Olivier Fitoussi/Flash90

גמזו ממליץ לקבינט: סגר לחודש – הגבלות לשבועיים • המסמך המלא

הפרויקטור המליץ על מתווה "הריסון המהודק" לכל חודש תשרי, במהלכו ייאסר המעבר בין ערים בימי החגים, ההתקהלויות יוגבלו ומערכת החינוך תיסגר. 15% מהבדיקות בחברה החרדית - חיוביות. שרי הממשלה הוזמו לקבל "תמונת מצב" • בפנים: המצגת מהקבינט

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

קבינט הקורונה דן כעת בחלופות השונות שהעלה פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, על רקע הזינוק בתחלואת הקורונה, והממשלה תקבל תמונת מצב מהשעה 17:00. המלצת גמזו היא להחיל "ריסון מהודק" על המשק, שמטרתו להוריד היקפי תחלואה באופן מהיר. מוקדם יותר דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו רוצה לאשר את ההחלטה בממשלה מיד לאחר ישיבת הקבינט.

לעיונכם בסוף הכתבה: המסמך המלא שהוצג לקבינט הקורונה – כולל 4 החלופות, המתווה המומלץ של גמזו ותמונת המצב של התחלואה בישראל כולל פילוח של המצב במגזר החרדי ובישיבות

לפי תוכניתו של גמזו, בשלב הראשון יוטל סגר כמעט מלא למשך כחודש. שלב זה יכלול הגבלה על מעבר בין ערים בימי החגים מ-5:00 בבוקר בערב החג ועד 5:00 בבוקר יום לאחר מוצאי החג; הגבלת התקהלויות לאורך כל התקופה על פי מגבלות הצבע האדום; סגירה מלאה של מסעדות, פנאי, בילויים, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל וסגירת מערכת החינוך, תוך מעבר ללמידה מרחוק.

בנוסף, תתבצע העברה של המגזר הציבורי לעבודה במתכונת חירום, בעוד שבמגזר הפרטי העבודה תיעשה בהיקף של 30%-50% במקומות ללא קבלת קהל, כאשר כל מי שיכול יעבוד מהבית. כמו כן, מתווה התפילות יופעל במתכונת "אדום" – עידוד תפילות בחוץ וצמצום משמעותי של תפילות בפנים.

לאחר ארבעה שבועות יתבצע המעבר לחלק השני של התכנית, שיכלול הטלת סגר מרוכך למשך שבועיים, במהלכו המשק ייפתח באופן הדרגתי מחדש. במסגרת זו, מערכת החינוך תיפתח לכיתות א' עד ד', בעוד שתלמידי כיתה ה' ומעלה ילמדו מרחוק. כמו כן, המסעדות ומוסדות הפנאי והבילויים יוכלו להישאר פתוחים עד 17:00. במקומות העבודה במגזר הציבורי והפרטי לא תהיה קבלת קהל, וכל מי שיוכל יעבוד מהבית.

עם תחילת הדיון הזהיר הפרויקטור כי מערכת הבריאות נמצאת במצב מסוכן: "אני מרים דגל אדום על התקרבות לאי ספיקה בבתי החולים". גמזו הדגיש כי הוא רוצה לנצל את תקופת החגים להורדת תחלואה משמעותית, תוך ריסון המגעים החברתיים ופגיעה מחושבת בכלכלה. המטרה של ממונה הקורונה היא להפחית את כמות החולים היומית לכ-700-600, במקביל להפעלה מלאה של מערך קטיעת שרשראות ההדבקה.

ב'וואלה' דווח כי ממונה הקורונה התייחס למצב מערכת הבריאות וכתב במצגת לקבינט הקורונה כי רמת הטיפול הניתנת היום בבתי החולים היא טובה, אך עומדת לפני פגיעה בשל המשך התחלואה. "הצוות הרפואי עומד באתגר אבל מתוסכל מהמשך העלייה בתחלואה, היעדר צעדים מהותיים להפחתתה ומה שנראה כאדישות ציבורית", כתב גמזו. "מתגברת חרדה אצל חלק מהמנהלים על הצפוי בהיבט החולים הקשים עם התגברות התחלואה".

"פתיחת המחלקות הנוספות לקורונה מתחילה להגיע על חשבון הטיפול בחולי הרפואה הפנימית. ה'מחסנית' של מיטות במערך הרפואי הגריאטרי והמוסדות קטן ויקשה בעתיד. ההצטברות של החולים הפעילים בקהילה מתחילה ליצור עומס שמביא לקושי רב. לסיכום, זוהי תבנית של הנפת דגל: הברומטר, איגוד מנהלי בתי החולים, פורום הממשלתיים", הוסיף.

על פי הדיווח של ברק רביד, במצגת שהציג לשרים ציין כי התפרצות המגיפה היא בעיקר בחברה הערבית והחרדית, אך קיימת גם החמרה באוכלוסיה הכללית. "שיעור הבדיקות החיוביות הגבוה (15% חברה חרדית, 11% חברה ערבית, 7-6% אוכלוסייה כללית) מראה על תחלואה חבויה שמתמידה ומעצימה את ההתפשטות", כתב גמזו במצגת.

בנוסף, יש עלייה בשיעור הנדבקים בקרב בני 60 פלוס, וסימנים לכך שפתיחת מערכת החינוך החרדית לפני כשלושה שבועות, פתיחת מערכת החינוך הכללית לפני שבוע מאפשרות התרחבות של מעגלי ההדבקה. עוד ציין גמזו כי ההתקהלויות בחגים (ארוחות, מנהגים, תפילות, תיירות, אירועים) מהווים מתכון בטוח להתגברות התחלואה.

הגרפים מראים גם עליית ברורה במספר הנדבקים בקרב גילאי בתי הספר מתחילת שנת הלימודים, הן באוכלוסייה החרדית, הן בערבית והן בכללית. לפי הנתונים, נכון לאתמול נדבקו בקורונה 375 תלמידי בית ספר, 74 ילדי גן ו-463 תלמידי ישיבה. בסך הכול נמצאים בבידוד יותר מ-13 אלף תלמידים (9,145 תלמידי בית ספר, 2,440 ילדי גן ו-1,748 תלמידי ישיבות).

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר בהתייחס לתוכנית הרמזור שהחלה רק ביום ראשון השבוע ובמסגרתה הוטל ביום שלישי סגר לילי על עשרות יישובים: "התוכנית הדיפרנציאלית תלך ותקיף עוד ועוד מאות אלפים עד שנגיע למשהו דומה מאוד לסגר כללי. אבד הכלח על התוכנית הדיפרנציאלית".

ב'ווינט' דווח כי פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן האשים בדיון בקבינט הקורונה: "התוכנית של גמזו נכשלה. בזבזנו זמן יקר ועכשיו אנחנו נאלצים להפעיל צעדים חמורים יותר לפרק זמן ארוך יותר. אין מנוס מסגר מעכשיו ועד לאחר החגים". מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה, ד"ר מיכאל הלברטל, אמר בדיון בקבינט הקורונה: "חייבים סגר, לעשות ריסטארט למערכת, הרופאים לא רואים שום אופק".

גם פרופ' עידית מטות, חברת הצוות של הפרויקטור גמזו, התייחסה למצב התחלואה המחמיר, ואמרה בקבינט: "מה שרואים עכשיו לא דומה למה שהיה עד כה. יש עלייה גדולה מאוד באשפוזים. אומנם באיכילוב אנחנו חזקים, אבל קולטים כבר חולים מבתי החולים בצפון ובדרום, דבר שלא היה לפני כן. צריך לבצע צעדים רציניים".

שר האוצר ישראל כ"ץ ונציגי משרדו הביעו במהלך דיון הקבינט התנגדות לסגר כללי במהלך תקופת החגים, בשל הפגיעה הכלכלית הקשה שכרוכה בכך. הם אמרו כי הם תומכים בחלופה אחרת, שתפגע פחות במשק. השר כ"ץ ביקש דיון נוסף בסוגיית הספיקה של בתי החולים ובאכיפה לפני שמתקבלת החלטה על סגר.

במקביל לדיון בקבינט פרסם מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הודעה על כינוס הממשלה שיחל כאמור בשעה 17:00. בהודעה נאמר: "בקבינט הקורונה מתקיים כעת דיון בתוכנית הארצית ל'ריסון מהודק' בעקבות העדכון של פרופ' גמזו כי בתי החולים מתקרבים למצב של אי ספיקה. שרים המשתתפים בקבינט הקורונה יישארו במוקדי הדיון ושאר השרים ישובצו בזמן הקרוב על ידי מזכירות הממשלה".

המתווה המלא שהוצג בקבינט הקורונה – בסופו המתווה המומלץ של גמזו:

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture