Olivier Fitoussi/Flash90

משרד הבריאות: ירידה של 9% בהיענות הציבור להנחיות מיום חמישי

יו"ר הוועדה טען כי קיימת אי בהירות גדולה ביחס למידע על מחלות רקע, והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות השיב כי נבנה מודל שיאפשר לכל אדם לחשב את רמת הסיכון שלו. פרופ' גרוטו: ביום חמישי היענות הציבור עמדה על 65% ואתמול חלה ירידה של 9%

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

היו"ר ח"כ עפר שלח פתח את דיון הוועדה על סוגית תהליכי המידע בהתייחסו לחזרה ללימודים: "בתקופה של מגיפה המידע הוא קריטי. אנחנו רואים את ההבדל בין ציבור מודע ומבין שמקבל את ההחלטות לבין ציבור מבולבל שלא מקבל מידע ולא מכיל אותו. התנהגות הציבור היא זו שקובעת וציבור שמקבל מידע נוהג באחריות. כך גם בסוגית החזרת מערכת החינוך. האזרחים לא בצבא ולא עומדים בשלשות".

"כשהציבור מקבל ביום שישי שורה של הנחיות סותרות התוצאה היא אחוזים גבוהים מאוד של תלמידים שיכולים ללמוד לא הלכו ללמוד היום בין אם בהחלטת הרשויות או ההורים שלהם. זו בראש ובראשונה סוגיה של ניהול ומידע. הדבר הזה יהיה עוד יותר קריטי בימים הבאים ככל שפותחים את המשק שזו כמובן מגמה שאנחנו מברכים עליה. הגישה שהציבור לא ממושמע, ולא פועל על פי ההנחיות היא אי-הבנה. הציבור צריך לדעת, להבין, לקבל הנחיות מסודרות ואז יפעל בהתאם", אמר שלח.

ח"כ משה אבוטבול (ש"ס): "מאוד הצטערתי במוצ"ש כשראיתי מה קורה בפארקים ובחופי הים. צריך שכולם יצעקו ויעשו נו נו נו גם למגזרים אחרים שלא שומרים על ההנחיות".

פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו משתמשים במספר מקורות מידע עיקריים: נתוני משרד הבריאות, מרכז המידע והידע שהוקם במשל"ט ואליו הצטרפו אנשי המודיעין, נתונים נוספים – באמצעות אפליקציית מגן וחוץ מנתוני השב"כ המשמשים לאיכון, ישנם גם נתונים ממקורות אחרים, המשתמשים בנתוני סלולר אגרגטיביים".

"לגבי שיעורי ההיענות בכל יישוב ויישוב. יש שיתוף למשל עם אוניברסיטת ת"א ופיקוד העורף. ליצור מודל מורכב שיכלול את כל הפרמטרים זה דבר בלתי אפשרי. יש נתונים שירדו בתקופה הזאת כמו מספר תאונות הדרכים ומוות מסיבות נוספות. יש שלוש מדינות שבהן לא ראו קפיצה בתמותה הרגילה בהשוואה לשנים קודמות וישראל ביניהן".

לשאלת ח"כ חיימוביץ "האם הנתונים מפורסמים ושקופים" השיב פרופ' גרוטו: "יש מידע שמתפרסם באתר של רשות המידע והידע ובנוסף מועבר מידע לרשויות. עד כה אישרנו מאות בקשות ואנחנו מוודאים שאין פגיעה בפרטיות ושהמידע מועבר בהתאם לנהלים".

היו"ר ח"כ שלח הגיב לדבריו: "חברות הסלולר מוסרות מידע נקודתי? למי נמסר המידע? יש בקשה קבועה שלכם שתהיה מפת חום של תנועת האנשים ביישוב מסוים בשביל שתוכלו לדעת באופן גס אם הם ממלאים אחר ההנחיות או לא?".

פרופ' גרוטו השיב: "בהחלט, המקור הוא חברות הסלולר. כשמגיעים להחליט על צבע יישוב לא מסתכלים רק על נתוני התחלואה אלא פרמטרים נוספים של תנועתיות, מפקע"ר מקבלים נתונים חוסן הרשות בזמן חירום ועוד. יש מדד היענות הציבור להנחיות משרד הבריאות, המבוסס על מדדי התנועתיות. ביום חמישי היו 65% היענות של הציבור לעומת אתמול מינוס 9%".

היו"ר ח"כ שלח התפרץ לדבריו: "בשביל לדעת אם בנאדם מפר את ההנחיות ומתרחק יותר מ-100 מטר מביתו, אתם צריכים לדעת לזהות מי זה הבנאדם". פרופ' גרוטו: "אנחנו לא חשופים למידע האישי, אני לא בקיא בכל פרט של איך זה נעשה אך ישנם כלים שאפשר להשתמש בהם שהם לא אינדיבידואליים שעדיין עוזרים לנו לקבל את ההחלטות. למשל בבסיס הנתונים של גוגל אפשר לראות איזה אחוז אנשים הולכים לסופר או לעבודה או נשארים בבית.

ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד תל"ם): "כשראש הממשלה אומר שהציבור מציית או לא, האם 65% זה טוב או רע? אם אני חוקר, יש אפשרות לראות את כל הנתונים באופן מרוכז?" פרופ' גרוטו השיב: "בסוף כלל הנתונים מותכים למדד סופי, מועבר מידע לרשות ומופעל פק"ל התערבות עם חבילה כוללת של סיוע. הפלטפורמה המרכזית שניתן לעבוד עליה כחוקר נקראת "תמנע". אנחנו מאפשרים לשים שם את המידע באופן אנונימי וזה זמין לחוקרים. לקח זמן מסוים להנגיש את המידע כי רצינו להשאיר את המידע האישי אנונימי. היום זה נגיש".

ח"כ משה אבוטבול (ש"ס): "האם ניתן לפלח את היישובים בארץ לפי צבע שמייצג רמות הידבקות ואז לאפשר שחרור של מקומות ללא בעיה?"
פרופ' גרוטו: "יש לנו מפה כזאת, ישובים אדומים הם בסיכון גבוה לעומת ירוקים, אך ההידרדרות יכולה להיות מאוד מהירה וקשה להגיד שכדאי לשחרר ישובים ירוקים".

לשאלת ח"כ יעקב טסלר (יהדות התורה) מדוע לא נעשה פילוח בתי אבות ופילוח לפי בתי אב השיב פרופ' גרוטו: "יש לנו תמונה של כל בתי האבות וכל יום מוצגים בהערכת המצב נתוני התחלואה במקומות השונים. הנתונים לגבי בתי אב הם ברמה המקומית וזה מידע שקיים בחמלי"ם מקומיים ברשויות".

היו"ר ח"כ שלח פנה לפרופ' גרוטו: "קיימת אי בהירות גדולה בציבור ביחס למחלות רקע. אנשים לא מבינים האם מה שיש להם נחשב כמחלת רקע רלוונטית לקורונה, ואיך הם אמורים להתנהל". פרופ' גרוטו השיב: "בנינו מודל שניתח את גורמי הסיכון לפי מאפיינים מאוד פשוטים שכוללים את מחלות הרקע הפשוטות כמו יתר לחץ דם, סוכרת וכדומה. זה בשלבי אישור סופי ונפיץ בקרוב. זה יאפשר לכל אדם לחשב את רמת הסיכון שלו גם לפי גיל וגם לפי פרמטרים אחרים, גם אם הוא נמצא מתחת לגיל 70".

ח"כ חיימוביץ שאלה: "מתי אתם משחררים את הים לגולשים ושחיינים? שחייה בים זו בריאות" פרופ' גרוטו השיב: "בתקש"ח קבעה הממשלה שאי אפשר להגיע לים אז צריך לשנות את התקש"ח. בתכנון התקש"ח הקרוב נמצאת פתיחת הים, זה תלוי בקצב שהממשלה תוכל להתכנס ולקבל את ההחלטה, היום או מחר, אבל זו ההמלצה שלנו ואני מבטיח שיוכלו לגלוש ולשחות בים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture