קרדיט Shutterstock

תוספי תזונה בגיל הזהב

לוויטמינים ומינרלים יש תפקיד חשוב בכל שלב בחיים ובמיוחד בגיל הזהב

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

עם השנים הגוף מתפקד טוב פחות מאשר בנעורים, ספיגת החומרים ויצירתם מואטת אך צרכי הגוף נשארו בעינם או גדלו. על מה חשוב להקפיד בצריכת תוספי תזונה בגיל השלישי?

רויטל מור

תוחלת החיים התארכה מאד בשנים האחרונות ועמה גידול באוכלוסיית גיל הזהב – אוכלוסייה שכבר פנויה לנצל את זמנה כראות עיניה, אך לעתים מוצאת את עצמה מעוכבת בגלל תפקוד הגוף שכבר אינו צעיר. שינוי אורך החיים שמגיע עם היציאה לפנסיה דורש יצירת הרגלי חיים חדשים, ובינם גם הרגלי תזונה המותאמים לגיל זה. לעתים, שינוי הרגלי התזונה אינו מספיק ויש לבצע השלמות של תוספי תזונה כדי לספק לגוף את כל הדרוש על מנת להמנע מלפתח מצבים בריאותיים שיפגעו באיכות החיים ואורכם.

נפש בריאה בגוף פעיל

בתקופה המודרנית, רבים עובדים בעבודות שאינן מעודדות פעילות גופנית – עבודות שדורשות ישיבה למשך שעות רבות. היציאה לפנסיה מביאה איתה הזדמנות לשינוי רמת הפעילות עבור מי שעבודתו כללה בעיקר ישיבה, ואימוץ פעילות גופנית מסוג חדש גם לאלו שעבדו בעבודות גופניות.

הגיל השלישי הוא לאו דווקא הזמן לפצוח בקריירת ספורט בניסיון לשבור שיאי עולם, אך היא בהחלט זמן מתאים להתחיל לבקר בקביעות בבריכה, לצאת לטיולים, לאמץ תחביב כגינון או טאי צ'י. פעילות גופנית היא חיונית לשמירה על בריאות גופנית ונפשית בכל גיל, במיוחד כאשר היא נעשית במידה ומשולבת עם קשב מהמסרים שהגוף מעביר, עוזרת בשמירה על השרירים, גמישות המפרקים, מפתחת שיווי משקל ועוזרת לשמור על עצמות חזקות.

מה עושים כשהמפרקים חורקים?

פעילות גופנית יכולה לעזור גם כאן – בשמירה על הגמישות לדוגמה. יחד עם זאת, לפחות חצי מבני האדם יסבלו משחיקת הסחוס לאחר גיל חמישים במידה כזו או אחרת, ונשים אף יותר מגברים. תוסף תזונה של גלוקוזמין עוזר בהאטת קצב שחיקת המפרקים ולכן מומלץ במיוחד לבני הגיל השלישי.

דואגים לעצמות

ויטמין D מיוצר בגוף בעקבות חשיפה לשמש. למרות שארצנו משופעת בשמש, עדיין לרבים יש חסרים בויטמין זה, למשל בעקבות השימוש בקרם הגנה מהשמש או בעקבות ירידה בספיגת ויטמינים המתרחשת בגיל מבוגר. ויטמין D הוא אחד מהויטמינים שמרבית האוכלוסייה בארץ, ובמיוחד הקשישים, סובלים מחסרים בו. לויטמין D יש תפקיד משמעותי בבניית העצם יחד עם סידן ולכן שני חומרים אלו חיוניים במיוחד בגיל המבוגר.

לוקחים כשצריך, לאחר התייעצות

למרות שחלק גדול מאוכלוסיית הגיל השלישי סובלת מחוסר בויטמינים ומינרלים שונים, עדיין קיימת אפשרות לסבול מעודף בחומרים מסוימים, למשל ויטמינים המסיסים בשמן דוגמת ויטמין D. לפני נטילת תוספי מזון תמיד כדאי לבצע בדיקה ולהתייעץ על תזונאית קלינית, במיוחד בגיל השלישי. בתי אבות רבים מחזיקים תזונאית קלינית המתמחה בגילאים המבוגרים ויכולה לייעץ מה כדאי לקחת, באיזה מינון ובאיזו תכיפות. הדבר נכון במיוחד לויטמינים ומינרלים המסיסים בשמן ועלולים להצטבר בגוף.

תוספי תוזנה מומלצים הם כאלו שהגוף צריך אותם והם נמצאים בחוסר. כאשר יש מצב של עודף, או פשוט אין חוסר – לקיחת תוסף תזונה כזה או אחר אינם משפרים את המצב הגופני.

נמנעים מהתנגשויות

החיים המודרניים משמעם גם רפואה מודרנית הדוגלת במתן תרופות לטיפול במצבים רפואיים שונים. יש מעט מאד בני גיל הזהב אשר אינם לוקחים תרופות כאלו ואחרות, לעתים על בסיס קבוע כגון תרופות להורדת לחץ הדם, או תרופות על בסיס מזדמן כגון גלולות שינה, תרופות נגד כאבים וכדומה. ישנם חומרים שיכולים להגיע מהמזון או בתוספי תזונה שמפריעים ואף סותרים טיפול תרופתי כזה או אחר. לדוגמה, מי שנוטל מעכבי ACE כדאי שיימנע מתוסף ברזל שעלול לפגוע בספיגת התרופה.

לפני כל נטילת תרופה, כדאי ליידע את הרופא בדבר התוספים שנלקחים, ולהתייעץ האם ישנה התנגשות  בין התרופה לתוספים.

מה לרוב מומלץ לבני גיל הזהב?

  • ויטמין D – עוזר בספיגת סידן ובניית עצמות חזקות
  • סידן – לבניית העצמות
  • ויטמין B12 – שמירה על תאי העצב, חוסר יכול להביא לירידה בזיכרון, דכאון ולהפרעות מוטוריות
  • אבץ – ריפוי פצעים, חיזוק המערכת החיסונית

כל אדם יש לו את התזונה האישית שלו ורמות הספיגה משתנות בין אדם לאדם. חשוב ליידע בדבר נטילת תוספי תזונה את הגורמים הרפואיים ולהתייעץ עם דיאטן קליני שיכול להתאים אישית את תוספי התזונה המומלצים לחסרים הקיימים וכמות החומרים המגיעים מהמזון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture