Yossi Aloni/Flash90

הנתונים נחשפו בדיון: 167 חולים קשה בבני ברק מתחילת המגפה – 584 בירושלים

ח"כ שאשא-ביטון תקפה את החלטת הממשלה ואמרה כי מאחורי המגבלות לא קיים אף שיקול בריאותי: "מנהלי בתי החולים אומרים שאסור שיהיה סגר, מקווה שמישהו יתעשת". ראש שירותי בריאות הציבור הגיבה: "אני מבקשת מהוועדה שתעזור לרתום את הציבור ולא לייצר סיסמאות" • כל הנתונים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בדיון בוועדת הקורונה נחשפו נתונים חדשים לגבי חולי הקורונה שמצבם קשה, בעת שמספרם של אלו הגיע לשיא של 529. על פי הנתונים, הנכונים ל-7 בספטמבר, בירושלים מספר החולים קשה הגבוה ביותר מתחילת המגפה – 584. בבני ברק, שגם במספר הנדבקים היא השנייה ברשימה אחרי ירושלים, מספר החולים קשה הכולל הגיע ל-167, ובתל אביב – 153.

615 אנשים מתוך כלל הנפטרים עד כה ממחלת הקורונה הם קשישים בני 80, מתוכם 252 היו בני יותר מ-90 – כך עולה מהנתונים שמסרו נציגי משרד הבריאות בישיבת ועדת הקורונה של הכנסת. עוד עולה מהנתונים כי 234 מהנפטרים היו בגילי 79-70, 103 היו בגילי 69-60, 45 היו בגילי 59-5, 13 היו בגילי 49-40 ו-10 נפטרים בלבד היו בגילי 39-0.

בהמשך הציגו נציגי משרד הבריאות את נתוניהם על החולים הקשים והנפטרים מהנגיף. מהנתונים עלה כי מחלת הרקע הנפוצה ביותר בקרב הנפטרים והחולים הקשים היא יתר לחץ דם – 42%, סוכרת במקום השני עם 29% ומחלות לב עם 27%. נתונים אלו סותרים את הטענות לפיהן התמותה מהנגיף מושפעת ממחלות קשות כמו סרטן ודיכוי המערכת החיסונית – בהן חלו רק כ-4% מהנפטרים.

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס אמרה כי הרוב המוחלט של הנפטרים הם מעל 80, אך אחוז ניכר מהם הם מתחת לגיל 60. 30% מהחולים-קשה הם מתחת לגיל 60, ו-45% מהחולים-קשה הם מתחת לגיל 70. היא הדגישה כי קורונה מסבכת מחלות רקע קיימות, וחולי סרטן מבין הנפטרים מקורונה הם פחות מ-4%. אחוז חולי הסרטן בין החולים-קשה, הוא לדבריה – פחות מ-2%.

היא הדגישה כי ההפחתה בתמותה נרשמה כתוצאה מהסגר, מניעת ניתוחים וסיבוכי-ניתוחים – "אך כל הנתונים על אי-עליה בתמותה היו רק עד חודש יולי בלבד, ומחודש זה נרשמת עליה בתמותה ולכן 'הרמנו דגל אדום'. הרמה זו נובעת מכל הנתונים ביחד: מספר החולים, מספר החולים-קשה, מספר הנפטרים, מספר הבדיקות וכמות הבדיקות העתידיות".

עוד הוסיפה כי "97% מהישובים בארץ הם במקדם הכפלה, כלומר בתוך יומיים בלבד – הם הופכים מישובים ירוקים לאדומים. אתם לא רוצים שנרים דגל אדום לאחר הקריסה – אלא לפניה. שום תכנית לא תעבוד אם הציבור לא ישמור על כללים בסיסיים, כמו התקהלויות המוניות ומסוכנות, חתונות של אלף איש, וישיבה בבארים ללא מסיכות, שום היערכות של מערכת הבריאות לא תעזור. סגר לבד לא יועיל אם הציבור לא יישא באחריות כל איש בעצמו, ובנוסף טיוב קטיעת שרשרת ההדבקה".

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, טען לגבי הנתונים, היקפם ואמינותם, כי "לא פעם גורמים מחליטים בלית-ברירה לפי מידע חלקי או לא מדויק מספיק. זה מה שיש ולפיו צריך לפעול, הצבא ו-8200 עוסקים כל העת בטיוב הנתונים. סיבת הפטירה נקבעת לפי הרופא החותם על תעודת הפטירה, והוא קובע מה היה הגורם המרכזי, המוביל, שהביא לפטירה. ככל שנה נפטרים בישראל מסיבוכי שפעת בהערכה 1000-700 איש, אבל שפעת כגורם הישיר ומיידי עומד רק על 100 נפטרים".

"אי אפשר להתייחס לנתונים לא מאומתים, או בעילום-שם, או שלא ברור כיצד נאספו הנתונים. לא המתנו בין הגל הראשון לשני, אספנו ידע ומידע רב, רכשנו ציוד רב ומגוון, הוספנו מיטות והכשרנו צוותי-טיפול נוספים. אנחנו נערכים לחורף בצורה משמעותית, ו-1500 אחיות חדשות יסיימו את הלימודים וייכנסו למערכת". גרוטו הודה כי יש לפשט את הנהלים לקליטת רופאים ואחיות נוספים בבתי החולים.

ד"ר ורד עזרא ראש חטיבת הרפואה במשרד, הזהירה כי "אנחנו לא רוצים להוריד מרמת הרפואה לחולי הקורונה או לחולים אחרים. ישנם כ-30 אלף חולים קלים, אך מיעוט מתוכם בסיכון-גבוה עם חשש שהקורונה תסבך מחלות-רקע – ולכן הם מאושפזים, ודווקא במחלקות הקורונה. אצלם, ההידרדרות עלולה להיות מהירה מאד.

גיל מלצר, מנכ"ל אגודת הלב הישראלי, טען כי 42% מנפטרי הקורונה הם חולי לב, ואחד מכל שישה אנשים בישראל הוא חולה לב או כלי דם, ומצוי בקבוצת הסיכון. פרופ' אדלר, דיקן הפקולטה למדעי הבריאות והרפואה במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן, אמר כי "הסגר הוא פלסטר שמחירו יקר, פוגע בציבור, וקטסטרופה כלכלית שלא הייתה כמותה מאז הקמת המדינה".

יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון הזהירה כי "הסגר הוא אסון כלכלי, נפשי ואפילו בריאותי. צריך להשקיע במערכת הבריאות, כי אין טעם לסגור אם לא נשקיע כדי שנצא למקום אחר – כמו חיזוק מערכת הבריאות. הציבור מסתכל עלינו – וכשמחליטים החלטות כה-קשות, הציבור צריך לדעת שהדבר נקבע על בסיס נתונים מדויקים".

"מול הכרזת מנהלי בתי החולים 'אנחנו בקריסה חייבים סגר', ישנם מנהלים הטוענים 'יש עומס, הצוותים מותשים וחייבים לתגמל אותם, ולהעניק תקציבים וציוד ולפשט בירוקרטיות – ובכך צריך לטפל'. ישנם כמה וכמה בתי חולים שמעוניינים לקלוט רופאים ואחיות חדשים – ונתקלים בסבך בירוקרטי מיותר".

היא הדגישה כי "מאשימים הוועדה בפופוליזם כאשר היא ביקשה נתונים על בסיסם התקבלו ההחלטות. בעלות הסגר אפשר לשפר מאד את מערכת הבריאות, ועל בתי החולים לא לבטל טיפולי-שגרה, ולהעדיף למי שאפשר – טיפול בקהילה". היא קראה לציבור לשמור על ההנחיות, כי "זה יכול להגיע לכל אחד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture