צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

אשר דורש לפותח מסעדות ואטרקציות בערי תיירות – קיש: "נבחן את הדרישה"

שרת התיירות: "הגענו להחלטה לא פשוטה והיינו צריכים לקבל החלטה לא מושלמת. מבחינת השלבים ליציאה, ענף התיירות ובתי המלון נמצא הרחק בשלב הרביעי, כאשר חייבים לעבור שבועיים בין כל שלב, נכנסתי לתפקיד בהבנה שאם לא תקודם יוזמה יצירתית הדבר ייקח לפחות חודש"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר דרש במהלך הדיון: להוסיף ערים נוספות כ"איי תיירות"; לאפשר פתיחת מסעדות ואטרקציות ב"איי התיירות" ולא רק מלונות; ושימוש ב"תעודת מחלים" או בתוצאת בדיקה שלילית כתנאי להקלות; סגן שר הבריאות יואב קיש הבטיח לבדוק עם שר הבריאות את הדרישה לקריטריונים ואמר כי "תעודת מחלים" תצא בקרוב ותאפשר הקלות בבידוד ובדברים נוספים; "אנחנו לא מתכוונים לשחרר את כל עולם התיירות היום. חייבים להתחיל עם מקומות מוגדרים וספציפיים"; "הכלים לפתיחת מסעדות ואטרקציות קיימים. אם הממשלה תחליט שכל העיר צריכה להיות ירוקה כמו רמזור ירוק נעשה זאת"

ועדת החוקה קיימה היום (שני), דיון בהצעות החוק הממשלתית והפרטית לפיהן ניתן יהיה להכריז על "איים תיירותיים": לפי הצעת החוק הממשלתית תוסמך הממשלה להכריז על העיר אילת, ועל אזור עין בוקק וחמי זוהר (אזור המלונות בים המלח) כעל "אזור תיירות מיוחד". הכניסה לאזור כזה תותנה, ככלל, בהצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית שבוצעה לכל היותר 48 שעות טרם הכניסה לאזור או אישור החלמה, ותתאפשר באזור פתיחת מלונות ומתן השירותים בהם. בהצעת החוק הפרטית של חה"כ איתן גינזבורג וקבוצת ח"כים מוצע באופן כללי יותר כי כל אזור העומד בקריטריונים שפורטו בהצעה יוגדר כ"אזור תיירות ירוק" ואין הגבלה רק לאזור אילת ואזור המלונות בים המלח.

על פי המתווה המוצע בהצעת החוק הממשלתית, בשלב מאוחר יותר, באופן הדרגתי ובהתאם לרמת התחלואה, תהיה אפשרות לפתוח גם עסקים נוספים באותם אזורים שישרתו את האורחים של מתקני האירוח, וזאת מכוח התקנות ל"חוק הקורונה הגדול", או בהתאם למתווה הארצי של פתיחת עסקים לציבור. במקביל, מוצע כי דרכי הגישה לאזורים אלה יהיו בפיקוח באופן אשר יאפשר בקרה אפקטיבית ככל הניתן, במטרה לשמור על אותם אזורים כאזורים "סטריליים", תוך שמירה על רמת התחלואה הנמוכה בהם.

תושבי האזור, תושבי היישובים הסמוכים והנסמכים על השירותים החיוניים הניתנים באזור, העובדים באזור וסוגי אנשים נוספים כפי שנקבע בהצעת החוק יהיו זכאים לקבל בדיקה מהירה ובלא תשלום בכניסה לאזור, והממשלה תהיה רשאית לקבוע פטור מבדיקת קורונה, או ביצוע בדיקת קורונה בתדירות שונה לאותם אנשים, והכול בתנאי שמערך בדיקות כזה יועמד בסמוך לכניסה לאזור התיירות המיוחד.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "לא נעשה תהליך בחינה אמתי על כל מקום בארץ. ראש העיר טבריה אומר שלא ישבו איתו. לא נכפה כך שאם לא תהיה טבריה, לא תהיה אילת אבל אנחנו דורשים בצורה ברורה שהממשלה תקבל את הסמכות לעשות תיקונים אלו לאחר בדיקה מעמיקה ומקצועית, לא בלחצים פוליטיים".

הוא הוסיף ודרש: "עושים אופרציה כה גדולה ומסתמכים על בדיקות ואישורים, הולכים ליצור שטח צבאי סגור, אז לגרום לכך שבתוך העיר יהיו מלחמות היהודים על פרנסה ? נבקש שתנסו לתת תשובה לעניין הזה. למה אי אפשר לערוך כינוס בבתי המלון או במקום אחר? או הופעה?"

הוא פנה למשרד הבריאות בדרישה להשתמש בכלי של "תעודת מחלים" כתנאי להקלות: "יש לכם כלי של בדיקות ו"אישור החלמה" שהוא דבר אינדיבידואלי וזה חייב לבוא לביטוי בחקיקה. תצאו מהקופסה של דיוני הקבינט הבלתי נגמרים. יש למעלה מ-300,000 איש ועוד עשרות אלפים בסקרים הסרולוגיים,
שכחתם שלחוק קוראים "חוק הסמכויות" שההחלטה בסוף היא שלכם עם בקרה שלנו".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן: "הגענו להחלטה לא פשוטה והיינו צריכים לקבל החלטה לא מושלמת. מבחינת השלבים ליציאה, ענף התיירות ובתי המלון נמצא הרחק בשלב הרביעי, כאשר חייבים לעבור שבועיים בין כל שלב. נכנסתי לתפקיד בהבנה שאם לא תקודם יוזמה יצירתית הדבר הזה ייקח חודש לפחות. רציתי חוק מסגרת ללא שמות ערים ספציפיות אלא לפי קריטריונים והיה ויכוח קשה, אך החוק נותן מענה לכ-60% ממספרי הלינות במדינת ישראל".

בהתייחסה לשאלת היו"ר האם נבחנו מקומות נוספים השיבה: "חשובה לי התיירות וחשובה הבריאות של כולנו ולא נרצה לעשות משהו שיוביל לסגר שלישי. כשהרעיון החל להתגלגל, טבריה לא הייתה עיר ירוקה, מאז פנו טבריה, מטולה, ירושלים, לכל עיר יש הצדקות אבל הייתי צריכה לקבל החלטה קשה. ההחלטה התקבלה קודם כל כי בזה הממשלה תומכת, יש פה צעד מדוד שיאפשר לבדוק אם זה עובד, ויש פה זריקת חמצן לתיירות. רוב הצימרים נמצאים בצפון ובנגב כך שנתנו חמצן גם לתיירות באזורים אלו. אילת נמצאת במשבר חברתי וכלכלי חריג שבחריגים וכל יום שעובר הוא בבחינת דיני נפשות. היא שיאנית האבטלה עם 55% אבטלה".

סגן שר הבריאות יואב קיש: "בשביל שמדינת ישראל תוכל להתמודד בהצלחה עם הקורונה היא חייבת לדעת להתמודד דיפרנציאלית. יש פה כלי נוסף שמאפשר להגדיר איים ירוקים. אנחנו רוצים לאפשר למקומות לקבל את תיירות הפנים ואנחנו צריכים את הכלי הזה. המהות העיקרית היא שהחוק נותן אפשרות לחייב אנשים לבדיקה לפני כניסה לאזור מסוים שזה כלי שלא קיים היום. אם המקומות לא יהיו ירוקים זה לא יהיה רלוונטי.

לדרישת חברי הוועדה לפתוח מסעדות ואטרקציות הגיב: "יש לנו את הכלים לכך אך הנושא יידון ויוחלט ברגע שבו יוחלט על פתיחת אי ירוק. אנחנו רוצים שלב ראשון מאוד מצומצם. זה 60% מלינות הישראלים בתיירות".

בהתייחסו למערכת לבדיקות מהירות אמר כי: "יש זמינות לספק 100,000 ערכות לבדיקות מהירות. את נושא עלות הבדיקה יש לפתור ולא אמרתי שמשרד הבריאות יממן זאת. משרד הבריאות יקצה את המכשירים והבדיקות ואם ישתמשו בכל המלאי נצטרך לקנות ולנהל את המלאי. השאיפה היא בדיקות PCR לתיירים שיערכו בבית".

בהתייחסו לדרישת יו"ר הוועדה ל"תעודת מחלים" אמר כי "היא תצא בקרוב ותאפשר הקלות בבידוד ועוד. יהיה לחץ מאוד גדול לצרף מקומות נוספים לאירוע הזה אבל אם הוא ייפרץ זה לא יהיה. אנחנו לא מתכוונים לשחרר את כול עולם התיירות היום. חייבים להתחיל עם מקומות מוגדרים וספציפיים".

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) יוזם הצ"ח הפרטית: "המחשבה הייתה לאפשר לאותם אזורים מבודדים גיאוגרפית כניסה כמו בחו"ל. בהצ"ח שהגשתי יש שיקול דעת לממשלה, לא קבענו שרק אזורים אלו, אלא שהממשלה תחליט אילו אזורים יהיו ירוקים ותקבע את הקריטריונים ושבהם ניתן יהיה לאפשר אטרקציות בילוי ותיירות משום שהם ירוקים. הממשלה טועה כשהיא מזקקת שני ישובים ספציפיים ונכון יהיה לתת לה שיקול דעת רחב יותר. עם זאת, האויב של הטוב הוא הטוב ביותר ואני מעדיף להיות יותר חכם מאשר צודק. לא דין אילת וים המלח כדין שאר המקומות בארץ, מי שמגיע לאזור עין גב וטבריה יוצא לאטרקציות בגולן ואין שום שליטה, זאת לעומת אילת וים המלח".

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "העיר טבריה היא עיר תיירות וזה מקור פרנסתה. עיר שחוותה הרבה משברים לאורך השנים והיא רחוקה מאוד ממה שנתנה הממשלה לערים אחרות. אפשר לקחת את אזור התיירות הראשי בטבריה ולאפשר לכלול גם אותו בחוק".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד תל"ם): המסעדגות גוועות למוות. אם כבר סגרנו ובודדנו מקום מבחינת תחלואה ונערכות בדיקות, אנחנו מייצרים בידוד משפטי ותיירותי, מה הבעיה לפתוח את האטרקציות?

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם): "הצ"ח מגבילה בפועל את תנועת תושבי העיר אילת כדי שנוכל לפתוח את המלונות וזה איזון לא הגיוני. פוגעים בחופש העיסוק אל מול הזכויות האחרות. זו פגיעה עמוקה בשוויון בין מסעדה במלון למסעדה מטר ליד כשאין הבדל מבחינת הדבקה או דבר אחר ביניהם.זו הצעת חוק מפלה, לא מאוזנת ולא מדתית. אילת צריכה להיפתח".

ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי: "מדובר בתשתית קהילתית נפשית חברתית בעיר אילת ואני מצטער צער גדול על הניסיון להשוות לערים אחרות כי אין בסיס להשוואה. יש היום 80% אבטלה באילת. 65,000 תושבים, עם 19,000 בתי אב שב-80% מהם אנשים שלא קיבלו שכר, שהוא מהנמוכים בישראל ואין להם שום אופק. אם תמצאו עוד עיר כזו אני יורד מהדיון. עיר עם עשרה מאומתים בלבד. בנוסף, לא הגיוני שמאפשרים רק לבתי המלון לפתוח מסעדות. אנחנו בגידול של 40% תיקי רווחה רק מאלו שאנחנו יודעים עליהם. זו עיר שהכניסה מיליארדי שקלים למדינה, תתחילו לקבל אומץ ולקבל החלטות אמיצות. אל תיקחו פטרונות על בריאות התושבים, תנו לי אחריות לנהל את העיר ואל תהיו בעלי הבית שלנו. תאפשרו למי שמבצע PCR להיכנס. יש נתק קשה בין התושב לבין המלונאי, אל תחדדו אותו. תנו לאנשים יכולת להתפרנס ולהחזיר להם את הכבוד שנלקח לפני חצי שנה. אין מצב בו אנשים יגיעו למלונות כשהעיר סגורה. אף אחד לא יגיע לעיר כדי להסתגר בבית המלון. שר הבריאות הבין את זה מצוין והוא תומך בכך".

מוני מעתוק יו"ר הוועדה הקרואה טבריה: "העיר טבריה ירוקה לחלוטין היום ואנחנו עושים עבודה משמעותית. מדובר על 20 חולים בכל טבריה שיש בה 50,000 תושבים והמגמה יורדת. אני לא מתחרה עם אילת אבל הצ"ח צריכה לאפשר לממשלה לקבל החלטה גם על טבריה. לא היה שיח מעמיק מול משרד הבריאות והתיירות לגבי המתווה שהצענו. גם בטבריה 5000 משפחות מתוך 15,000 מוכרות ברווחה, מדובר על כ-40% אבטלה ומצב סוציו אקונומי 4. אנחנו חיים על 80% תיירות חוץ שהפסיקה ראשונה ותחזור אחרונה. אני לא אופטימי שיצליחו ליישם את הצ"ח אך נכון לאפשר זאת גם למקומות אחרים במקום לבזבז את הזמן על הצעת חוק נוספת לאחר מכן. טבריה סובלת".

ניר ונגר ראש המועצה האזורית תמר: "המטרה היא להניע את הכלכלה ולספק לישראלים נפש מהאזור הסגור בו הם נמצאים. מדובר על שני מקבצי מלונות על חוף ים המלח בהם כ-14 בתי מלון עם שתי כניסות נפרדות מכביש 90. אנחנו מפרידים את התנועה בכניסה הצפונית ומייצרים טרמינל סמוך למתחם, אליו יגיעו אנשים שיתויגו עם צמיד, ובכניסה הדרומית תיערך בדיקת הספקים והעובדים. זה יאפשר חווית אירוח ללא עיכובים. גם מי שבא לחד יומי יוכל להיכנס לאי הירוק, כך שלא מדובר רק על אורחי המלונות".

ח"כ אילת שקד (ימינה): "זה חוק חשוב שצריך לחוקקו עוד היום וחברי הוועדה יירתמו לכך. העיר אילת היום היא עיר גוססת עם אחוזי אבטלה שאין באף עיר אחרת. זה בלתי מתקבל על הדעת מה שעושה הממשלה לעיר הזו. אי פתיחת המסעדות בה היא היסטריה שאינה במקומה. כשמכריזים על אי ירוק צריך לפתוח גם מסעדות ואטרקציות. בנוסף, יש לאפשר לממשלה להכריז על עוד אזורים ירוקים".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "הצ"ח של ח"כ גינזבורג יכולה לאפשר גם למטולה להיות מוכרזת, זה דבר שכולם מסכימים עליו. לגבי האזורים הללו בלי לאפשר כנסים והופעות או אטרקציות, זה דבר השומט את הקרקע בפתיחה הזו. בנוסף כדאי להגדיל את הטווח של הבדיקות עד 72 שעות בגלל הזמן שלוקח לקבל תשובות".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "נכניס הסתייגות שהממשלה תהיה רשאית להכריז על אזורים ירוקים נוספים. דיברו על טבריה ומטולה אך אני משמיע את זעקתה של העיר נצרת שגם היא עיר תיירותית שהאבטלה בה הגיעה ל-70%. גם בנצרת וגם בנוף הגליל יש אזור של בתי מלון כך שאפשר לקבוע קריטריונים. הממשלה החליטה בצדק על סיוע לטבריה ואילת והגענו להסכמות עם שרי האוצר והתיירות על סיוע של 30 מיליון ₪ אך עד היום שום שקל לא עבר".

ראש המועצה המקומית מטולה דוד אזולאי: "יש פה עיוות מטורף, מטולה היא הישוב הצפוני בארץ, היחיד המוקף משלושה כיוונים בגבול, כך שבכביש אחד אפשר לסגור את הנכנסים והיוצאים, הרבה יותר בקלות מאשר אילת. מטולה ירוקה מתחילת המשבר, אני עומד על אפס מבודדים ומאומתים. יש לנו 4 בתי מלון ויש לנו את שמורת נחל עיון שמאות מטיילים מגיעים אליה כבר היום. אין צדק פה ואין קריטריונים. טבריה ונצרת לא דומות בכלל למטולה".

ראש מועצת חבל אילות, חנן גינת: "אנחנו מברכים על היוזמה ומבקשים לאפשר תנועה שלא תחייב בדיקת קורונה אחת ליומיים ל-1000 אנשים שעובדים באילת וכמה מאות אילתים שעובדים בחבל אילות"

אמיר חייק נשיא התאחדות המלונות: "אנחנו מברכים על המתווה גם אם הוא בשני מקומות בארץ כרגע וכמובן נרצה לראות מקומות נוספים. כשהמדינה כולה תיפתח צריך להוריד את המגבלות מאילת וים המלח. בנושא אירועים וכנסים, כשהכל ירוק שם אפשר לעזור לענפים נוספים של מופעים ואירועים.
בנוגע לאטרקציות ומסעדות, נשמח לראות את שותפינו פועלים כמה שיותר מהר".

אודי קלינר סגן ראש שירותי הבריאות במשרד התייחס לדרישה לפתוח מסעדות ואטרקציות מחוץ למלונות: "הדיון עוד לא הוכרע. לא יורדים לאילת רק בשביל המסעדות. אפשר ללכת לחוף הים, לצלילה וטיול בטבע שליד אילת. אנחנו לא בודקים כל כמה ימים את כל תושבי העיר אילת, את השף והמלצר של המסעדה מחוץ למלון. ככל שאני יוצא, ההיחשפות שלי יותר גבוהה וכל הרעיון הוא להקטין את החשיפה. למלון בלי בריכה ומסעדה אין כל הצדקה לכן מנסים למצוא את האיזון".

שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות: "אנחנו שמחים שפותחים מלונות, אך אי אפשר להבין מה ההבדל בין חדר אוכל של בית מלון לבין זה של מסעדה. ההסבר היחיד הוא שאנחנו לא מעניינים אף אחד, התשתית של 200 עסקי הסעדה בעיר אילת קורסת. העובדים בורחים מהעיר ולהשיג אותם לאחר מכן כדי לפתוח מחדש לא ניתן יהיה. זו החלטה מפלה ושערורייתית שתהרוס את העיר. אין תיירות ומלונאות בלי מסעדות ואטרקציות. מחר נעתור לבימ"ש העליון ונבקש שיתערב כדי לשנות את ההחלטה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture