Olivier Fitoussi/Flash90

מסחר VS חינוך: המחלוקות בין האוצר, הבריאות והחינוך לקראת הקבינט

הסכמות מסתמנות לקראת הדיון היום בקבינט הקורונה: בראשון הבא יחזרו ללימודים כיתות א-ב במתווה של 50% נוכחות, כל מחצית כיתה תגיע לחצי שבוע. מסתמן שחלק מהמסר ייפתח כבר בשלב השני, במתווה מצומצם שיגובש במשרדי האוצר והבריאות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לקראת כינוס הקבינט היום (ראשון), עדיין קיימות יותר מחלוקות מאשר הסכמות בנוגע לשלב ההקלות הבא. במסגרת השלב הבא, צפויים להיפתח המספרות, פעילויות "אחד על אחד" כמו אימון אישי או שיעורי נהיגה ורפואה משלימה. אך המחלוקת העיקרית היא בנוגע לפתיחת מערכת החינוך – לאורך כל סוף השבוע התקיימו התייעצויות קדחתניות בין משרדי האוצר, הבריאות והחינוך.

ב'גלי צה"ל' דווח כי בתום דיון לילי של ראש הממשלה עם צוות השרים הרלוונטי יחד עם אנשי מערכת הבריאות, מסתמן כי תושג הסכמה על מתווה חלקי, לפיו, בראשון הבא כיתות א-ב יחזרו ללימודים במתווה של 50% נוכחות, כל מחצית כיתה תגיע לחצי שבוע, במקום קפסולות. מנגד, כיתות ג-ד יחזרו בקפסולות מלאות.

בנושא העסקים ובמסחר סוגם כי שחלקן יפתחן כבר בשלב ה-2, שצפוי בעוד שבוע, לפי מתווה מצומצם שיגובש במשרדי האוצר והבריאות. עם זאת, בסוגיות הללו טרם התקבלה החלטה סופית וההחלטות כפופות לנתוני התחלואה בהמשך השבוע.

ב'ווינט' דווח כי משרד החינוך מוכן למתווה של משרד הבריאות, אבל אומר שהוא יעלה 5.3 מיליארד שקלים וידרוש היערכות שתימשך כחמישה שבועות וגיוס של 13 אלף עובדים. לגבי כיתות ג'-ד', הוסכם על פיצול שעליו הוחלט עוד לפני הסגר והנושא תוקצב. בדיון שהתקיים ביום חמישי ביקש המשנה לראש המל"ל ממשרד החינוך לייצר פתרונות "מחוץ לקופסה" ולהגיש הצעה למתווה חלופי.

ב'חדשות 12' דווח כי משרד הבריאות והפרויקטור מתעקשים מצדם שכיתות א'-ב' שסביבן נסוב הוויכוח – ייפתחו רק בקפסולות. גורם במשרד הבריאות מדגיש כי גם אם המשמעות היא שכיתות א'-ב' יישארו עוד שבועיים-שלושה בבית, אסור לחזור על הטעות שנעשתה בפעם הקודמת. שר החינוך גלנט הבהיר מצדו כי יעשה כל מה שביכולתו כדי לפתוח את מערכת החינוך.

גורם המעורה בפרטים שצוטט ב'כאן חדשות' אמר כי "הורים צריכים להבין שמערכת החינוך לא תחזור להיות כפי שהייתה קודם לכן". עוד הוסיף כי "הנטייה היא להעניק סמכויות נרחבות יותר לרשויות המקומיות, כך שאלו יוכלו להכריע איך להפעיל את בתי הספר", אמר הגורם. "למשל, שילמדו פחות שעות או פחות ימים".

לקראת דיון הקבינט מחר, הערב הסתיים בלי תוצאות של ממש דיון בין משרדי החינוך, האוצר, הבריאות והמל"ל. ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרועי אמרה בדיון: "לא נוותר על הקפסולות, לא נחזור על הטעות של 1 בספטמבר".

גורמים במשרד האוצר אמרו בדיון כי המסחר יותר חשוב למשק והיו מעדיפים להחזיר את המסחר עוד לפני מערכת החינוך. במשרד הבריאות התנגדו לעמדה זו. באוצר אף העלו בדיון את הצעת השלטון המקומי לקבל את הסמכויות לניהול חזרת מערכת החינוך.

לעמדת משרד הבריאות, פתיחת המסחר לפני הכיתות הנמוכות יש בה משום סיכון גבוה יותר, מפני שקשה יותר לעקוב אחרי התפרצויות תחלואה ומקורם כשמדובר בחנויות ומסחר. מבחינת קטיעת שרשרות הדבקה – פשוט יותר לפתוח את מערכת החינוך כי ניתן לדעת בקלות יותר את המגעים האפשריים במקרה של תחלואה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש לכינוס קבינט הקורונה שצפוי היום ואמר כי "גם לגבי החינוך וגם לגבי העסקים, אנחנו הולכים לדון בזה מחר, אנחנו קבענו את השלב הראשון ואנחנו נצמדים אליו די באדיקות, עכשיו אנחנו צריכים להחליט על השלבים הבאים. אנחנו מעוניינים לפתוח את הלימודים, יש שם בעיות, יש שם שאלות שעלו בישיבה האחרונה, על כך עוד אדון הערב אל תוך הלילה, אנחנו נקבל החלטה, ייתכן שנפתח את זה בהדרגה, וייתכן שגם נפתח את העסקים בהדרגה, יכול להיות שנעשה תמהיל קצת שונה".

"אבל אני רוצה שהתמהיל הזה ילווה בהקפדה על הכללים, לא להיכנס לשאננות, לא לחשוב שבגלל שירדנו אנחנו נישאר למטה, גם מדינות אירופה היו למטה והגל השני הכה בהם והם עלו למעלה, ראיתם לאן הם הגיעו, אסור לנו להגיע לשם, אחרת סתם נבזבז את ההקרבה של אזרחי ישראל, בואו לא נבזבז את ההצלחה הזאת. נעשה את זה בשבלים, גם בלימודים, גם בעסקים".

נתניהו שב ותקף את הציבור החרדי: "מחר הקבינט מתכנס. אינני מוכן לקבל שחלק מהציבור מקיים את הכללים וחלק לא. אני אציע מחר להטיל קנסות, העלאה דרמטית של קנסות למוסדות ולגורמים שלא יכבדו את הוראות הממשלה ומשרד הבריאות. אנחנו יכולים להסכים לעשות הרבה מאוד כדי להוריד את זה, זה תלוי בכולם. מה שצריך כרגע זה פשוט את היכולת לשים את הפוליטיקה בצד, ולשים את מדינת ישראל בראש. ולכן, לכל היריבים הפוליטיים שלי אני אומר: יהיה לנו מספיק זמן לפוליטיקה, עזבו את זה. עכשיו צריך להתרכז רק בדבר אחד, שימור הכללים, ערבות הדדית, אחריות. כי ביחד אנחנו ננצח את המגפה הזאת".

נתניהו הוסיף כי "אנחנו קיבלנו החלטות קשות על מגבלות שנאלצנו להטיל על אזרחי ישראל, ואזרחי ישראל שיתפו פעולה. ירדנו לרמת תחלואה שהיא יותר נמוכה כמעט מכל מדינות אירופה. לצערי, משתולל שם הגל השני ומכה בהם כמו שהוא מכה בנו. יש שם עלייה עצומה בתחלואה. אני מקווה שהם יצליחו לצאת מזה. אני מקווה שהמדינות הללו יצליחו להוריד את התחלואה כפי שאנחנו הורדנו".

"אבל אני יכול להגיד – אין שום ביטחון שאנחנו נהיה כאן (תחלואה נמוכה, בהתייחס למצגת). אנחנו נהיה כאן רק אם נקפיד על הכללים. ולכן, אני אומר מראש, אם התחלואה תרד – ההגבלות תרדנה. אם התחלואה תעלה – ההגבלות יחזרו. אין לנו ברירה, זו הדרך היחידה להבטיח את החיים. אני יודע שזה קשה, אני יודע שיש קשיים לעצמאים, יש קשיים לעסקים. אנחנו עזרנו לכם ונעזור לכם עוד. אנחנו חייבים לעשות זאת, אבל לא על חשבון החיים. אנחנו נעשה מה שצריך".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture