צילום: דובר צה"ל

נציג פיקוד העורף בראיון: "בערב פסח יהיו ניידות שיבדקו גם בצורה סמויה"

רב סרן במיל' יצחק טסלר, מסביר בפיקוד העורף לציבור החרדי, ל'חדשות JDN': "בכל הריכוזים חרדים אנחנו רואים מספר גבוהה של חולי קורונה". בתחזית אופטימית לבני ברק: "אם יקפידו על הנהלים, ההדבקה תיבלם" וגם: המענה והקמפיין ביידיש

כתבות נוספות בנושא:

בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
ח"כ טייב בראיון ל'JDN': "הסתה בסגנון גרמניה לפני 70 שנה" • צפו
משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
על שולחן היועמ"שית החדשה: בהרב מיארה נכנסת היישר לסערות המשפטיות

רב סרן במיל' יצחק טסלר, מסביר בפיקוד העורף לציבור הדתי והחרדי, בראיון מיוחד ונרחב ל'חדשות JDN' פורס את פניכם את כל המידע שחשוב תדעו לקראת חג הפסח בצל הקורונה: "יש לי בקשה, אין לי בעיה שתשאל גם את השאלות היותר מורכבות כמו למה יש הגבלות בריכוזים חרדים ואם יש או אין אכיפה על אחרים, אם החרדים מקשיבים להוראות ואם כן למה יש כל כך הרבה חולים, אבל אני גם רוצה שנקדיש מקום של כבוד גם להוראות שהן מצילות חיים", הוא מבקש בנימוס ומי אני שאסרב.

קודם כל הוא פתוח באזהרה לאלה שמתכוונים או חושבים להתחכם ובכל זאת להתארח בליל הסדר: "בערב ליל הסדר תהיה הגבלה משטרתית על תנועה, יהיו ניידות שיבדקו גם בצורה סמויה וגם בצורה גלויה ויעכבו ויבדקו אנשים. צריך לדעת שאסור לארח בבית ואסור להתארח אצל אחרים בליל הסדר, והמשטרה תחלק קנסות מ-500 שקל על מי שלא נמצא ליד הבית ועד 5000 שקל למי שמפרים בידוד, חשוב מאוד שאנשים יהיו מודעים לזה כדי שלא יופתעו ואז יצטרכו לחזור הביתה לבית שאין להם את כל הציוד לליל הסדר".

"משטרת ישראל תבצע אכיפה בערב החג, יהיו בדיקות, יהיו ניידות, ואנשים צריכים לדעת, אז אם חלילה וחס מישהו מתכוון להתארח בליל הסדר אצל משפחה או לארח, שייקח בחשבון שהמשטרה תעכב אנשים, תבדוק ויכולה להגיד להם 'רבותי, תחזרו לעיר שממנה באתם' ואז אתה חוזר הביתה לבית ריק שאין שם אוכל לחג, כדי למנוע אי נעימות שאנשים יהיו מודעים לזה".

מכאן הוא עובר להוראות שגם רלוונטיות לליל הסדר, אך ברוך ה' לרובכם לא, רק למי שבביתו מחיוב בבידוד: "אם יש בן משפחה שנמצא בבידוד בליל הסדר, אז אני יודע שהדבר הכי רוצים אותי הוא פשוט לפתוח את הדלת שלו, ההורים והאחים נמצאים בסלון והוא נמצא בחדר שלו וביחד הם שרים את שירי החג ואוכלים והכל – אבל לא, זה מסוכן. מי שנמצא בבידוד חייב להיות רק בחדר שלו, החדר הזה חייב להיות סגור, הדלת חייבת להיות סגורה".

"אם מביאים לו אוכל, לא מכניסים לו לחדר אלא משאירים לו את האוכל בפתח הדלת והוא פתוח את הדלת, לוקח את האוכל ומיד סוגר. לא להשאיר את הדלת פתוחה כי זה רסיסי הרוק שדרכן עובר הוירוס, הוא יכול לנוע בבית וזה מסוכן".

למה אי אפשר לפתוח את הדלת?

"מהסיבה הפשוטה, כאשר מתעטשים, עד עכשיו חשבנו שזה עד שתי מטר, אבל היום אנחנו יודעים שהמרחק הוא אפילו גדול יותר, יש תנועה של רסיסי רוק מיקרוסקופים שנעים במהירות גבוהה כאשר את מתעטש או משתעל, וזה נע בחלל הבית, הוירוס לא רק במה שאתה נוגע בו אלא פשוט נע באוויר". הוא מסביר בציניות, "אם יש לך בית של שלושה קילומטר אז זה לא נורא שבצד אחד ההורים ובצד השני הילד. אבל מכיוון שאנחנו מדברים על משפחות וחרדיות שהדירות הן קטנות אז אי אפשר שבחדר אחד יהיו ההורים ובחדר שליד יש תנועה של אוויר כולל רסיסים של רוק שעלולים להדביק".

עוד הוא מוסיף כי, "כמובן שצריך להפקיד על ניקיון וחיטוי, אם מכניסים דברים כמו ספרי קודש, סידור, חומש, תשמישי קדושה כמו תפילין, אסור להוציא אותם ולהשתמש בהם. אם מוציאים משהו מהחדר שלו, נניח תשמיש קדושה, צריך חיטוי, כמובן שתפילין אי אפשר לחטא אז מכניסים לו לחדר ולא מוציאים ולא משתמשים באותו ציוד".

"אם יש לו בגדים מלוכלכים, אז מכניסים אותם לתוך שקית, את השקית לוקחים ומכבסים את הבגדים, לא לנגוע בבגדים שלו עם ידיים חשופות רק עם כפפות, לשים במכונת כביסה, להפעיל, ואז אין בעיה. עדיף להגיש למי שבבידוד את האוכל בכלים חד פעמיים כדי שיהיה אפשר להשליך את זה לתוך שקית אשפה ואז פשוט לקחת את הכל, שאריות האוכל יחד עם הצלחת יחד עם המזלג והסכין והכל, ישר לפח הזבל השכונתי ולא לנקות את הכלים ולהיחשף לנגיפים".

הוא מוסיף עוד דבר חשוב בימים אלו, למרות העומס של ערב פסח והילדים שמשועממים בבית, אל תשלחו אותם לקניות. "אני יודע שהציבור החרדי מאוד מקובל לשלוח ילדים קטנים לקניות, בתקופה הזאת עדיף לשלוח בוגרים, אני מדגיש את המילה בוגרים ולא מבוגרים כי מבוגרים מעל גיל 60 אסור להם לעשות קניות אז צריך לעשות עבורם. אבל אם אם אתה שולח ילד קטן לקניות הוא לא יוכל לבקש מבן אדם מבוגר שעומד לידו 'אדוני, תזוז ממני 2 מטר, תשתעל לתוך המרפק שלך', ילד חרדי מחונך לא להעיר לאדם בוגר, אז לכן עדיף לשלוח לקניות בוגרים ולא ילדים".

והוא מדגיש כמובן את החובה להקפיד על היגיינה, "בציבור הדתי והחרדי תמיד מקפידים ליטול ידיים וזה נפלא, אבל ליטול ידיים זה לא מספיק, בתקופה הזאת חשוב מאוד להקפיד גם לסבן את הידיים עם מים וסבון לפחות 60 שניות, צריך ללמד את הילדים הקטנים להשתעל לתוך המרפק ולהתעטש לתוך המרפק, כמובן להשתמש בממחטת אף חד פעמיות ולא ממחטות בד כמו שהמבוגרים יותר מכירים ואוהבים, לחטא משטחי שיש, לסבן ידיים לפני ואחרי שמטפלים בילדים הקטנים, לפני הכנת מזון".

"בכל מקום שאנחנו רואים ריכוזים חרדים אנחנו רואים מספר גבוהה של חולי קורונה"

רב סרן טלסר מזכיר בראיון את מה שבטח כבר שמעתם: "ההוראות מצילות החיים שלנו לא לצאת מהבית שלא לצורך ואם יוצאים מהבית כדי או לקנות מזון או תרופות, או כדי להביא מזון ותרופות לסבא וסבתא שלהם אסור לצאת מהבית, אין בעיה, אבל אם כבר יוצאים מהבית, גם אם זה למשהו קצר כמו ירידה לזבל, לכסות את הפה עם מסכה, גם ליציאה קצרה יחסית".

"ההוראות של משרד הבריאות הן הוראות מצילות חיים, למדנו מהלקח של קהילה החרדי בניו יורק, בקהילה החרדית באיטליה, אנחנו רואים גם מה קורה בכלל בעולם, בספרד, בארצות הברית, אנחנו רוצים למנוע את המראות הקשים שיש שם אצלנו".

הוא את נתוני התחלואה הגבוהים במגזר החרדי שמובילים להגבלות דווקא על הריכוזים החרדיים, "בוא נסתכל למציאות בעיניים, אנחנו רואים שיש בריכוזים חרדים בכל הארץ אחוז גבוהה של חולים, זה לא במקרה, בציבור הדתי והחרדי יש משפחות גדולות בלי עין הרע עם דירות קטנות (עם עין הרע, הוא מטבל במעט הומור, ש.ב.צ.), הרבה מאוד נפשות למעט מטר רבוע, כתוצאה מכך כאשר נמצאים כל כך בצפיפות ההדבקה מהירה".

"לכן אנחנו רואים ריכוזים חרדיים וזה לא משנה אם אנחנו מדברים על ירושלים, על בני ברק, אלעד, מודיעין עילית, קריית ספר, רכסים בצפון, בכל מקום שאנחנו רואים ריכוזים חרדים אנחנו רואים מספר גבוהה של נשאי או חולי קורונה. בגלל אותה צפיפות ובגלל העבודה שאנשים היו בבתי כנסת בתקופה מאוחרת יחסית ובישיבות ונפגשו שוב ושוב בשמחות, לכן יש מספר גבוהה של חולים ונשאים. זו גם הסיבה שאנחנו רואים את ההגבלות התנועה כרגע בריכוזים חרדיים".

הוא מציג תחזית לא אופטימית לזקני ברק אם לא יישמרו על ההוראות: "יש הרבה שאומרים שיש פה הגזמה כי רוב האנשים שיחלו בקורונה הם יעברו את זה בצורה קלה, זה נכון, הבעיה היא שמבין המבוגרים שיחלו, אחוז הנפטרים הוא לא עלינו גבוה מאוד, וגם מי שלא נפטר זקוק במשך תקופה ארוכה למכונת הנשמה, אין לנו כרגע למדינת ישראל אפשרות להתמודד עם עשרות אלפים שזקוקים למכונות הנשמה, לא נוכל לעמוד בזה".

"חייבים לבלום את התפשטות הקורונה בעזרת הקפדה על הוראות משרד הבריאות, כבר עכשיו המספרים בריכוזים החרדים גבוהים ואנחנו מדברים כרגע על מספרים גבוהים של נשאים ושל חולים, אבל אנחנו עדיין לא מדברים על מספר גבוה של חולים בבני ברק שזקוקים למכונות הנשמה, אבל זה עלול לקרות מהר מאוד אם בהדבקה תמשיך להיות מהירה".

הוא מוסיף בעיה נוספת מזווית אישית: "גם אין צוותים רפואיים שיחזיקו מעמד, צריך לדעת שהחשיפה היום-יומית לחולי קורונה בסופו של דבר מביאה את חלק מהצוותים הרפואיים להדביק, אני מספר את זה מניסיון אישי, הבן שלי נהג אמבולנס במד"א ויש לי אח שהוא מתנדב וחובש במד"א. חייבים לבלום את הקורונה בעזרת הקפדה על ההוראות".

"אם יקפידו על הנהלים, מספר התושבים בבני ברק שימשיכו להיבדק ייבלם"

"יש פה שיתוף פעולה מיוחד של פיקוד העורף יחד עם משרד הבריאות, יחד עם עיריית בני ברק, שיתוף פעולה מאוד טוב", הוא מספר על הפעילות בעיר שהפכה לבירת קורונה. "זה לא שפיקוד העורף בא ומחליט להטיל סגר, אלא פיקוד העורף יחד עם המשטרה ומשרד הבריאות ישבו ודנו בהגבלות והחליטו להטיל אותן. ראשית אנחנו רוצים למנוע יציאה מהעיר, שאנשים לא ייצאו החוצה וידביקו אחרים ולא שיכנסו אנשים מחוץ לעיר וידבקו".

"לגבי תושבי בני ברק, חלק גדול מהם כבר נדבקו, איך אנחנו יודעים? כי בבדיקות אנחנו ראינו שבערך שליש מכל המבדקים התגלו כנשאים, זאת אומרת שכבר עכשיו יש רבים בבני ברק שהם נשאים והם לא יודעים את זה, בקרב צעירים יש חולים אסימטומטים. אם יקפידו על הנהלים, מספר התושבים שימשיכו להיבדק ייבלם".

"אם אנחנו נקפיד במרחב הציבורי בשמירה על מרחק 2 מטר, אני מודע לזה שבני ברק היא עיר צפופה וזה קשה לעשות את זה, אבל אפשר להקטין את ההדבקה. אני קוראים לפזר את הקניות, לא כולם חייבים לקנות בערב חג, חלק מהצרכניות פתוחות מאוחר בלילה, לנסות לפזר את הקניות. זה מקטין את הסיכוי לחשיפה והידבקות".

על הקריסה במוקד העירוני הוא אומר כי "אנחנו נמצאים בקשר שותף עם עיריית בני ברק ואני יכול להגיד לך שאנחנו עושים כל מאמץ כדי לעמוד בזה, אני יכול להגיד לך יותר מזה, אנחנו המלצנו לשמחתנו הם אימצו את זה, שהמוקד הטלפוני לא רק יתוגבר אלא גם יתוגבר על ידי נוכרים כדי שיהיה אפשר לתת מענה חירום גם בשבתות וחגים למי שמתקשר, כמובן רק במקרה של פיקוח נפש, אם צריך להוציא דחוף חולה למלונית".

עם זאת הוא מודה שלעיתים המערכת אכן לא עומדת בעומס, "במהלך המאמץ האדיר הזה יש כמות גבוהה של פניות וקורה לעיתים שחלק מהמוקדים לא פנויים, או לא עונים מספיק מהר, אני יודע שעושים מאמץ אדיר גם מבחינת השקעה כספית וגם מבחינת מינוי של אנשים והצבת כוחות שיסייעו. לפעמים יש קשיים להשיג את המוקד אבל זה טבעי ונורמלי".

"אנחנו רואים דווקא בריכוזים החרדים זינוק מאוד מאוד גבוה ומדאיג של מספר הנשאים"

למרות היותו לובש מדים, רב סרן טסלר רואה צורך לצאת להגנתו של הציבור החרדי שהושמץ בימים האחרונה, עם כי הוא נזהר מתוקף תפקידו לעשות זאת בזהירות: "אני ער לחלוטין לביקורת שהוטחה בציבור החרדי בצורה מאוד מאוד קשה, בלי להזכיר שמות, אני מבקש גם לא להתייחס לשמות ספציפיים, אבל אנחנו מודעים לזה שהייתה ביקורת, אז אני רוצה לחדד את הנושא. ראשית אנחנו רואים גם בבני ברק וגם בריכוזים חרדים רבים מאוד שמקשיבים להוראות של משרד הבריאות וזה טוב מאוד".

"יחד עם זה", הוא מוסיף, "אנחנו מודעים לזה שבשוליים, גם בישובים חרדים וגם אחרים של לא חרדים, יש שוליים שלא מפקידים על ההוראות, אותם שוליים גורמים למחלה שאנחנו ראינו בניו יורק מקרים קשים מאוד לא עלינו של פטירה גם של אנשים לאו דווקא מבוגרים, גם אנשים בגילאיים 40 ו-50 עם מחלות רקע שהלכו לעולמם רחמנא ליצלן, אנחנו צריכים לדעת שזה יכול ועלול לראות גם אצלנו רחמנא ליצלן".

"לכן אני בא ומדגיש, ההוראות האלה מצילות חיים, לכן אותם שוליים גורמים לאנשים לחלות, אלא שבריכוזים חרדי יש משפחה גדולה ודירה קטנה מספר הנדבקים הוא גבוה יותר ולכן אנחנו רואים דווקא בריכוזים החרדים זינוק מאוד מאוד גבוה ומדאיג של מספר הנשאים, לכן עד עכשיו הוטלו מגבלות על ריכוזים חרדים, זה התחיל מבני ברק אבל זה יעבור לעוד ישובים. אם אנחנו נזהה מחר באום אל פאחם או בצפון תל אביב זינוק גבוה במספר הנשאים, ברור שיהיו גם שם מגבלות, השיקול היחיד משטרת ישראל בהטלת מגבלות הוא רק השיקול הבריאותי, אין פה שיקול של דת גזע או שום דבר אחר".

"המגבלות האלה מצילות חיים, אין לי ספק שבערב חג הפסח, חג החירות, זה שאין לאנשים את האפשרות כמו כל שנה לצאת ולקנות את המתנה לאישה ואין אפשרות לקנות את המתנות לילד שזה כמו שכולנו יודעים חובה הלכתית לעשות לפני החג, זה קשה, אבל זה נועד כדי שבשנה הבאה נוכל לחגוג כולנו פסח כשר ושמח כשכולנו בריאים, אם אנחנו לא נקפיד על הנהלים ולא נקפיד על מגבלות התנועה בריכוזים שמשרד הבריאות והמשטרה אמרו שחייבים, חלילה וחס מספר הנשאים והחולים יגדל ומספר הנפטרים יגדל".

"כבר הגענו לעשרות נפטרים ואנחנו בקלות להגיע למצב של מאות נפטרים ביום כמו שקורה בניו יורק, מספיק להסתכל על הרשימה המעוררת צער עמוק של הנפטרים בניו יורק, אנחנו רואים את זה בכל העיתונים החרדים, מפרסמים את הרשימות והתמונות, הלב נקרא, אני יכול להגיד לך שבאופו אישי הכרתי רב מפלטפוש שהתפללתי בבית כנסת שלו, זה קורה הרבה וזה עצוב, הוא היה יהודי חם וטוב שאמנם לא היה צעיר, בן 75, והוא הלך לעולמו מקורונה, אנחנו לא רוצים להגיע למצב הזה בבני ברק".

"אנחנו יודעים שבניו יורק התחבורה הציבורית המשיכה לפעול, אנשים המשיכו ללכת לעבודה, לבתי הכנסת והישיבות ולכן מספר החולים והמתים שמה הוא מזעזע, אנחנו רוצים למנוע את התמונות הקשות האלה של ילדים שמאבדים את ההורים שלהם ואת הסבים והסבתות שלהם רחמנא ליצלן, לכן כל ההגבלות שאנחנו עושים, אנחנו עושים אותן בצער גדול, בכאב גדול, אנחנו מבינים את הקושי".

"ההוראות לא להתפלל במניין נכתבו בכאב עצום"

לסיום הוא מספר לנו על הפעילות הייחודית של פיקוד העורף למגזר החרדי, "אנחנו מדגישים לציבור ועושים הסברה בכל כלי התקשורת האפשריים, עסקנו בכתיבה של פשקעוולים, עסקנו בפנייה לרבנים להוציא הוראות. אבא שלי תמיד אומר לי, אינגלא (ילד ביידיש, ש.ב.צ.) על תשכח שאתה רב סרן ולא רב, למדת בישיבה אבל אתה לא רב, רק רב סרן, הוא צודק כמובן, אני לא פוסק הלכות".

"הציווי של ונשמרתם מאוד לנפשותכם הוא לא סיסמה שהמצאנו בפיקוד העורף, זה כמו שכל אחד יודע ציווי מהתורה, והציווי של סכנתא חמורא מאיסורא זה שוב לא משהו שאנחנו המצאנו, לכן כל מנהג וכל דבר, בן אדם צריך לשאול את רבותיו שההוראות לא להתפלל במניין נכתבו בכאב עצום, אבל ההוראות האלה הן מצילות חיים, ההוראות של לנסוע להמעיט ביציאה מהבית שלא לצורך , זה קשה מאוד בוודאי לציבור כרגיל להתכנס ללמוד ולהתפלל, אבל ההוראות האלה מצילות חיים.

"אנחנו התחלנו לעשות גם עלונים מידע שיופצו בריכוזים החרדים, חשוב לי להדגיש שכל עלול מידע שאנחנו מוציאים, אנחנו מתייעצים גם עם רבנים וגם עם אנשי ציבור חרדים כדי שחלילה וחס לא תצא שגגה תחת ידינו, אנחנו מתאימים את השפה, את האיורים, גם עלונים מידע, יש לנו עוד כל מיני הפתעות נחמדות שנעשה לקראת החג, כדי שאנשים באמת יבינו את ההוראות".

הוא מספר בראיון כי בפיקוד העורף נותנים אף מענה ביידיש, "אנחנו כבר כמה שנים נותנים במוקד פיקוד העורף מענה ביידיש מתוך הבנה שצריכים לתת מענה לכל האוכלוסיות, כמי שאני דואג לעובד זר שמגיע לפה מתילאנד ורוצה להתקשר ולקבל מענה אנושי בשפה שלו, וכמו שאנחנו מבינים שיש עולים מצרפת שרוצים לקבל את המענה בצרפתית, כמו שיש עולים מאתיופיה שרוצים מענה באמהרית, אז זיהנו שבציבור החרדי יש צורך כזה".

"בעבר היו לנו עלוני מידע ביידיש, אבל ברגע שהבנו שיש פחות אנשים שקורים יידיש ויותר אנשים שמדברים הפסקנו עם הטקסט הכתוב ורק נתנו מענה טלפוני, אבל בסבב הנוכחי אנחנו מתחילים לייצר תכנים גם ביידיש כי יש זינוק מאוד משמעותי בעשור האחרון של דוברי יידיש וקוראי יידיש, ואנחנו מתאמים את המענה למה שנדרש בשטח, ברגע שאנחנו מזהים שיש צורך".

"כבר בימים הקרובים יהיה לנו גם מענה מאוד מיוחד ומאוד מקסים לילדים, עוד לא יכול לחשוף את הכל כי זה עדיין בהכנה ואני לא נראה חצי עבודה, אבל אנחנו בהחלט עושים תכנים ייעודים לילדים שיתאימו למגזר החרדי, כמובן שאנחנו שוקלים כל דבר, אם למבוגרים צריך שהמענה יהיה מכובד ומתאים, אז בוודאי שלילדים אנחנו נעשה התאמה, אנחנו מתייעצים עם אנשי ציבור, זה ייצא נפלא ומצוין".

"צריכים לתת מענה גם אם הוא מאוד יקר, יש פה השקעה כספית מאוד גדולה גם של משרד הבריאות וגם שלנו, אנחנו עושים את זה בשמחה רחבה, המטרה שלנו היא להציל חיים, אנחנו מבינים שבאמת מדובר פה בפיקוח נפש ויחד ובשיתוף פעולה של גורמי החירום ובציבור נוכל למנוע את המראות הקשים והעצובים שמגיעים אלינו מניו יורק וריכוזים חרדים נוספים בעולם, כדי שבעזרת ה' יהיה לנו פסח כשר, בריא ואם אפשר שמח", הוא מסיים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נהדר הוא מסביר יפה איך ההחרדים נדבקו הנגיף עובר גם ביותר משני מטרים ולכן החרדים המסכנים שהתפללו במרחק לפי הכללים לא ידעו שהם נדבקים.
החילונים לא היו בכל מקרה בבית כנסת…

לא מדובשך ולא מעוקציך
עושים דה לגיטימציה לציבור החרדי משחירים את פניו בכל העולם אח"כ מחלקים לילדים שלהם הפתעות…
תשמרו את ההפתעות לעצמכם רק תעזבו אתנו לנפשינו

זה עוד חרדק בזוי

אם זה הרמה של הכתיבה ועוד "בהשקעה גדולה" המצב חמור מאד

חחח
למה הורדתם את התגובה שלי.
היא כל כך נכונה וכואבת?

גם את תגובתי מסננים

אבל אין לי מקום אחר לכתוב כי בהדרן זה מה יש

ואני עושה חובתי והעורך המסנן יתן את הדין
יבא יום והעורך שיודע מה הוא מצנזר ולובר לרשע הוא יזדעק ויתחרט

לא נזהרים עכשיו אני שמעתי כבר 3 פעמים גרירית מזודות בבני ברק .בקשו לא לחזור על ההדבקות של סעודות פורים ואנשים מתחכמים .התחשק לצעוק להם מהחלון : פושעים …אך לא נעים .

לא נזהרים עכשיו אני שמעתי כבר 3 פעמים גרירת מזודות בבני ברק .בקשו לא לחזור על ההדבקות של סעודות פורים ואנשים מתחכמים .התחשק לצעוק להם מהחלון : פושעים …אך לא נעים .

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture