צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

אלקין: "האנטישמיות באומן קיבלה חיזוק בעקבות המכתב הלא מוצלח ששלח גמזו"

ראש צוות השרים לנושא אומן מסביר כי "מינו את הוועדה כדי שנדבר בקול אחד עם האוקראינים, הם ביקשו את זה". חשף: "אני מכיר את הרישום של השיחה בין נשיא אוקראינה לנתניהו, בשום שלב הוא לא ביקש לסגור את השמיים. סוכם שיפרסמו אזהרות לציבור". עוד הוסיף: "אין משבר עם החרדים על סוגיית אומן. היו ויכוחים אחרים בין החרדים לגמזו - הם נפתרו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

השר זאב אלקין מה'ליכוד' שעומד בראשות צוות השרים לבחינת הנסיעות לאומן אומר בראיון לרדיו '103' כי "האוקראינים לא אמרו שאין כניסה לחסידי ברסלב, הם סגרו את השמיים לחודש לכל המדינות מכל המטרות, לאו דווקא בנושא של אומן". אלקין הסביר את המניעים להקמת הוועדה: "מינו את הוועדה כדי שמדינת ישראל תדבר בקול אחד ברור עם האוקראינים. הם ביקשו את זה ובצדק כי הם קיבלו מפה קולות שונים ואי אפשר לעבוד ככה בצורה רצינית".

בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב אמר השר כי "נתניהו אמר שלא ביקשתי לסגור את השמיים וזה נכון. לא הייתי בשיחה בין נשיא אוקראינה ובין רה"מ אבל אני מכיר את הרישום של השיחה הזו ואני יכול לומר שבשום שלב ראש ממשלת ישראל לא ביקש לסגור את השמיים. סוכם שיפרסמו אזהרות לציבור ויקראו לכל מי שיכול לא להגיע השנה שלא יגיע, כי לא יוכלו להתקיים חגיגות באותו היקף. מה הבעיה שאנשים שכבר חלו בקורונה יגיעו? גם לדעת משרד הבריאות אין עם זה שום בעיה, זו קבוצה לא מבוטלת ואין סיבה לפגוע בהם. לקחו את השאלה מעבר לפרופורציה. יוצאים מגבולות הארץ כמה עשרות אלפי ישראליים וחוזרים. הסיפור של אומן הוא סדר גודל של 5% מכלל האנשים שיוצאים לחו"ל, נמצאים במדינות אדומות וחוזרים לארץ".

הוא התייחס גם לביקורת על הקצאת מלוניות ייחודיות לשבים מאומן: "אני חוזר ואומר, עשרות אלפי ישראליים יוצאים את הארץ וחוזרים לארץ בכל חודש. אלה הנתונים לכן לא משנה אם יצאו אנשים לאומן או לא, והם יהיו 5% מכלל האנשים שיוצאים וחוזרים מחו"ל. כמובן אם ייסעו יהיו מחויבים בבידוד מלא".

במענה לשאלה מדוע הוקמה הועדה אם בכל מקרה האוקראינים סגרו את השמים השיב כי "ההחלטה הסופית תהיה של האוקראינים אבל בסופו של דבר כמו שהיום יש שיח בין ארה"ב למשל לאוקראינה שיש שם לא מעט גורמים בקונגרס שלא מרוצים מזה שנסגרו השמיים ופועלים מול האוקראינים. יש מקום לשיח בתנאי שהוא אחראי ומסודר, ולא בריבוי הקולות שמדינת ישראל השמיעה קודם. הייתה תקלה בכל ההתנהלות עד עכשיו בסוגיה הזו ואני מאוד מקווה שעכשיו נפעל בצורה מסודרת. יש כמות לא מבוטלת של ישראליים שכבר נמצאת באומן, הם צריכים לחזור? יכנסו לבידוד? כשהם שם צריך לדאוג שחס וחלילה לא ירצח או יפגע מהטפות אנטישמיות שיש שם? ולצערי קיבלו חיזוק בעקבות המכתב הלא מוצלח ששלח גמזו".

אלקין מתח ביקורת על מכתבו של גמזו לנשיא אוקראינה, והתייחס לאנטישמיות הגואה במדינה, לדבריו, "הישראליים עצמם אמרו שהאנשים שמגיעים לאומן מפיצי מחלות וצריך להיזהר מהם'. היו כמה התנגשויות פיזיות באומן בימים האחרונים והתקפות על הישראליים שנמצאים שם וגם בזה צריך לטפל מול שלטונות אוקראינה. כדי להגן על אזרחים ישראליים שנמצאים שם. אין לי ספק שפרופ' גמזו לא התכוון לתוצאה אבל זה מה שקורה כשעושים פעולה שלא מתואמת, בלי לשאול אף אחד, בלי לבדוק איך זה יכול להשפיע במדינה כמו אוקראינה".

לדיווחים השונים לפיהם קיים משבר בין החרדים לליכוד, אמר אלקין "אין משבר עם החרדים על סוגיית אומן, לא צריך להפריז בחשיבות הסוגייה. היו ויכוחים אחרים בין פוליטיקאים חרדים לגמזו, הם נפתרו והגיעו להסכמות. בסוגיית אומן, יש רצון של אזרחים ישראליים לנסוע, אתה לא יכול למנוע מהם לצאת לחו"ל. צריך לדאוג שכל הדבר יהיה מפוקח, שנדע בידוק מה קורה, שלא יפגעו פיזית, ולראות מול האוקראינים האם יש קבוצות להם כן יתנו להיכנס".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture