Avshalom Sassoni/Flash90

משרד הבריאות: טיסות ליעדים נוספים באירופה – בירידה ל-200 חולים ביום

בוועדת הקורונה הודיע המשנה למנכ"ל משרד הבריאות כי עד לסוף החודש יוצג מתווה לאישור כניסת תיירים ממדינות ירוקות. נציג המל"ל מודה: "יש גם שיקולים מדיניים בפתיחת השמיים". בשל אי-הבנה של ההנחיות: לפחות 30 נוסעים שהגיעו לנתב"ג לא הורשו לעלות לטיסה לאתונה

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר היום (שני) בדיון בוועדה לביקורת המדינה כי ד לסוף החודש יוגש לקבינט הקורונה מתווה להכנסת קבוצות תיירים מאורגנות לארץ שישהו ויתנהלו בתוך קפסולה ותחת מעקב. עוד עדכן גרוטו כי "עובדים על מתווה 'אדום אדום' – יציאה המיועדת לאנשי עסקים למדינות אדומות. הבעיה שלנו היא כעת בהגדרה מי הם אנשי עסקים אבל רוב התכנית כבר נבנתה".

גרוטו הבהיר בדיון כי רשימת המדיניות שאושרה אתמול כ"ירוקות" לא תשתנה באופן שתזיק לאנשים שיצאו בזמן שמדינות אלה היו ירוקות: "בסיכום נקבע כי גם אם סטטוס המדינות אליהן טסים הישראלים עכשיו ישתנה, זה יישאר למי שיצא באותה הגדרה – עד שיחזור, ע"מ שיוכל לחזור לעבודה ולביתו".

עוד הוסיף כי "במשרד הבריאות מפעילים את האמצעים בפיתוח לגבי בדיקות מהירות ובנוסף מקדמים מהלך של איגום מטושים, כך שיהיה אפשר להכניס כמה מטושים למבחנה אחת וזה יאיץ את המהירות לקבלת תוצאות וזה יכול להיות אפקטיבי לדוגמא בשדה תעופה".

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, אמר בדיון כי "רוב המדיות המפותחות המערביות לא רואות בדיקות כתחליף לבידוד- בחודשיים האחרונים היינו בקשר עם למעלה מ-10 מדינות להסכם פתיחה הדדית. העניין נעצר מכך שעברנו מסטטוס ירוק לסטטוס אדום. אנחנו נצטרך לרדת לרף של האיחוד האירופי כאשר מס' המקרים החדשים יירד ל200 מקרים חדשים ביום – 25 למיליון נפש . אנחנו מאוד רחוקים משם". לגבי סיני אמר כי "במצרים יש תחלואה גבוהה ויכולת מוגבלת לביצוע הבדיקות".

מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות עדכן בוועדה כי אתמול טסו כ5000 איש מנתב"ג והכל מתנהל כשורה בקבלת הערכות בדיקה והאישורים ע"י הצוות בנתב"ג.

שמואל זכאי, מנכל נתב"ג: "לא כולם ברור להם הכללים ואישורי הבדיקות שהם צריכים להביא – רק הבוקר 21 איש לא הורשו לעלות לטיסה ליוון כי הביאו את תוצאות הבדיקה בעברית. מספר הישראלים שיש להם אישור כניסה ליוון עומד על-600 לשבוע בלבד –. אנו עובדים כרגע על תהליך עם ממשלת יוון שישראייר תקבל להטיס 300 איש והמקבילה היוונית תקבל עוד 300".

"המגבלות של נמל התעופה בימי קורונה נקבעת לפי הריחוק החברתי והקיבולת ירדה בגלל שלא רוצים שיהיה עומס במסועי הכבודה ולכן יש 6 טיסות נכנסות בשעה ו12 טיסות יוצאת בשעה. ירדנו מ48 טיסות בשעה ל- 18. מקווים שתהיה פריצת דרך טכנולוגית שתאפשר בדיקות קורונה מהירות לטסים. מאז שנכנס פרום' רוני גמזו לתפקיד יש שינוי משמעותי לטובה. כיום, החברות העסקיות הישראליות לא יכולות לפגוש אנשים ולייצר עסקים ולכן ברור שאנחנו צריכים לבנות אפשרויות יציאה נוספות".

במקביל, בוועדת הקורונה בכנסת שבה ודנה היום בפתיחת התעופה לישראל – וממנה. יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון דרשה לאפשר הכנסת תיירים ממדינות ירוקות, ובקשה לקבל את תבחיני רשימת המדינות. לדבריה, "חובה לדעת מה התבחינים למדינות הירוקות, כי יש מדינות שמצבן טוב יותר מאלו המוצגות ברשימה – אך משום-מה לא נכנסו אליה".

היא דרשה לקבל את נתוני המדינות הירוקות, לפי מספר הבדיקות הנעשות בהן, מספר המאומתים, החולים הקשים והנפטרים – כדי לערוך השוואה מדוקדקת מול נתוני מדינת ישראל., ותהתה "האם אופן הצגת נתוני התחלואה נובע מהדרך בה אנו מציגים – הוא שהופך אותנו למדינה אדומה?!".

"מה שאנחנו מבקשים זה לקבל את התבחינים על פיהם התקבלו ההחלטות, כולל כל הנתונים של המדינות השונות שהוגדרו כירוקות ואדומות. שנציגי הממשלה ונציגי הקבינט יגידו לנו מה רמת הסיכון שתיירים ממדינות ירוקות יגיעו לישראל, בצורה מדויקת אני רוצה לדעת כמה חולים נכנסו לישראל ממדינות אחרות. הדבר הנוסף שאנחנו מבקשים הוא שיתחילו ליצר לנו תכנית עתידית. צריך לייצר וודאות עבור האנשים – ולייצר שגרת קורונה".

לדברי יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית, כבר בחודש אפריל הוצג מתווה למשרד הבריאות לחידוש התעופה. עיקרי המתווה הוא שכניסת נוסעים ישראלים בלבד, ממדינה ירוקה, ללא חובת בידוד וללא חובת בדיקות. טרם הטיסה ימלאו הנוסעים הצהרת בריאות באתר משרד הבריאות, ויצהירו כי לא שהו ב-14 הימים האחרונים ב"מדינה אדומה" (לא כולל ישראל, כמובן). משרד הבריאות יאפשר ביצוע בדיקות לישראלים טרם יציאתם לחו"ל, ככל שיידרש, ורשימת "המדינות הירוקות" תפורסם באתר משרד הבריאות ותעודכן אחת לשבועיים. מדינות 'ירוקות' ע"פ תבחיני משרד הבריאות (נכון לאתמול, כ"ו במנחם-אב, 16 באוגוסט) הן אוסטריה, איטליה, אסטוניה, בולגריה, בריטניה, גאורגיה, גרמניה, דנמרק, הונג קונג, הונגריה, יוון, ירדן, לטביה, ליטא, ניו זילנד, סלובניה, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, קנדה, רואנדה. מדינות המתירות כניסת ישראלים ללא חובת בידוד הן בולגריה, יוון, קרואטיה ורואנדה.

איתן בן דוד, נציג המטה לביטחון לאומי, סיפר כי לכל מדינה יש תבחינים שונים להגדרת רמת התחלואה, ואף מדינה לא מפרסמת תבחינים אחרים, וגם תבחינים אלו משתנים ממדינה למדינה ומעת לעת. לדבריו, הוחלט כרגע בקבינט הקורונה לא להתיר כניסת זרים, "ואם נתחיל להתיר ממדינות מסוימות יחלו לחצים להתיר כניסה גם ממדינות 'אדומות'. ככל שנוריד את רמת התחלואה כך תתאפשר יותר ויותר יציאה ליותר מדינות. בכל מדינות אירופה יש רמת תחלואה עולה – וגם בכניסה ממדינות המוגדרות כעת 'ירוקות' אנו לוקחים סיכון, כי רמת התחלואה גם שם – בעליה".

בן דוד הודה שאיסור הכניסה לזרים נובע לא רק מסיבות רפואיות אלה גם מסיבות מדיניות: "בקבינט הקורונה בממשלה הוחלט בשלב זה לא להכניס זרים לתקופת זמן נוספת. יש כאן גם שיקולים מדיניים בנושא הזה. ברגע שפותחים לתיירים ממדינות מסוימות עם תנאים מוגדרים כמו בדיקות נצטרך לבדוק למה לא פותחים למדינות אחרות כמו למשל ארה"ב שמוגדרת כמדינה אדומה אבל היא ידידה שלנו. צריך לחשוב על זה היטב. יש בנושא הזה שיקולי רפואה, מדיניות חוץ ושיקולים נוספים".

לדברי ד"ר אשר שלמון, ראש המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, "אי אשפר לשגע את האזרחים שהזמינו כרטיסים, לכן הוחלט גם באיחוד האירופי לעדכן רק פעמיים בחודש. ברור שאם תהיה התפרצות חמורה במדינה מסוימת – ברור שנעדכן מידית. אנו פועלים להכנסת תיירים ממדינות ירוקות. נתקלנו בזיופי תוצאות בדיקות, ובזיופי מסמכים של משרד הבריאות. מי שחלה בחו"ל והחלים – לא יהיה חייב בבידוד עם הגעתו לארץ. יצא מכרז להקמת מעבדה בנתב"ג, ולגבי ארה"ב, בכל מדינה יש פיקוח ובקרה וכללים אחרים, אך מבחינת התחלואה עדיין רחוק מקביעת מתווה כללי – אלא רק למקרים פרטניים".

עו"ד דוד שפרכר אשר שותף לכתיבת המתווה לפתיחת השמיים מטעם המטה להצלת תיירות חו"ל ומטה עתיד התיירות, הדגיש כי "ישראל ומשרד הבריאות שותפים בפרויקטים של האיחוד ולפיכך חובה ליצור הידברות מיידית ורציפה עם האיחוד ולהסתמך על נתונים ולא החלטות שרירותיות כפי שהתקבלו עד כה", אילנה סלום, מהמטה לעתיד התיירות טענה כי "צריך לנהל מדיניות סיכונים אל מול סיכויים. אנחנו מדברים על ענף של רבע מיליון מועסקים ישירים ועקיפים, ופריפריות משותקות. שימו אותנו מול עיניכם ותמצאו פתרון שיניע את הסיכוי".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו