צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

המלחמה על הסגר: אשר דורש חובת היוועצות בכתב עם ראש העיר • צפו

יו"ר ועדת חוקה דרש בדיון על "חוק הסגר" לקבוע ש"עמדת הרשות המקומית תובא לשרים בכתב בצורה מנומקת בטרם החלטה", והתריע כי אם לא יושגו הבנות ישקול האם להצביע עליהן. סגן שר הבריאות: "השרים צריכים לדעת את עמדת ראשי הרשויות"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת החוקה חוקה ומשפט בראשות ח"כ יעקב אשר קיימה בימים האחרונים דיונים ארוכים בהצעות החוק שנועדו להאריך את תוקפן של תקנות לשעת חירום לאזור מוגבל ולבידוד במלוניות מטעם המדינה/ ראשית דנה הוועדה בהצעת החוק להארכת תקש"ח לאזור מוגבל/

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר יהדות התורה אמר כי "יש לקבוע שעמדת הרשות המקומית תובא לשרים בכתב ובצורה מנומקת. שיתוף ראשי הערים הוא דבר קריטי. באותם תהליכים שמועלים לוועדת שרים, ההיוועצות צריכה להיערך בטרם החלטה. זה מינימאלי ופשוט ולא ברור על מה הוויכוחים. אתם רוצים לבטל את סמכויות ראשי הערים?, אם ראש העיר לא נמצא בתוך ההחלטה על סגירת רחובות, לא ברור מה רוצים. גבולות הגזרה הם לא וטו אלא שדעתו תוצג במסמך מקצועי בפני ועדת השרים בתהליך שקוף. אני דורש שהנוסח יכלול מסמך עמדה מנומקת של ראש הרשות שבלעדיו לא תתקבל החלטה. ועדת השרים תידרש להתייחס לכל סעיף במסמך".

עוד אמר כי "כיום ראש עיר מקושר יותר למפלגה מסוימת או אפילו חבר מרכז במפלגה, יודע להרים טלפון וראש עיר אחר שאין לו אבא ואמא לא יודע לעשות את זה". בסיום הדיון אמר היו"ר ח"כ אשר כי "הדיון יימשך במטרה להגיע להבנות כדי להצביע מחר ואם לא יהיו הבנות נשקול האם להצביע. אי אפשר לחבל בהחלטות ועדת השרים והממשלה אך צריך לדעת שהם התקבלו אחרי שהכל נשמע".

סגן שר הבריאות יואב קיש השיב כי "הליך הגדרת אזור מוגבל צריך להיעשות בהיוועצות עם הרשות המקומית. עם זאת, אסור שאירוע שבו ראש רשות יימנע מלהביא עמדתו ישמש למניעת קביעת אזור מוגבל. הנוסח הישן היה מאוד בעייתי ואנחנו רוצים באופן טבעי ללכת עם ראש הרשות המקומית. השרים צריכים לדעת את העמדה במידה ונאמרה. אני גם שמח שהוספתם את ביקורת הכנסת".

"מצד שני בנושא הקריטריונים הנושא גמיש מאופי המחלה והנתונים וזה עלול לייצר לנו כציבור אירוע בריאותי שיהיה קשה לפעול ולהשתלט עליו. אם נהיה באירוע מסלים אולי נרצה לקטוע דברם יותר מוקדם. אני מבקש לשמור על הגמישות כי זה וירוס שאנחנו לא יודעים לאן יתפתח ומכיוון שיש את בקרת הכנסת, עשיתם פה מעשה מאוד משמעותי לטובת ראשי הרשויות שנכון שיהיה והוספתם ביקורת אך הכנסת קריטריונים בחוק תייצר הגבלה בעייתית", דברי קיש.

ח"כ גדעון סער פנה בדיון לנציגי משרד הבריאות: "למה לא לתת זכות טיעון מסודרת. מה יקרה אם בין שלל החומרים שמונחים לפני השרים יהיה נייר אחד המגולל את עמדת הרשות המקומית וניתן יהיה לראות אם התייחסו לעמדת הרשות המקומית ואם לאו. תעמידו בפני הרשות אפשרות לטעון בע"פ או בכתב, תגבילו בזמן ותנו לזה את המשקל שאתם רוצים. אתם חושבים שתבואו לכנסת ותכתיבו חקיקה? תשכחו מזה. בנוסף, חייבים לכלול רשימת קריטריונים. היא לא חייבת להיות רשימה סגורה אבל חייבים להיות קריטריונים".

ביחס להנחה על שולחן הכנסת אמר סער: "אנחנו היום בקטסטרופה כלכלית והסגר הזה קטלני. כל ההזמנות לסופ"ש בוטלו והנזק בלתי הפיך. קל וחומר שתקופה של 21 יום ללא פיקוח פרלמנטרי היא תקופה ארוכה מדי". חברת הכנסת מיכל וונש (כחול לבן): "השקיפות וההיגיון המסדר כדי שנוכל לחיות עם התרחיש ארוך הטווח הזה מחייב הנגשה של המידע לציבור. זה לטובת המשרד ולא צריך לפחד מזה".

עו"ד מיכל גולדברג סגנית יועמ"ש משרד הבריאות: "התיקון לפיו ההיוועצות תתקיים "ככל האפשר" מספק" והסבירה כי לא ניתן לאפשר קביעת תנאי שיסכל או יעכב את סמכות ועדת השרים להכריז על אזור מוגבל. עו"ד גאל עזריאל משרד המשפטים: "חשוב לוודא שהתנאי הזה לא יהיה סיבה לדחות את הדיון בממשלה וכמובן לא לכפות על הרשות להביע עמדתה".
עו"ד שי סומך משרד המשפטים: "אפשר להוסיף שעמדת הרשויות תוצג לשרים ושאם התקבלה עמדה בכתב היא תצורף לחומר המוגש לשרים. לאחר שעמדת הרשות המקומית הובאה והתקבלה היא תצורף לדברי ההסבר להחלטת השרים".

היו"ר ח"כ אשר הציע "שהחלטה בהשגה לעניין כניסה או יציאה מאזור מוגבל תינתן בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-12 שעות ממועד ההשגה".
ירדן אלון, רפרנטית ביקורת שיפוטית במשרד המשפטים התייחסה לסוגיית ההשגה על ההכרזה על אזור מוגבל: "אין מבחינתנו מניעה ואנחנו אף תומכים בקיצור משך הזמן להחלטה על השגה". עו"ד תמר ליברטי מהייעוץ המשפטי למשטרה: "אני לא מכירה השגות שהוגשו ולכן תומכת בהשארץ המצב כפי שהוא". הצעת היו"ר ח"כ אשר, התקבלה.

לאחר מכן המשיכה הוועדה לדון בהצעת החוק להארכת התקש"ח לבידוד במלוניות: במהלך הדיון הוחלט להוסיף לנוסח הוראות מיוחדות לעניין קטינים ובין היתר לפיהן קטין במתחת לגיל 16 לא ישהה במלוניות ללא אחד מהוריו; כמו כן, הוסיפה הוועדה הוראה מיוחדת הנוגעת לאנשים עם מוגבלות השוהים במלוניות שתבטיח התאמות נגישות תוך הפעלת שיקול דעת פרטני

ד"ר אדר אלעד ראש אגף רפואה קהילתית במשרד הבריאות: "יש שני סוגי מלונות למבודדים ולחולים ולצערי הרב בפועל מלונות הבידוד הם רק לשבים מחו"ל, בגלל גורמים אחרים שמקשים עלינו. החלק השני של המלונות הוא מלונות לחולים שאין בהם הרבה מקום. בפועל יש שם אוכלוסייה מעורבת של חולים ובריאים ולכן קבענו כלל שלפחות 50% מהמשפחה ולפחות הורה אחד חולה. אנחנו מבקשים מהבריאים לא להסתובב כדי להפחית את ההדבקה"

מרדכי כהנא מהמל"ל: "בתוך החוק צריך להיכתב שיש לאפשר פינוי משפחות מעורבות למלוניות". עו"ד עזריאל ממשרד המשפטים ועו"ד גדעון מרץ מהלשכה המשפטית במשרד הביטחון השיבו כי אין מקום להתייחס לעניין זה בתקנות שכן הן עוסקות בפינוי בכפייה ולא על פינוי בהסכמה.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture