Yonatan Sindel/Flash90

מנכ"ל שערי צדק: "במקום להתעסק בקורונה אני מתעסק בתשלום לתנובה"

במהלך דיון ועדת הכספים לעניין החרפת מצוקת בתי החולים הציבוריים בעידן הקורונה, ציין סמנכ"ל משרד הבריאות כי המשרד מבצע עבודה יסודית כדי לסגור את הפער, אך הוסיף כי לעניין אובדן הכנסות של מאות מיליונים נוספים לא נמצא עדיין פתרון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הכספים, קיימה היום (ב') ישיבה לעניין הצעה לסדר-היום בנושא: "מצוקת בתי החולים הציבוריים-העצמאיים והיערכות לתחלואת חורף 2021 בצל הקורונה" – של חברי הכנסת קטי שטרית, אליהו ברוכי, עידן רול, הילה שי וזאן, יוסף טייב ואימאן ח'טיב יאסין. את הדיון ניהל ח"כ יצחק פינדרוס.

ח"כ מיקי לוי: "מגפת הקורונה הביאה לשיתוק הכלכלה הישראלית והמשק, ופגעה פגיעה מאוד קשה בבתי החולים. כבר עכשיו יש 8 מיליארד ₪ גירעונות. דיברתי הבוקר עם מנהל שערי צדק, הוא ציין שאין לו אפשרות לשלם לספקים ושזה עלול לשתק את בית החולים. למשרד הבריאות יש אחריות תקציבית למצוקה הזו. אם תהייה קריסה ב-4 בתי החולים האלה, כולנו נרוץ, כולל שר הבריאות, האוצר, רה"מ, אנחנו בדקה ה-90".

ח"כ אחמד טיבי: "הבור התקציבי הוא 2 מיליארד ₪ בבתי החולים הציבוריים ועוד מיליארד ₪ בבתי החולים של קופת חולים כללית ובתי החולים הפרטיים. הקבוצה הזו סובלת הכי קשה. צריך פיצוי ושיפוי עבור אובדן הכנסה בתקופת הקורונה, שיפוי עבור הצטיידות לקורונה ב-3 בתי החולים בנצרת, בשערי צדק, בלניאדו ומעייני הישועה. בתי החולים בנצרת קורסים בגלל בעיות תקציביות, הם נותנים את השירות מול הקורונה, לא עושים ניתוחים אלקטיביים, ומפסידים הכנסות. צריך לדאוג פה לאפליה מתקנת ולהכפיל את התקציבים. 50 אחוז ממיטות האשפוז נמצאות בבתי החולים האלה, אם מחר אנחנו לא נותנים להם את הסיוע, נמצא עצמנו במצב בו בתי החולים האלה קורסים בעוד חודש – חודשיים. משרדי האוצר והבריאות חייבים להכניס את היד לכיס".

ח"כ עידן רול: "יש לעשות הפרדה בין העדר תקינה מספקת בבתי חולים לבין כך שאנחנו באמת בשעת הש. בחורף רגיל התפוסה חורגת מ-40% מהתקן, ואנחנו לקראת חורף עם קורונה, אנחנו לא ערוכים למצב הנוכחי. שר הבריאות לשעבר כבר הודיע על פיזור תקנים, ולא היה מעקב אחר כך, גם השר אדלשטיין הודיע על 400 תקנים, ולא ממש ברור לאן. מצפים לקטסטרופה בחורף ואין תוכניות מגירה, איך אנחנו נערכים כדי לא לומר אח"כ שיש באמת בעיה".

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק: "משרד הבריאות קבע מחיר ליום אשפוז, אך יחד עם זאת, הם אמרו בחוק, אנחנו נותנים הנחות לסכום הזה. המשמעות ש-100 אחוז מבתי החולים בארץ, חיים עם גרעון. הממשלה לקחה את בתי החולים הממשלתיים שהם 50% מהמיטות ומזרימה להם בחוק כסף, הם מקבלים לפחות 3 מיליארד ₪, ה-50% האחרים מקבלים בחוק 200 מיליון ₪ בלבד. אנחנו במציאות שיש עוולה כפולה, שאיך פותרים אותה? בהזרמת כספים לבתי חולים אחרים, והשארת 7 בתי החולים העצמאים – ציבוריים שיתנהלו לבד. חלק כבר קרסו, הדסה ולניאדו, האחרים עדיין לא קרסו, כי אנחנו חיים את הגירעונות שלנו. בתוך 3 הקבוצות האלה, קבע מבקר המדינה שבתי החולים העצמאים, מתנהלים טוב יותר כלכלית. אנחנו בגירעונות של 7-8 אחוז, לעומת גירעונות של 15% בבתי החולים הממשלתיים. אנחנו מתנהגים באחריות גדולה יותר".

"בשלב הזה לא קיבלנו שום תקנים סביב הקורונה, ככל שאנחנו יודעים התקנים לא חולקו בשווא, ככל שאנחנו יודעים הממשלתיים קיבלו יותר. אתמול הייתי צריך להתעסק מאיפה אני משלם ביטוח לאומי. אנחנו עוסקים יום ולילה בתזרים המזומנים. אנחנו משלמים לספק חצי שנה אחרי מועד האספקה. מנכ"ל בית חולים צריך להתקשר לספק, לומר לו אני מצטער, אין לי כסף, אשלם עוד חודש. במקום להתעסק בחורף הקרוב, בקורונה, אני מתעסק בתשלום לחברת תנובה. חייבים לשים סוף לדבר. כל אחד מאתנו ירד בהכנסות של עשרות מיליונים בתקופה הזו, מה שגורם לכך שלא נוכל לשלם משכורות. הגיע הזמן לשוויון, שכל בתי החולים יקבלו לפי מפתח אחיד".

ד"ר פהד חכים, מנהל בי"ח האנגלי בנצרת: "נפגשנו בוועדה מספר פעמים, כל מה שאנחנו רוצים זה שוויון, לא שום דבר אחר. תורת הלחימה שאנחנו נמצאים בה מוטעית לחלוטין לטעמי. היום חולי הקורונה זה חולים עם שבר, זה יולדת, זה עם שבץ מוחי, זה בכל מחלקה. נותנים לנו תיקנה לקורונה, ומתנים זאת בהוספת הכנסות, בתקופה הזו! זו פשוט בושה, מנכ"ל בית חולים צריך לחפש מאיפה להכניס עוד כסף. אנחנו צריכים את הכוח הנפשי כדי לדעת איך להילחם בקורונה. אני מתבייש להיות מנהל בית חולים בשנה הזו. אני מבקש מהוועדה לקבל החלטה, החורף מתקרב, תסגרו לנו את תקציב 2020. בלתי אפשרי לנהל בית חולים כך. מה הייתה עושה המדינה אם לא היו בתי החולים שאינם ממשלתיים?! אנחנו צריכים החלטה אמיצה אחת שלכם".

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "שביקרתי בתחילת הקורונה בבתי החולים, ראיתי איך הם רתומים לעניין. זה שלא מדברים איתם על שיפוי בגין הפסקת כל הטיפולים שהיוו את הכנסת בתי החולים, זו בושה של הממשלה והאוצר. הממשלה מדברת גבוה על אלו שנלחמים את מלחמתנו בקורונה ומנגד מפקירה אותם בשטח. תסתכלו על האוכלוסייה שמקבלת את הטיפולים!".

ח"כ רם בן ברק: "לא יכול להיות שנוסיף תקנים ואח"כ נבקש שבתי החולים יממנו את זה מתקציבם השוטף, זו עבודה בעיניים של הממשלה. צריך לצאת קריאה עם לוח זמנים, של איך מסייעים לבתי החולים, איך מתקצבים כך שכל בית חולים מקבל אותו דבר".

ד"ר זאב פלדמן, מ"מ יו"ר ההסתדרות הרפואית: "אנחנו בסכסוך עבודה על רקע האפשרות שיפטרו רופאים בשל המצוקה התקציבית. האוצר הוא זה שקובע את הכללים וצריך להזרים את הכספים, ולגבות את החלטות משרד הבריאות להערכות לקורונה ולחורף, ולא עשו את זה עד עכשיו. אנחנו מקריבים מחלקות פנימיות שלמות כדי להפוך אותם למחלקות קורונה, זה על חשבון תחלואה של סכרת, לב ואחרים. אנחנו מבקשים שיתנו לנו לטפל בכולם, אי אפשר שהאוצר ימשיך במשחק סכום האפס".

ח"כ היבה יזבק: "המקרה של נצרת הוא מאוד קריטי, בישובים הערבים אין לא בתי חולים ממשלתיים ולא בתי חולים של הקופות. זה אומר שאי תמיכה משמעו הפקרת הציבור הרחב, הפקרת המטופלים".

ודים פרמן, סמנכ"ל תכנון תקצוב ותמכור, משרד הבריאות: "בקורונה יש כמה שכבות של בעיות, הראשונה היא הקטנת הכנסות, השנייה הרחבת ההוצאות וגיוס כוח אדם נוסף. בכל דבר כזה יש ציר פעילות שאנחנו מנסים לקדם. בנקודה הזו, הממשלה אמרה שתשמור על רמת ההכנסות במאה אחוז מקופות החולים, ללא קשר להיקף הפעילות. זה היה על סדר היום של ועדת השרים לחקיקה שלא התכנסה. על הנייר אנחנו מאוד מתקדמים, בפועל אנחנו עובדים יותר לאט. לגבי ההכנסות של הקופות הצלחנו לייצר מנגנון לא מזמן שמבטיח את ההכנסות המלאות, ואמור לפתור חלק מהבעיות".

"ליד זה בעולם ההכנסות שלא מקופות, אנחנו במצב פחות טוב, יש עדיין עבודת מטה שטרם הסתיימה, בתי החולים מהצד שלהם איבדו את ההכנסות ונמצאים בלחץ מאוד גדול. חוץ מקופות החולים, יש עוד מאות מיליונים מהכנסות מגורמים נוספים, שגם בהם יש ירידה, גורמים כצה"ל, משרד הביטחון, ביטוח לאומי ועוד".

"לגבי הכוח אדם, הקצאת כוח האדם הגיעה לבתי החולים לא מזמן, מנגנון התשלום הוא שבי"ח מעסיק אנשים, ככל שיש לו הכנסות מפעילות קורונה הוא מקבל את ההכנסות, ככל שהן לא מספקות את כיסוי השכר, המדינה תיתן את הפתרון. יש מפתח מקצועי לפי מיטות קורונה. החלוקה התבצעה בהתייחס לתרחיש הייחוס, כפי שרואים אותך בהמשך התחלואה, לא לפי מה שרואים בפועל או מה שהיה במשבר הקודם".

ח"כ יצחק פינדרוס, מ"מ יו"ר הוועדה: "התחושה שלנו שיש משהו בלתי נתפס, הפער בין בתי החולים הממשלתיים לפרטיים, הוא בלתי נתפס. פעם יקראו לזה מכונות הנשמה, פעם פנסיות תקציביות, אבל זה פער בלתי נתפס. אם הייתם מחלקים 2 מיליארד ₪ לבתי החולים שאינם ממשלתיים, אף אחד לא היה בא לפה היום. איך אנחנו עוברים את 2020 בלי לפשוט את הרגל ואיך מתקדמים לשוויון?".

ודים: "אנחנו עושים מאמץ גדול לסגור את הפער, בין זה שאישרנו לבתי החולים כמעט 1.8 מיליארד ₪ החזרים והוצאות, אך בפועל שולמו להם קצת יותר מ-900 מיליון. צריך לסגור את הפער הזה מידית. אנחנו עושים עבודה יסודית כדי לסגור את זה. הדבר השני זה למצות את הדיון מה קורה עם קבוצת ההכנסות האחרות, יש בדיון הזה יותר מ-400 מיליון ₪ של איבוד הכנסות. בנוסף כמובן חובת התשלום של הקופות, שזה גורם מיישב מאוד משמעותי בתקופה הזו. גם לאחר אלה, בתי החולים שהוזכרו פה, יחוו איזה שהוא פער, נצטרך לשבת על כך, ולא נצליח לפתור את זה, אם לא נפרק את זה".

רועי רייכר, משרד האוצר: "לגבי פיזור התקנים ותקצובם, זה אירוע משמעותי שהתקבל. הפיזור נעשה בחלוקה לפי החלק היחסי, גם בתי החולים הציבוריים קיבלו את חלקם לפי מיטות. אתם צודקים שיש שוני לעיתים למספר המיטות שאוישו למספר המיטות שהוכנו. היו 2 תוספות: 1 שהכריז עליה ליצמן בשעתו, ותוספת שניתנה לפני שלושה שבועות. דובר על תרחיש של 2,000 מונשמים, לכן היה נכון לחלק לפי מספר מיטות. מבחינת אישורי ההקמה, אושרה הסבת מיטות קורונה במעייני הישועה. תוספת התקינה בגל הראשון, כן הגיעה ליעודה. המדינה מחלקת תקנים בבתי חולים ממשלתיים, בבתי חולים שאינם ממשלתיים, היא מבטיחה מימון לשם כך. לכן המדינה הבטיחה מימון, במידה וההכנסות לא יספיקו לשם כך".

ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "שמענו את כולם, המצוקה אצל כולם, אבל אנחנו חושבים שיש לסגור את גירעונות בתי החולים הציבוריים ב-2020 ללא תנאים. בנוסף חייבים ליישם את ההחלטה שהתקבלה ב-2016, להשוות את המשאבים הציבוריים לאלה הממשלתיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture