"חוסר שיתוף פעולה של הציבור עם חקירות אפידמיולוגיות ועם הבדיקות"

מאז תחילת חודש אוגוסט, 30% מהחולים אשר נערכה להם חקירה אפידמיולוגית דיווחו על 0 מגעים – כלומר לא היו במגע עם אף אחד. בשבוע האחרון אותרו כ-41 אלף מגעים שאינם חולים מאומתים, ולהם נשלחה הפניה להיבדק – אך רק כ-13,600 מתוכם (33%) הלכו להיבדק בפועל

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה, בראשות ח"כ צבי האוזר, ביקרה היום (א') במפקדת 'אלון' לקטיעת שרשרת ההדבקה. תת אלוף איציק בר, ראש מטה פיקוד העורף ותת אלוף ניסן דוידי, מפקד מפקדת 'אלון', הציגו בפני יו"ר הוועדה, וכן חה"כ משה (בוגי) יעלון, אבי דיכטר וגדעון סער, את משימותיה של המפקדה, ואת יכולותיה כיום ובעתיד הקרוב.

לחברי הוועדה נמסר כי כיום יש יכולת לדגום ולבדוק במעבדה מעל 60 אלף בדיקות ביום, זאת בעזרת 100 צוותי שינוע של דגימות וכן 42 מעבדות (אחת פרטית והשאר של בתי החולים וקופות החולים).

לרשות המפקדה עומדים היום 2200 חוקרים אפידמיולוגיים ועוד 600 יתווספו בשבועות הקרובים.

היעד של המפקדה הוא שיחלפו לא יותר מ-30 שעות מרגע שאדם נמצא חיובי לנגיף הקורונה, ועד שכלל האנשים איתם בא במגע נבדקו בעצמם. כיום, נמסר לוועדה, התהליך מתרחש בפרק זמן של 30-40 שעות.

אנשי המפקדה הדגישו בפני חברי הוועדה כי אתגר מרכזי כיום הוא אתגר אמון הציבור, אשר יביא לשיתוף פעולה. כיום, יש בעיה קשה של שיתוף הפעולה של מצד הציבור, ולהלן ארבעה נתונים אשר הוצגו בפני חברי הוועדה על מנת להמחיש את המצב: 1. מאז תחילת חודש אוגוסט, 30% מהחולים אשר נערכה להם חקירה אפידמיולוגית דיווחו על 0 מגעים – כלומר לא היו במגע עם אף אחד. 2. כ-48% מהמגעים שאותרו בחקירה אפידמיולוגית אנושית, וכ-90% מהמגעים שאותרו בעזרת יכולות שב"כ, לא דיווחו כי נכנסו לבידוד, בטופס הנדרש. 3. ממוצע המגעים לאדם בחקירות שנערכו אתמול, 17.10, היה 2.8 מגעים בלבד. 4. בשבוע האחרון אותרו כ-41 אלף מגעים שאינם חולים מאומתים, ולהם נשלחה הפניה להיבדק – אך רק כ-13,600 מתוכם (33%) הלכו להיבדק בפועל (חלק מהם ציין כי נבדק עצמאית דרך קופת החולים ולמפקדה אין גישה לנתונים לאמת זאת).

תת אלוף דוידי אמר ליו"ר הוועדה כי הוא שמע בדיוני הוועדה את הצעתו של יו"ר הוועדה לקצר את ימי הבידוד, בכפוף לבדיקות במהלכם, והוא סבור כי זו הצעה נכונה מאוד, אשר תראה לציבור נכונות להקל עימו, ותעלה את אמון הציבור וכך את רצונם לשתף פעולה בחקירות.

בהקשר הבידוד מסרו אנשי המפקדה לוועדה כי בחודשים האחרונים חזרו מחו"ל אלפי אנשים אשר נשלחו למלונות בידוד, במימון המדינה, ומתוכם רק 4 נתגלו לבסוף כחולים. צוות המפקדה העלה תהיה האם עדיפה השקעת המשאבים בשיכון אנשים אלה במלונות על פני ביצוע בדיקות? וגם אם משמרים את מודל המלונות, האם לא נכון להשקיע יותר בבידוד אנשים מתוך קהילתם באשר לחוזרים מחו"ל?

יו"ר הוועדה שאל את תת אלוף דוידי לגבי מודל ההערכות לחורף של המפקדה, וזה השיב כי אף אחד לא ביקש מן המפקדה לבנות מודל כזה, אך הם כבר התחילו לדון בעצמם בנושא, וכדוגמה ציין את השאלה שהם שוקלים, מהי הדרך הנכונה ביורת חלק בין הקבוצות השונות את 100 אלף הבדיקות היומיות אשר אמורות לעמוד לרשות המפקדה בחודשי החורף.

ח"כ יעלון אמר בסיכום הביקור כי בתור חבר כנסת אשר מלווה את ההתמודדות עם הנגיף החל מחודש מארס, הוא משבח את הנעשה במפקדה ואופן ההתנהלות ותכנון הדברים. ח"כ דיכטר שיבח גם הוא את ניהול המידע, ואת ניצול המשאבים הרבים אשר מופנים למאבק בנגיף, אך סייג כי סוגיית אמון הציבור בחקירות היא הסוגיה המרכזית כעת, ולא בטוח שבה הושקע מספיק, בהשוואה להשקעות הדרמטיות האחרות אשר נעשו.

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, אמר בסיכומו כי הוא מזהה קפיצת מדרגה ביכולות ההתמודדות של מדינת ישראל עם הנגיף, וכי במפקדה ייווצר מודל אשר מדינת ישראל תוכל לייצא למדינות רבות אחרות בעולם.

עם זאת, לאור השיפור הצפוי במהירות ביצוע החקירות, יגדלו גם מספר הימים בהם אזרחים שבאו במגע עם חולים מאומתים ייאלצו לשהות בבידוד, ולאור תמיכת המפקדה בקיצור ימי הבידוד, לטובת שיפור אמון הציבור, כמו גם המשק הישראלי, חובה על פיקוד העורף לדחוף לקיצור ימי הבידוד. הנתונים שהוצגו לוועדה לגבי חוסר שיתוף הפעולה עם החקירות ועם הבדיקות, הם משמעותיים ומצערים מאוד.

במסגרת זו, וכחלק מהיערכות לאתגר חורף משמעותי, על המפקדה לפעול ליכולות ביצוע של 130 אלף בדיקות ביום לפחות, בכדי שלכל אדם אשר נבדק בכניסה לבידוד, תהיה גם גישה לבדיקה אשר תוכל לאפשר לו את קיצור ימי הבידוד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture