Abed Rahim Khatib/Flas90

אושר בכנסת: ממחר – אירועים יוגבלו עד 50 אנשים • הממשלה תתכנס שוב

ההגבלות החדשות האוסרות התקהלות באירועים ובתי תפילה אושרו בוועדת הקורונה בכנסת, וייכנסו לתוקפן מחר ב-08:00 בבוקר. בתי הקפה והמסעדות נותרו נכון לשעה זו מחוץ להנחיות החדשות. נתניהו מכנס מחר בבוקר דיון ממשלה נוסף בנושא הקורונה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הקורונה אישרה היום (ראשון) את ההגבלות החדשות על ההתקהלויות באירועים. ע"פ הצו, לחתונות, בר מצוות וברית מילה באולמות וגני אירועים, יוכלו להיכנס רק 50 איש. התקהלות אחרת במקום פתוח – 50 איש, והתקהלות אחרת במקום סגור – 20 איש בלבד. על פי הסיכום עם הגורמים המשפטיים, הצו ייכנס לתוקף מחר (שני) בשעה 8:00 בבוקר, ולא באופן מידי.

האישור עבר בוועדה ברוב של שמונה חברי כנסת מול שלושה מתנגדים. במקביל, ישיבת הממשלה השבועית הסתיימה ללא החלטה בנוגע למגבלות על מסעדות. בנוסף, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס מחר בבוקר את מליאת הממשלה לדיון נוסף בנושא הקורונה.

יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון דרשה מהאוצר למסור לוועדה ביום רביעי הקרוב את מתווה הסיוע לבעלי האולמות – שיאפשר להשיב לזוגות המתחתנים את המקדמות. בקרוב תערוך הועדה דיון על בעלי עסקים, שטרם קיבלו את המענק המובטח. היא הדגישה כי תדרוש מהממשלה הגדלה דרמטית של מספר הבדיקות, קיצור הזמן בין הבדיקות לתוצאות וקטיעת שרשרת ההדבקה, אכיפה יעילה ומשמעותית – כדי למנוע את הסגר הבא. ובמקביל, הענקת סיוע לבעלי העסקים. "הצו אושר מתוך אחריות לבריאות הציבור – אך לא נעשה חיים קלים לאנשי האוצר לפני שנראה תכנית סיוע ברורה לאנשי העסקים".

שאשא-ביטון הדגישה בדיון כי "מדובר בשעה קשה, הלך הרוח בציבור ברור לכולם, אבל חובה על כולנו לשמור במקביל על הבריאות ועל הכלכלה. ניסינו לבחון את החלת הצו לסוף השבוע, אך העלייה החדה בתחלואה, בחולים המונשמים ובחולים שמצבם קשה, איננה מאפשרת לנו להמתין. ההוראות חייבות להיות ברורות ולא מבלבלות, ובמקביל יש למנף את הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות. יש לנו חובה מוסרית עמוקה לפצות את בעלי האולמות, אנשי האירועים, הקייטרינג והצילום. חייבים סנקציות אמתיות כדי להפוך את האכיפה ליעילה".

סגן שר הבריאות יואב קיש הציג את הערכת היומית מהבוקר, ובה בגל הראשון היו כ-10 אלפים חולים ואילו היום נרשמו מעל 11 אלף חולים פעילים. "אנחנו בגל שני קשה ומסוכן מהגל הראשון. אנחנו במלחמת התשה ארוכה. אחוז החולים המאומתים רשם עליה חדה מ-0.5% מכלל הבדיקות באמצע מאי ל-5% היום. הכפלנו את מספר החולים בארץ בעשרה ימים, ויש כמות גדולה יותר של חולים קשים חדשים. אנחנו בתחלואה מתפשטת בכל רחבי הארץ. אנחנו חייבים לפעול משמעותית להגביל אירועים חברתיים המוניים, ללא הבדלה בין מקומות סגורים ופתוחים. ההגבלות קשות – אך הם נועדו למנוע הטלת סגר".

קיש הדגיש כי מדובר באירועים ונתונים משתנים בקצב מהיר. "אנחנו שומרים על הציבור, ונוכחנו לדעת כי החתונות הם מוקדי הדבקה המוניים. שלושה מפלסים בחתונה, ובכל מפלס 250 אורחים – זו בדיחה, לא הפרדה. חולה אחד ידביק עשרות משתתפים בחתונה – וזו עובדה". לדבריו איכוני השב"כ הוכחו כיעילים ביותר: מתוך כ-17 אלף חולים בגל הראשון – 5,000 נחשפו מאיכוני השב"כ. קיש הבטיח להפסיק את הלימודים במכללות המקצועיות, שאינן כלולות במועצה להשכלה גבוהה – ע"פ פנייתה של ח"כ קטי שטרית (הליכוד), שהדגישה כי שם ממשיכים ללמוד בכיתות צפופות.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית הזהיר בדיון כי "במגפה צריך לסגור מהר ולשחרר לאט, על בסיס נתונים. החקירות האפידמיולוגיות מלמדות שאירועים חברתיים הם מוקדי הדבקה המוניים. לפי נתוני משרד הבריאות שהוצגו בוועדה יותר אנשים נדבקו באירועים מאשר במקומות עבודה. חייבים קודם לדאוג לחיים עצמם. היום יום עצוב, מחר עלול להיות יום עצוב יותר כאשר חתונות תהפוכנה להלוויות. אסור להתעכב עוד יום אחד ויש להגביל אירועים חברתיים המוניים מיידית".

עו"ד נינא כהן-קרן, מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות, הדגישה כי לא יהיה הבדל בין מקומות פתוחים לסגורים – בשניהם ההגבלה היא ל-50 איש בלבד. לאחר מוסדות החינוך, אולמות אירועים ומקומות בילוי הם מוקדי ההדבקה הנוכחיים. לדבריה, ההגבלה על 50 איש תחול גם אם באותו מתחם יש שטח פתוח בנוסף לשטח הסגור.

לדברי ח"כ ג'אבר עסאקלה "לא נוכל להחיל את הצו כבר ממחר בערב, אחרת יצמח שוק אפור של חתונות, כי האכיפה חלשה, ואתם מאלצים אנשים לעבור על החוק". ח"כ איתן גינזבורג אמר כי "הכמות לא חשובה כמו ההתנהגות, 50 איש צפופים מסוכנים להתפשטות המחלה. נעמוד על כך שהמשק לא ייסגר, ובענפים שאין אשפרות לפותחם – על המדינה להירתם".

לטענת ח"כ אליהו ברוכי יש חוסר בהירות בנתונים הקשים ובהנחיות. ח"כ משה אבוטבול הלין על אמינות הבדיקות והציע הדרגתיות בהטלת ההגבלות, ואילו אליהו חסיד קרא להטיל את ההגבלות על כמות המשתתפים בחתונות החל מסוף השבוע, שבו ציבור רחב, נמנע במשך שלושה שבועות מעריכת נישואין מי"ז בתמוז עד תשעה באב. ח"כ ינון אזולאי האשים את בעלי האולמות שלא הקפידו על כמות האנשים בתקופה האחרונה "שהביאו עלינו את ההגבלות הנוכחיות".

ניר שפר, יו"ר התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים אמר כי להערכתם ההגבלה הנוכחית תימשך זמן רב, "הענף במצב קשה ביותר ונדרש סיוע מיידי, ואנו עלולים להגיע לחדלות-פרעון. אולם אירועים ל-50 איש זה לא מעשי – זה כמו לפתוח מסעדה לאדם בודד". עידו סופר, רכז מסחר באגף התקציבים סיפר על מו"מ על בעלי האולמות, אך "המציאות השתנתה ואנו מגבשים תכנית לטווח-ארוך שתעניק להם וודאות. המענק לאולמות האירועים לחודשי מאי-יוני שהוכרז עליו הוכח כיעיל.

נתניהו הודיע היום כי יידרשו צעדים נוספים נגד התפשטות הקורונה, וכי תתבצע הערת מצב מחודשת על מצב הקורונה בישראל. "אנחנו נידרש לצעדים נוספים מעבר למה שהחליטו קבינט הקורונה והממשלה בסוף השבוע שעבר. לצורך זה אני מבקש בגמר הדיון של ישיבת הממשלה הזאת להביא הערכה מחודשת על מצבנו, לאן אנחנו הולכים והצעדים הנדרשים", אמר בפתח ישיבת הממשלה.

"כמו כן", הוסיף נתניהו, "ביקשתי בהתאם לדיונים שקיימנו להביא הנה את יו"ר הכנסת יריב לוין ואת ראש ועדת חוק, חוקה ומשפט יעקב אשר, כדי להעמיד אותם על החומרה של המצב. אנחנו במצב חירום, אנחנו לא יכולים להתנהג בחקיקה בכנסת, בצעדים שאנחנו עושים, כאילו אנחנו בימים כתיקונם".

"לא כך הדבר, ועל כן אנחנו רוצים לקדם גם את האמצעים לקבלת החלטות וגם את קבלת ההחלטות בהיקף אחר ובעוצמה אחרת, כדי לבלום את התפשטות הקורונה. אם לא נבלום את התפשטות הקורונה, לא תהיה לנו לא בריאות ולא כלכלה, וייגבו חיים של אזרחים רבים במדינת ישראל. אנחנו חייבים לעשות את מה שנדרש. לכן, ביממה הקרובה, לאחר המצגת שתוצג כאן, אנחנו נידרש לישיבת ממשלה נוספת כדי לקבל את ההחלטות הדרושות הן בצעדים מעשיים והן בחקיקה".

השר יובל שטייניץ אמר בישיבת הממשלה כי "אנחנו במצב חירום. מצב מלחמה. כדי שנוכל להתמודד עם התפשטות הקורונה בלי סגרים מלאים, חייבים – לצד המגבלות החדשות – לעשות שימוש רחב היקף ביכולות של לאינטליגנציה מלאכותית. כמי שעמד בראש ועדת השרים לענייני איכוני שב"כ, יש לפתח במהירות האפשרית אפליקציה – מעין מגן 2 – אותה יחויבו להתקין כלל אזרחי ישראל כתנאי לכניסה למקומות סגורים ואף ליציאה מהבית. האפליקציה תסייע בהרחבת המודיעין האפידמיולוגי, במעקב ובניטור, תוך שמירה על זכויות הפרט. בהנחה שלא ימצא חיסון בקרוב זו הדרך לאפשר תמונת מודיעין טובה ואתה חזרה לשגרה בטוחה יותר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture