלות שונות על האמצעים שיופעלו, לרבות בהיבטים של תקופת הפעלתם, הפיקוח המשפטי על ההפעלה והשימוש הנעשה במידע שנאסף. מנדלבליט הדגיש כי אין כוונה לעשות שימוש באמצעים לצורך אכיפה או ניטור של הנחיות בידוד.

המהלך ייעשה בהסכמה בלבד, אך עדיין נערכים דיונים למקרה שבו חולים מסרבים שפעולה כזו תתבצע על הטלפון האישי שלהם. על כן, במשרד המשפטים בוחנים את המשמעותיות של פעולה כזו. בהמשך היום תובא חוות הדעת של המשנה ליועמ"ש ניזרי, על מנת להתחיל את השימוש באמצעים הטכנולוגיים ההמיוחדים כמה שיותר מוקדם.

מהיועץ המשפטי לממשלה נמסר בתגובה: "במענה לפניות כתבים הרינו לעדכן, כי בהמשך לפניית ראש הממשלה ומשרד הבריאות לשב"כ בנוגע לנקיטת אמצעים שיסייעו לממשלה להתמודד עם נגיף הקורונה, לשם הצלת חיים, בחן היועץ המשפטי לממשלה מספר צעדים שנועדו לסייע לצמצום ולמניעת הדבקה נרחבת ככל הניתן".

"במסגרת הבחינה המשפטית הוחלט על הטלת מגבלות שונות על האמצעים שיופעלו, לרבות בהיבטים של תקופת הפעלתם, הפיקוח המשפטי על ההפעלה והשימוש הנעשה במידע שנאסף. זאת, במטרה להגיע לנקודת האיזון הנכונה בין האינטרסים החשובים הרלוונטיים. הפעלת האמצעים תובא לאישור הממשלה ובהמשך לכך גם לאישור ועדת הכנסת הרלוונטית", לשון הודעת היועמ"ש.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture