Noam Revkin Fenton/Flash90

גמזו חושף: נגדיר ערים אדומות לפי אחוז הבדיקות החיוביות – אין מתווה חדש לבתי הכנסת

פרויקטור הקורונה לתקשורת החרדית על פתיחת שנת הלימודים: "אם אני הייתי צריך לבחור - הייתי מעדיף שהישיבות הקטנות לא ייפתחו". לדבריו, ייתכן עוצר בערים אדומות ו"באותו רגע החינוך נסגר". נומה: "התחלנו בדיקות בקפסולות". גמזו ל'JDN' על החלטת ועדת חוקה: "מחזירה את המצב אחורה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"שנת הלימודים תיפתח בא' אלול", כך מבשר פרויקטור הקורונה – מנהל 'מגן ישראל" – פרופ' רוני גמזו תדרוך לעיתונאים החרדים. "כמובן כל עולם הישיבות, כל סוגי הלימודים, ישיבות קטנות, חיידרים, כל הדברים שאתם יודעים יותר ממני", הוא מפרט.

בראיון הוא מביע דאגה מהישיבות הקטנות, הזהות בגיל ל"חטיבה העליונה" במגזר הכללי של גילאי 12-13 עד 17-18: "בתווך הגילאים הזה יש יכולת הדבקה יותר גדולה ושונה מתווך הגילאים של הצעירים יותר. בהשלכה לעולם של מערכת החינוך החרדית זה הישיבות הקטנות שאני יודע שאמורות להיפתח בסוף השבוע הקרוב או בתחילת שבוע הבא".

"אני מבין שזה הלב הפועם של העולם החרדי ואני מכבד את זה מאוד", הוא מדגיש, אך מציין כי "אני לא אגיד שאני שקט ורגוע, זה טיפה מטריד אותי. אני יודע שבחלק גדול מהישיבות הקטנות לומדים עד השעות המאוחרות וחוזרים הביתה וחוזרים למחרת, יש כמות קטנה מאוד שלומדים במסגרת של פנימיות, אנחנו שם נצטרך לוודא שיש משמעת, סדר ושאין הדבקה שמגיעה מהבתים לישיבות, מהישיבות לבתים, בין החברים".

"אם אני הייתי צריך לבחור – הייתי את הקבוצה הזו (הישיבות הקטנות, ש.ב.צ.) מעדיף שלא תפתח את שנת הלימודים, אבל אני מבין את המורכבות. כרגע אני עוד בשיח עם משרד החינוך, עם הרבה מאוד אנשים שהם קובעים, אני גם מבין כמה זה חשוב, אבל אני צריך לשמור על הבריאות, הדבר האחרון שהייתי רוצה שזה יהווה עוד צומת ומקור להדבקה".

בנוגע לישיבות הגדולות שצפויות להיפתח או נפתחו כבר במתווה הקפסולות הוא רגוע יחסית: "לגבי הישיבות הגבוהות, שם יש מתווים שצריך להמשיך להקפיד עליהם, זאת המורכבות שאנחנו נמצאים בה ואני אמשיך לטפל בסוגיה גם כדי ליצור מערכת יותר בטוחה של לימודים".

נומה: "התחלנו גם בדיקות בקפסולות"

בתדרוך השתתף גם האלוף במיל' רוני נומה שאחראי על מתווה הקפסולות בעולם הישיבות: "המתווה הזה הוא לא חדש, הוא התחיל מיד אחרי חגי ניסן, מתוך רצון להחזיר לקהילת לומדי התורה את הדבר הבסיסי. צריכים להגיד ביושר ובהגינות שבמקומות שהקפידו על מתווה הקפסולות עד הסוף לא ראינו התפרצויות, במקומות שהיו חריקות – בעיקר בשולי התקופה לפני בין הזמנים, קשור ליציאות הביתה או הגעה לכל מיני אירועים ואי הקפדה על הכללים – ראינו התפרצויות".

"עשינו תהליך למידה מאוד משמעותי מהסיבוב הקודם וגיבשנו את מתווה שונה מהפעם הקודמת, כולל מנגנוני בקרה. יש בו הרבה מאוד שכל, יצרנו מנגנונים עם אכיפה יותר טובה, גם לעשות היערכות יותר טובה. קפסולה בנויה מ-50 תלמידים ל-14 יום, יכולה אחרי זה להיות קפסולה מתמזגת, זה המתווה שאישרנו, לא אישרנו שום מתווה שמאפשר יציאה וחזרה". הוא חושף כי "התחלנו גם בדיקות בקפסולות".

"אבל שלא נשלה את עצמנו – יכולות להיות הידבקויות ואז ברגע שיש קפסולה, נוכל להכיל את האירוע. התלמיד החולה יישאר בישיבה ורק במקרה הצורך יועבר למלונית. הוא לא יחזור לבית, אלא במקרה חריג שבו נוכל לוודא שיש בבית תנאי בידוד מתאימים", הוא מסביר. "הנקודה הארכימדית", הוסיף נומה, "היא התנהגות ראש הישיבה והקפדה על נהלים. הדבר דורש מאמץ של כולם. כדי שזה יצליח עם מינימום תחלואה. ושוב – יקרה פה ושם שיהיו חולים, אבל אנחנו נזהה ונבודד".

במהלך מסיבת העיתונאים חשפו גמזו ונומה כי יש מספר קטן של ישיבות שבחרו שלא לחכות לא' אלול, וחזרו ללמוד אתמול והיום על פי המתווה החדש. מתברר כי בבדיקות קורונה שנערכו לתלמידים התגלו מספר חולים. נומה אמר כי זו הוכחה לכך שהמתווה פועל והמודל היחיד שיאושר הוא לימודים בישיבה בשיטת קפסולות סגורות של עד 50 תלמידים בכל קפסולה. לדבריו, משרד הבריאות לא יאשר לימודים אקסטרניים בישיבות, במסגרתם התלמיד חוזר כל יום לביתו.

נחשף: מתווה חדש להגדרת ערים אדומות

ממונה הקורונה פרופ' גמזו מציין כי ייתכן ושנת הלימודים לא תיפתח בערים אדומות: "זאת החלטת ממשלה, זאת החלטת קבינט. בהחלט יכול להיות שבערים אדומות, אם הממשלה תחליט על סגר או עוצר, אז אין לימודים, לא משנה איזה סוג. חלק מהמתווה שאני מציע לממשלה זה לבצע הגבלות תנועה משמעותית בערים אדומות, הממשלה ביקשה ממני לבוא השבוע עם מתווה נוקשה יותר, מתווה הנוקשה יותר יכלול הגבלות תנועה, באותו רגע עולם החינוך נסגר. בישיבות הגבוהות זה קצת שונה כי אם התחלת במסגרת פנימייה אז תישאר שם".

לגבי פתיחת לימודים בערים אדומות כמו ירושלים ומודיעין עילית, אמר גמזו: "הממשלה דרשה ממני להחמיר את מודל הרמזור, כך שהוא יכלול הגבלות תנועה חמורות באזורים עם התפרצות גדולה. באותם מקומות שבהם יהיו הגבלות תנועה של עד 100 מטר, או 500 מטר מהבית, לא יהיו לימודים בגילאים הצעירים, אלא רק בישיבות שפועלות בשיטת קפסולות, שלא נוציא מהן תלמידים או נסגור אותן".

"יש לנו רשימה של 15-16 ערים אדומות, כולל ערים אדומות מהמגזר החרדי והערבי והמגזר הכללי", הוא מציג את התמונה העגומה, "אם מחברים ערים אדומות אז רוב התחלואה היא שם. אם אתה רוצה לסגור את רוב התחלואה אז זה בערים האדומות. ובלי שיכעסו אלי, רוב הערים נמצאים במגזר החרדי והמגזר הערבי. זה לא אומר שמישהו לא זהיר שם, זה המבנה הדמוגרפי, משפחות גדולות וכדו'".

גמזו חושף מתווה חדש לערים אדומות: "אני בונה את הצבעים מחדש, בדרך יותר מתוחכמת וחכמה. אתם אומרים לי כרגע שעדיף לא להיבדק ואז אתה תהיה עיר ירוקה? אז אני אפתיע אתכם! עדיף להיבדק. אם אני עכשיו ראש עיר ואני רוצה להיות ירוק, אני אומר לתושבים שלי ללכת להיבדק, למה? כי הדבר הכי דומיננטי במודל שלי זה שיעור הבדיקות החיוביות, אם כולם הולכים להיבדק אז שיעור הבדיקות יורד למטה וזה הכי מוביל אותך להיות ירוק".

לא צפוי מתווה חדש לבתי הכנסת

במענה לשאלת 'חדשות JDN' התייחס להחלטת ועדת חוקה לאשר את הגבלת ההתקהלויות לשבוע בלבד: "אם ועדת חוקה לא מאשרת הגבלות אז היא מחזירה את המצב אחורה. זה בסדר, אפשר לא לאשר הכל".

עוד הבהיר במענה לשאלתנו כי מתווה בתי הכנסת שהבטיח צפוי להיות מותאם לרמת התחלואה בכל עיר: "המתווה שלי בא ואומר שהגבלות יהיה לפי מצב התחלואה בעיר". הוא התגונן על הטענות כלפיו שהוא מתעכב בנושא: "ליצור אותו זה מאוד קשה, אני לא מתעכב – אני שלושה שבועות בתפקיד אז מה רוצים ממני? לבנות את זה וישר לתת מבא לכל עיר".

מדבריו עולה כי לא צפוי בקרוב מתווה לבתי הכנסת, וגם כשיהיה מתווה חדש הוא מצומצם משמעותית מהמצופה: "בחגי תשרי ובסליחות נצטרך לחשוב על פתרונות בחוץ, לגבי בפנים אין לי כרגע פתרון אחר. אני יודע שיש בתי כנסת ענקיים וזה לא הגיוני שיש הגבלה ל-20, לכן אמרתי שזה יהיה במתווה הרמזור שנביא לממשלה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture