Menachem Lederman/Flash90

הממשלה תקדם הצעת חוק: ים המלח ואילת – 'איי תיירות ירוקים'

הכניסה לאזורי התיירות הירוקים תותנה בהצגת תוצאה שלילית עדכנית לבדיקת קורונה. המתווה יאפשר את פתיחת בתי המלון באזורים האמורים תוך הקפדה על שמירת הנחיות משרד הבריאות. בשלב מאוחר יותר ובאופן הדרגתי, החוק שיחוקק אף יאפשר פתיחת עסקים נוספים באזורים אלו, שישרתו את אורחי המלונות

כתבות נוספות בנושא:

שרי התיירות של ישראל ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם שיתוף פעולה
משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה

יוזמת משרד התיירות להגדרת העיר אילת ואזור ים המלח כ"איי תיירות ירוקים" אושרה היום (א') בישיבת הממשלה. לפי המתווה, קבינט הקורונה יהיה רשאי להכריז על העיר אילת ועל מתחם בתי המלון בים המלח כ'אזור תיירות מיוחד'.

הכניסה לאזורי התיירות הירוקים תותנה בהצגת תוצאה שלילית עדכנית לבדיקת קורונה. המתווה יאפשר את פתיחת בתי המלון באזורים האמורים תוך הקפדה על שמירת הנחיות משרד הבריאות. בשלב מאוחר יותר ובאופן הדרגתי, החוק שיחוקק אף יאפשר פתיחת עסקים נוספים באזורים אלו, שישרתו את אורחי המלונות.

הרציונל שעומד בבסיסו של החוק נשען על שני היבטים עיקריים. הבריאותי: ייחודיותו של ים המלח מאפשרת קיום של 'שטח סטרילי' אליו יוכלו להגיע נופשים שימצאו שליליים לקורונה, ובכך ימוזער הסיכון להתפשטות הנגיף. במתחם מלונות ים המלח לא מתגוררת אוכלוסייה מקומית, שעשויה לבוא במגע עם אורחי המלונות.

גם מאפייניה הגיאוגרפים של העיר אילת ובידודה היחסי מישובים קרובים, מעניקים לה מעמד של 'אי תיירותי' המאפשר את ניטור כניסת האנשים לעיר. העיקרון השני בחוק זה נשען על צורך כלכלי: אילת ואזור מלונות ים המלח מתפרנסים באופן כמעט בלעדי מעסקי התיירות והמלונאות. ביצוע ההחלטה צפוי להקטין את האבטלה באילת ובים המלח. והוא חלק מתכנית להבראת ענף התיירות, שנפגע באופן חמור במשבר הקורונה.

עם תחילתו של משבר הבריאות העולמי, ענף התיירות היה בין הראשונים להיפגע והוא עתיד להיות בין האחרונים להתאושש, בשל המגבלות החמורות ברחבי העולם. במסגרת התמודדות המדינה עם המשבר, הגבילה הממשלה את כניסת התיירים לארץ. כמו כן, לאור הניסיונות למנוע את התפשטות הנגיף בקרב האוכלוסייה המקומית החליטה הממשלה על הגבלות התנועה לפרקי זמן ממושכים – דבר שמנע מתושבי המדינה להתאכסן במתקני אירוח המתפרנסים מענף התיירות.

אותן הגבלות פגעו באופן משמעותי בתעשייה שלמה ובמיוחד באזורים אלו, המהווים כ-30% מחדרי המלון בישראל. בשל דחיפות העניין וכדי למנוע את החרפת מצבם הכלכלי הקשה ממילא של אותם אזורים, משרד התיירות פעל להעברת המתווה באופן דחוף לצד מתווה הפיצוי למלונאים.

שרת התיירות, אורית פרקש הכהן: "מתווה איים ירוקים שאושר היום בממשלה הוא פרי דיאלוג מורכב מאוד עם משרד הבריאות ומאמץ גדול להעלות לממשלה כדי שיותנע. המתווה בא לתת מענה מיידי לשלושים אחוז מענף התיירות, באזורים גיאוגרפיים מיוחדים בישראל – העיר אילת וים המלח. האישור בממשלה הוא רק שלב ראשון. יש עוד חקיקה בכנסת ובניית מנגנון מעשי מורכב בפועל. אנחנו עובדים מול משרד הבריאות, המשרד לביטחון פנים, ראשי הרשויות המקומיות, מערכי הבדיקות ועוד. בכל זאת, בעיניי אין ספק כי המהלך הזה אינו מהווה תחליף לצורך בפתיחת ושיקום של כלל הענף ופתיחה מיידית של תיירות כפרית בישראל".

בהתאם למתווה "מגן אילת", תפעל העיר אילת כ"אי ירוק" סגור והכניסה אליה תתאפשר רק דרך כביש 90 או דרך נמל התעופה "רמון". האורחים המבקשים לנפוש ולהתארח בעיר, יחויבו להציג אישור על בדיקת קורונה שלילית, שבוצעה עד 48 שעות לפני ההגעה לעיר. את הבדיקה (PCR) ללא עלות, ניתן יהיה לקיים במספר מקומות ברחבי הארץ, בכפוף להצגת אישור הזמנה ממקום האירוח באילת ובהפניה של בתי המלון. אפשרות נוספת תהיה בדיקה מהירה באחת ממספר עמדות שיוצבו בדרך לאילת, בדיקה זו תהיה כרוכה בתשלום באמצעות מכשירי "סופיה". אורח שעבר בדיקה ונמצא שלילי לקורונה יקבל אישור בכתב וכן ברקוד, שישמש אותו במחסום הכניסה לאילת. אורח שעבר בדיקה ונמצא חיובי לקורונה, ייכנס מיד לבידוד בהתאם לכללי משרד הבריאות ויהיה פטור מתשלום על החופשה שהזמין.

באותו אופן ייפתח נמל התעופה "רמון" לטיסות Low-Cost ישירות מחו"ל בעונת החורף ואילת תשווק כ"אי ירוק" מבודד ונקי מקורונה: גם התיירים מחו"ל המבקשים לנפוש באילת, יידרשו להציג בטרמינל היציאה בארץ המוצא, בדיקת קורונה שלילית קבילה בישראל, שנעשתה עד 48 שעות לפני ההמראה. עם הנחיתה בנמל התעופה "רמון" יעברו התיירים בדיקת קורונה נוספת מהירה באמצעות מכשירי "סופיה". תייר שלא יידע להציג תוצאות בדיקת קורונה שלילית מתאימה על פי הדרישה בנמל התעופה "רמון", יוחזר לארץ המוצא. תייר שתוצאת הבדיקה שלו תצא חיובי, יוכנס לבידוד במתקן מתאים.

לצד זאת ימשיכו, בתי המלון לפעול בהתאם לכללי התו הסגול המחמיר (תפוסה של 35% בחדרי האוכל, הגבלת התקהלויות, 7 מ"ר בבריכה וכיו"ב). בנוסף לכל אלו ולפעולות הננקטות במסגרת תכנית "עיר ירוקה", יתבצעו באילת, בדיקות סקר שבועיות קבועות לכלל עובדי ענף התיירות הבאים במגע עם התיירים. הסקר ייעשה באמצעות טכניקת איגום מטושים (או איגום מבחנות) המאושרת על ידי משרד הבריאות.

ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי: ״תקוותי שכבר בשבוע זה, הצעת החוק, שנבנתה על יסודות תכנית ״מגן אילת״ שגיבשה הנהלת עיריית אילת, תאושר בקריאה שניה ושלישית ונוכל להיערך לפתיחת העיר אילת בחלקיה התיירותיים הכוללים בתי מלון, אטרקציות, מסעדות ומסחר לטובת תושבי העיר אילת, כלכלתה ולרווחת אזרחי מדינת ישראל שיבואו לנפוש בה. חשוב לציין ולהדגיש, כי ליבת החוק בהתאם לתכנית ״מגן אילת״ מכוונת לכך שייכנסו בשערי העיר, בשתי הכניסות המאושרות (כביש 90 ושדה התעופה ״רמון״) אך ורק אורחים מוזמנים וכאלה המציגים פספורט רפואי הכולל בדיקת קורונה שלילית שבוצעה עד 48 שעות לפני ההגעה לעיר. אישור זה, הוא רק תחילת הפעולות הנדרשות כדי לתת מענה לאתגרים עמם מתמודדת העיר אילת. גם החלטה זו, לא תביא מענה אופטימלי למשברים שהעיר עברה ועוברת ונדרש כמובן לבצע שורה של פעולות נוספות כדי להוציא את העיר אילת מהמצב הקשה בו היא נמצאת״.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture