David Cohen/FLASH90

ניסוי ברחפנים שישנעו בדיקות רפואיות: בשלב הבא – עד 150 ק"מ אווירי

הרחפנים יטוסו למרחק של עד 10 ק"מ ויישאו משקל של כ-5 ק"ג. בנוסף, יעבירו בדיקות הקורונה באמצעות רחפנים ע"מ לקצר תהליכים. המיזם יוכל להוות פתרון גם לאירועים המוניים, חסימות כבישים ועיתות מלחמה. מנהל המרכז הרפואי זיו: "תאפשר אספקה מהירה ויעילה של ציוד" • צפו


צילום: אלי סבתי

המרכז הרפואי זיו בצפת יהיה הראשון מבין בתי החולים הכלליים בישראל שיפעיל רחפנים שישנעו ציוד רפואי, תרופות ובדיקות דם וקורונה, אליו וממנו. מדובר בפיילוט המתבצע במסגרת מיזם נעמה (ניידות עירונית במרחב האווירי) של משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון ובשיתוף עם רשות התעופה האזרחית, מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה (מת"ח), רשות החדשנות וחטיבת בתי החולים במשרד הבריאות.

הפיילוט יצא השבוע לדרך בסדרה של נסיונות הטסה מהמנחת המחודש של זיו לעבר מספר יעדים מסביב למרכז הרפואי ובטווח, שבשלב הראשון, לא יעלה על טווח תעופה שבין 5-10 ק"מ. הרחפנים המדוברים שיוכלו לשאת משקל של עד חמישה ק"ג, יוטסו באמצעות GPS שינחה אותם להנחית את המשלוחים במקום המדויק.

במסגרת הפיילוט שיצא השבוע לדרך, יבוצעו בעשרת הימים הראשונים למעלה מ-100 גיחות ליעדים שונים, בין היתר: לאגף ב' של המרכז הרפואי זיו ובו שירותי הפסיכיאטריה, אשר ממוקם במרכז העיר צפת. כמו כן, נשקלת האפשרות לשיתוף פעולה עם צה"ל, במהלכו יבוצעו גיחות של העברת ציוד רפואי, תרופות ובדיקות לבסיס פילון הקרוב ולפיקוד הצפון.

הרעיון לשימוש ברחפנים עלה לאחר מספר סיבות אותן העלה לא אחת מנהל המרכז הרפואי זיו פרופ' סלמאן זרקא, בשל היותו של זיו פריפריאלי ומרוחק משמעותית ממרכז הארץ. בין היתרונות אותן מנה פרופ' זרקא בשיחותיו עם גורמי המקצוע ומשרד הבריאות: חיסכון בזמן, פיתרון אידיאלי ועוקף לסגירת צירי תנועה מרכזיים אם בשל הילולות, שלגים, מלחמות ועוד. כמו כן, לדבריו של פרופ' זרקא, שינוע בדיקות קורונה באמצעות רחפנים, יחשוף פחות אנשי צוות לזיהומים מיותרים וימנע הידבקויות. דבר נוסף: השינוע האווירי ייתן מענה לצה"ל בייחוד בימי לחימה.

יצוין כי צרכיו הרפואיים של זיו מסתכמים בטווח של עד כ-150 ק"מ אווירית בין העיר צפת לאשדוד, משם מועברות התרופות היקרות והמיוחדות. מסלול כזה שצפוי להיכנס לביצוע בשלב השני של תכנית השינוע האווירי ויבוצע על ידי טיסנים גדולים יותר, אורך כשעה וחצי, במקום כשלוש שעות וחצי בנסיעה על כביש וגם זה במצב שאין פקקים בדרך. מדובר לא אחת בתרופות מצילות חיים ועל כן כל דקה חשובה. כמו כן, הטיסנים שייכנסו כאמור לפעולה בשלב השני, ישנעו מנות דם ממד"א חיפה (60 ק"מ – כחצי שעת טיסה) ומתל השומר (130 ק"מ – זמן טיסה של כ-70 דקות).

מנהל המרכז הרפואי זיו פרופ' סלמאן זרקא אמר: "בעיתות שגרה וחירום נדרשת אספקה רציפה של תרופות וציוד לבתי החולים ולמתקנים החיוניים השונים. השימוש בכלי תעופה, מאפשר למרכז הרפואי זיו אספקה מהירה ויעילה של ציוד, בייחוד בימי חירום בהם הכבישים פקוקים ועמוסים אם בכלי תחבורה רגילים ואם בטנקים ובכלים צבאיים כבדים בדרכם לגבולות בצפון".

"זוהי בהחלט בשורה חשובה ביותר לתושבי הצפון ובייחוד לנו כמרכז הרפואי הצפוני שכמעט מבודד. שימוש בכלי התעופה לשינוע מהיר, יסייע ליעילות הממשק בין "זיו" לבין הצבא בעיתות חירום ומלחמה. אני בטוח שזו הדרך לחבר את הפריפריה למרכז ולספק לנו בזיו ולכל הצפון, כלי משמעותי פורץ גבולות ליכולת התפקוד שלנו בכל עת. המיזם המצוין הזה יצליח למען חיזוק בריאות הצפון".

איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון, מסר כי: "מדובר בשלב נוסף במיזם החשוב והחדשני לשינוע משלוחים באמצעות רחפנים לצרכים בריאותיים ומסחריים, שאף הופך למשמעותי יותר בימים אלה בהם מדינת ישראל מתמודדת עם מגפת הקורונה. כעת ישנה חשיבות רבה לאפשרות להטיס משלוחים במהירות וביעילות, ובמיוחד ליכולת לצמצם ככל הניתן מגע אנושי בשינוע בדיקות. מדובר גם בצעד טכנולוגי-תחבורתי משמעותי במאמץ להצלת חיי אדם, שכן שינוע בדיקות ותרופות באמצעות הרחפנים, יצמצם את זמן ההגעה אשר קריטי בהצלת חיי אדם".

צילומים: דוד כהן, פלאש 90

צילומים: אשר אלמקיס

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן