Marc Israel Sellem/POOL

נתניהו מכחיש את הודעת נשיא אוקראינה: "לא ביקשתי להגביל את כמות המגיעים לאומן"

ראש הממשלה מכחיש שביקש מנשיא אוקראינה להגביל את מספר המבקרים מישראל באומן: "כפי שהובהר בהודעה המשותפת שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו לא להגיע לאומן". דיווח: ליצמן לא הופתע מההחלטה של נשיא אוקראינה וכבר בבוקר עודכנו על השיחה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש שביקש מנשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי להגביל את מספרם של המבקרים מישראל באומן לקראת העלייה השנתית של חסידי ברסלב לקבר רבי נחמן זיע"א בעיר: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן", נמסר מלשכת ראש הממשלה זמן קצר לאחר הושעת לשכת נשיא אוקרינה..

מלשכת ראש הממשלה הישראלי נמסר כי "כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו לא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן – עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".

ב'חדשות 12' דווח כי בסביבת השר יעקב ליצמן, שהתנגד קשות בדיונים להגבלת הכנסת המתפללים לאומן, מסרו כי הוא מקבל את העמדה לפיה יש לצמצם את מספר המגיעים למקום: "ביקשנו מתווה בהגבלות, הנחיות ואזהרות רק לא להתעלם מהבקשה". עוד נמסר כי השר ליצמן לא הופתע מהעדכון של נשיא אוקראינה וכי כבר בבוקר הכירו בלשכתו את השיחה.

כזכור, נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי הודיע כי יגביל את מספרם של המבקרים מישראל באומן. "לבקשת ראש הממשלה הישראלי נתניהו, אנו נענים לבקשה להגביל באופן משמעותי כניסת חסידים לאומן בראש השנה", נמסר בהצהרה רשמית מלשכת נשיא אוקראינה. עם זאת, מהמכתב לא ברור מה המספר המדויק של יהודים שיורשו להיכנס למדינה, אם בכלל.

על פי הודעת לשכת נשיא אוקראינה, תיאסר לחלוטין כניסת אזרחים זרים ממדינות אדומות (ישראל היא מדינה אדומה). בהודעה שהתקבלה בתום פגישה של קבינט הקורונה של אוקראינה, שבראשו עומד הנשיא זלנסקי, נאמר כי "העולם חווה עלייה בתחלואה בקורונה. ממשלת אוקראינה מפתחת תקנות שיאסרו כניסה לאוקראינה של אזרחים זרים המגיעים ממדינות אדומות – וזאת למשך 30 יום".

הודעת אוקראינה היום החריגה נהגי משאיות ונציגים של ארגונים הומניטאריים. "לבקשת ראש ממשלת ישראל, ההחלטה התקבלה כדי להגביל משמעותית את העלייה לרגל החסידית לאומן, כדי לחגוג את ראש השנה". יצוין כי לפי דיווח של המשטרה האוקראינית, לאומן כבר הגיעו כאלף חסידים שהקדימו את העלייה לרגל, והם מצטרפים ל-500 החסידים שהיו שם קודם.

בהודעה משותפת של ישראל ואוקראינה בנוגע לעליה לרגל לאומן בראש השנה שפורסמה לאחרונה נמסר כי "ביוזמתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, ראש השנה זכה למעמד של חג לאומי באוקראינה. עם זאת, יש לכך משמעות החורגת מעניין פנימי. בה בעת, המצב האפידמיולוגי באוקראינה ובישראל, כמו גם בעולם כולו, למרבה הצער, לא מאפשר לנו לציין בשנה זו את החג כרגיל כפי שנהוג".

"בהתאם להמלצות והאזהרות של משרדי הבריאות של אוקראינה וישראל, אנו מפצירים בעולי הרגל שמתכננים ליטול חלק בחגיגות ראש השנה באוקראינה להימנע מלבקר באומן בשל המצב האפידמיולוגי המאיים. עם זאת, לאלה המחליטים לבקר באומן בכל זאת, אנו מדגישים שהגבלות הריחוק חלות על כל האירועים הציבוריים וייאכפו בקפידה".

"הממשלות של שתי המדינות דואגות במשותף לבריאות הציבור ולבטיחות אזרחיהן. אנו מקווים להבנה ומאמינים שבשנה הבאה נוכל לחגוג את ראש השנה, כמו גם חגים אחרים, יחדיו וללא הגבלות כלשהן, לשון ההודעה המשותפת החריגה שפרסמו המדינות אחרי שיחה שקיימו דני המנהיגים, והמסקנה שיתקשו להגביל את הגעת החסידים..

כזכור, נתניהו נפגש ביום ראשון עם נציג חסידות ברסלב, בהשתתפות שר הבריאות יולי אדלשטיין, שרת התחבורה מירי רגב, ויושבי הראש של המפלגות החרדיות, השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן. זאת במטרה לגבש מתווה שיאפשר נסיעת מתפללים מישראל לקברו של רבי נחמן מברסלב באומן שבאוקראינה לראש השנה, במקביל להגבלות הנדרשות בתקופת הקורונה.

לנתניהו הוצג המתווה המלא שמציעה חסידות ברסלב לטובת הנסיעות. לפי המתווה, הטסים לאומן יעברו שלוש בדיקות קורונה: ביציאה מישראל, בנחיתה באוקראינה ומיד לאחר הנחיתה בחזרה בארץ. עלייה למטוס בישראל תותנה בתוצאה שלילית של קורונה ויישמרו מרווחים ארוכים בין הטיסות כדי למנוע התקהלויות בנתב"ג. מספר הטיסות יקוצץ גם הוא, וכך גם מספר הנוסעים. הנחיתות באוקראינה יהיו בטרמינל נפרד והכניסה למדינה תהיה בכפוף להצגת בדיקת קורונה שלילית.

בתוך העיירה, בנייני דירות, בתי הארחה ובתי מלון יחולקו בצורה קפדנית לפי מתווה קפסולות, כך גם בתי הכנסת יהיו בתפוסה של 30% בלבד, עם חובת עטיית מסיכה בזמן התפילה. מתחם השהייה של הנוסעים יוגדר שטח סטרילי, ויהיה נפרד לגמרי משאר העיר. בנוסף, יוקם בית דין של רבנים מהחסידות שיאסרו על מי שמפר את ההנחיות באומן מלהיכנס לתפילה בקברו של רבי נחמן.

עוד דיווח יקי אדמקר ב'וואלה כי "מרפאת אומן" תקים 'מרפאת קורונה', שתעמיק טיפול ראשוני לחולי קורונה, ותתאם מול חברות הביטוח את המשך הטיפול. תוקם מלונית בידוד שאליה יועברו חײבי בידוד, ייחתם הסכם עם מעבדת בדיקות שתפתח שלוחה באזור הקבר לבדיקות קורונה מהירות לפי הצורך.

ב'כאן חדשות' דווח כי נתניהו אמר בדיון לאחר שראה את המצגת של ברסלב על המיקום באומן: "זה שטח גדול יותר ממה שאמרו לי שזה רחוב וחצי, צריך למצוא מתווה לדבר הזה". לאחר שנציגי חסידות ברסלב הציגו את המתווה ורבני החסידות הבהירו כי ערבים למימושו, נמשך הדיון המקצועי בנושא ובנושים נוספים שקשורים למגזר החרדי.

יאיר שרקי דיווח ב'חדשות 12' כי ליצמן חזר ודרש מנתניהו בנוכחות גמזו את התפטרותו של פרויקטור הקורונה, וכן דרש שגמזו יתנצל על המכתב ששלח לנשיא אוקראינה. השר דרעי גם שיתף מחוויותיו האישיות כמי שטס לאומן בעבר בראש השנה. "איך קראת לזה מסיבה? אני ישנתי עשר שנים עם נחמן בנשעיה בדירה בלי מקלחת", אמר דרעי לגמזו.

גמזו אמר אחרי הדיון כי "יצאתי מהדיון בראשות ראש הממשלה ואין בכוונתי לשנות את עמדתי בנושא אומן. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע טיסות לאומן. התורה מחייבת את כולנו ׳ונשמרתם מאוד לנפשותיכם׳. התקהלות של עשרות אלפי איש במתחם אחד תהפוך את ישראל למדינה אדומה יותר ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה, ובכלכלת ישראל. לבי עם חסידי ברסלב, אך למרות הרצון הגדול להגיע לציון רבי נחמן, שמירה על חיי אזרחי ישראל ובריאותם חשובה יותר מכל דבר אחר".

ב'חדשות 12' דווח כי בשיחה עם מקורביו התייחס גמזו לאפשרות שיפטרו אותו, ולכך שיאבד את הסמכויות שלו. גמזו טען שיש לו גיבוי מלא מנתניהו. עוד הוא אומר כי את הפנייה לנשיא אוקראינה הוא עשה על דעת עצמו, ושראש הממשלה לא עודכן על זה. נכון לעכשיו, גם אחרי שנתניהו נחשף לתוכן המכתב, הוא לא ביקש מגמזו לחזור בו מדבריו, ולדחות את הפנייה. גמזו אמר – מכיוון שלא ביקש ממנו לחזור בו, יש לו גיבוי מלא בסיפור של אוקראינה.

"הוא שלח באופן חד צדדי מכתב לנשיא אוקראינה כדי לקבוע עובדות בשטח", אמר ליצמן בדיון. "אני מאוד לא אוהב את זה. אם הוא עובד לבד ולא מעדכן אותנו – מבחינתי הוא יכול להתפטר", אמר ליצמן. מתברר כי גמזו שפנה באופן אישי לנשיא אוקראינה וביקש ממנו לאסור על הגעת החסידים. גמזו עשה זאת מאחורי גבם של נתניהו, משרד החוץ ושגריר ישראל באוקראינה.

יו"ר המזכירות הארצית של חסידי ברסלב הרב נחמן בנשעיה אמר בתום הפגישה כי "אנחנו יוצאים קצת מעודדים מעצם זה שפעם ראשונה שממשלת ישראל הסתכלה על המתווה שהבינה שבסופו של דבר הנסיעה לאומן יכולה להיות בדרך הבטוחה ביותר. ראש הממשלה אמר 'אמרו לי שזה רחוב וחצי, אני רואה שטח ענק ומפוזר שבהחלט אפשר להגיע למתווה'. ראש הממשלה ביקש שינסו להגיע למתווה ואנחנו מעודדים מזה מאוד, אנחנו מאמינים בסופו של דבר שברצון אפשר להגיע למתווה בטוח שיאפשר לכל חסיד ברסלב שרוצה להגיע לאומן בדרך הבטוחה ביותר. המספר הסופי אנחנו עוד לא יודעים, אבל אנחנו מעריכים שבסופו של דבר יהיה איזשהו מספר שבסופו של דבר נוכל להמשיך את המוסרת של הקיבוץ באומן שמתקיים כבר 220 שנה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture