Olivier Fitoussi/Flash90

ביקורת חריפה באוצר על המענקים: "נתניהו שופך מזוודות כסף שאין לנו"

הדרג המקצועי במשרד האוצר העביר ביקורת חריפה על המענקים שהציגו נתניהו וכץ, שעלותם מוערכת בכשישה מיליארד שקלים. "התכנית לא נכונה כלכלית ולא תתרום למצב המשק", אמר גורם באוצר. בין המתנגדים לתוכנית במשרד האוצר - המנכ"לית קרן טרנר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

במשרד האוצר מתנגדים בתוקף לתכנית שהציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ, שעלותה מוערכת בכשישה מיליארד שקלים. גורם באוצר אמר כי "כל הנהלת האוצר התנגדה בתוקף לתכנית הזאת, לא רק באגף התקציבים. בישיבה מול השר הבהירו לו שזו תכנית לא יעילה, לא נכונה כלכלית ושהיא לא תתרום למצב המשק. בנוסף, צפוי כי ההתנהלות הכלכלית הזו תוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל".

לדברי אותו גורם שצוטט ב'וואלה', "אפילו יועצו של נתניהו, אבי שמחון, הצדיק את הטענות האלו. זה לא חלק מהתקציב של התכנית הכלכלית שאושרה רק השבוע. אין שום קריטריונים במתן המענקים".

גורם בכיר באוצר שצוטט בדיווח של דנה ירקצי אמר כי "בתכנית הקודמת של המענקים (500 שקל לכל ילד) גם היתה התנגדות, עכשיו כל הנהלת האוצר הייתה בטירוף, ההתנגדות הייתה יותר קיצונית, זה לא צעד כלכלי נכון. אם רוצים לתת מענקים תתנו את המענקים למי שצריך אותו, מי שמרוויח מספיק כסף לא צריך את הכסף הזה. בפעם הקודמת ראינו שרק החסכונות עלו, במקום לצרוך אנשים חסכו את המענקים האלה".

הגורם הבכיר הוסיף כי "המטרה היא לתת את הכסף למי שצריך, פה נותנים כסף לכולם ללא קריטריונים. אם רוצים לחזק את הכלכלה תתנו את המענקים לעשירונים התחתונים. בעשירונים התחתונים זה ישר הולך לצריכה, בעשירונים העליונים זה מגיע לחסכון. ככל שהשכר יותר נמוך הכסף הולך לצריכה, מי שרוצה לעודד את הצריכה צריך לחזק את החלשים".

ראש הממשלה דחה את הביקורת שנמתחה על התוכנית בנימוק שהמענקים "יתניעו מחדש את הכלכלה הישראלית" – אך גורם בכיר כלכלי שצוטט ב'חדשות 12' דחה את ההסבר: "מתנות לאנשים מהעשירונים הגבוהים, או אלו שלא נפגעו מהמשבר, לא יתרמו להחייאת המשק".

על פי הדיווח, הדיון שקיימו נתניהו וכ"ץ יחד עם אנשי משרד האוצר היה סוער מאוד על גבול הצעקות. כל גורמי המקצוע הכלכליים אמרו במהלך הדיון שהעברה של כסף לכל אזרחי המדינה בעלות כוללת של 6 מיליארד שקלים ללא כל הבחנה היא חלוקה עיוורת של כסף ואמרו שהתוכנית היא פופוליסטית, שכן כל האזרחים יקבלו סכומים זהים ללא קשר לצורכיהם בזמן המשבר הכלכלי. שאול מרידור, ראש אגף התקציבים באוצר, אמר במהלך הדיון כי "זאת שיטה מאוד לא חכמה לחלק ככה כסף לאזרחים – צריך להיזהר שלא נהיה כמו ונצואלה"‎.

גורם כלכלי בכיר אמר אמש כי "זו החלטה שתחלק כסף גם לאלה שהכנסתם לא נפגעה עקב המשבר הכלכלי ולא ברור כיצד היא תסייע. מתנות לאנשים מהעשירונים הגבוהים, או אלו שלא נפגעו מהמשבר, לא יתרמו להחייאת המשק". בסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו על התוכנית תחת הכותרת: "כשהוא תחת אש בשל ניהול משבר הקורונה – נתניהו מכריז על העברת כסף לכולם כדי לחזק את הכלכלה הנחלשת".

ראש הממשלה דחה את הביקורת במסיבת העיתונאים ואמר שדווקא מענקים לכל האזרחים יתניעו את הכלכלה, יקדמו צריכה עצמית, יעודדו אזרחים לצאת לעבודה וגם יקצרו משמעותית את ההליך הבירוקרטי: "זו לא הפעם הראשונה שאני מתווכח עם פקידים, הם הרבה פעמים מתנגדים למה שאני מבקש וזה בכלכלי ובביטחוני אבל בסוף האחריות היא עליי, עלינו נבחרי הציבור. אני מדבר על התוכנית הזאת הרבה לפני ההפגנות".

מביטוח הלאומי נמסר בתגובה למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה ושר האוצר: "הביטוח הלאומי יבצע כל משימה שתוטל עליו בהתאם להחלטות הממשלה, בדיוק כפי שעשינו עם העברת המענקים לציבור בתחילת משבר הקורונה וביניהם לילדים, לאזרחים ותיקים ולמקבלי קצבאות. לאחר אישור הממשלה, הביטוח הלאומי יפעל ליישם את הנדרש באחריות ובתחושת שליחות ציבורית, תוך כדי עדכון שוטף של מקבלי ההחלטות והציבור".

ב'חדשות 13' דווח כי בכירי האוצר, בהם מנכ"לית המשרד קרן טרנר, כבר הודיעו היום שהם מתנגדים לתוכנית, ומתחו ביקורת נוקבת על המהלך, ואמרו כי הצעד הוא כמו "להשליך מזוודות של כסף שאין לנו לים". הבכירים נגד צעד זה משום שהכספים יחלוקו לכלל האזרחים – ללא קשר למצב הכלכלי של כל אחד, עשירים כמו עניים, כאלה שפוטרו מעבודתם וכאלה שלא – כולם יקבלו את הסכום. המהלך, הסבירו באוצר, רק יעמיק את הגירעון בקופת המדינה ומוטב היה לו נתניהו היה ממקד את המשאבים המוגבלים באוכלוסיות המוחלשות שזקוקות לסיוע ולא לחלק כסף לכולם.

נתניהו הכריז: מענק של אלפי שקלים למשפחות – מאות ש"ח לכל אדם • צפו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture