צילום: חורחה נובמינסקי / לע"מ

בכיר בצה"ל: "מרגע גילוי חולה תוך 4 שעות יוצרים עמו קשר, סיום חקירה תוך 24 שעות"

גורם בכיר בצה"ל אומר כי "מערך החקירות האפידימיולוגיות פועל באופן ממוחשב, ולאחרונה הותקנה בו מערכת שנקראת "אבן יסוד", כבר מהשבוע הבא צפויה המערכת להסתנכרן עם נתוני משרד הפנים. "כדי לייעל את התהליך". הוא הוסיף, "מצפה שאנשים יספרו יותר על המגעים שלהם"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

השבוע ביום ראשון השבוע היה זה תאריך היעד שנקבע עבור סיום השלמת מערך החקירות האפידמיולוגיות של ישראל, הפועל תחת מפקדת אלון. היום (שלישי) אנו נמצאים כבר יומיים אחרי תאריך היעד הזה, וב-N12 יצאו לבדוק היכן באמת נמצאים במערך החקירות האפדימיולוגיות.

מערך החקירות האפידמיולוגיות יצא לדרך עם עשרות מתשאלים בלבד. בהיבט הזה נראה שחל מפנה חיובי: היום, כוח האדם עומד על 2,800 איש – ביניהם אחיות, חיילים, סטודנטים ועובדי הרשויות המקומיות. במצבו הנוכחי, המערך מסוגל להיות יעיל עד 2,000 נדבקים חדשים ביום, אך מבחינת יכולת טכנית – הוא יוכל גם לבצע עד כ-7,000 חקירות ביממה.

גורם בכיר בצה"ל הסביר בשיחה עם N12: "המערכת יודעת לקטוע שרשראות הדבקה בצורה אפקטיבית עד 2,000 נדבקים ביום. מעבר לכך – יהיה צורך בשימוש בכלים נוספים". הוא המשיך: "זאת, מכיוון שאם מתגלים 5,000 מאומתים ביום, בתקופה שבה אין סגר ואנשים נפגשים זה עם זה, לכל אחד מהם יש 10 מגעים בממוצע. כלומר, בשבוע מגיעים ל-350 אלף מבודדים, ובתוך חודש – קרוב למיליון וחצי; זה שיטפון לא הגיוני, המדינה לא מסוגלת לחיות עם מספרים כאלה שיובילו ליציאה מכלל שליטה".

בדו"ח מבקר המדינה, הוצגו מקרים שבהם החקירות האפידמיולוגיות החלו רק לאחר 4 ימים מרגע קבלת התשובה החיובית לבדיקת הקורונה; כיום – זה לא המצב. "השיפור במערך החקירות הוא 4 שעות ליצירת קשר עם חולה, סיום חקירה תוך 24 שעות", אמר הבכיר בצה"ל. "את החקירה כולה, כולל יצירת קשר עם המגעים של החולה המאומת, נסיים עד 24 שעות. השאיפה שלנו היא לייעל את התהליך עוד יותר ולהשלים את החקירה כולה בתוך 6 שעות מקבלת התשובה החיובית".

ביקורת מרכזית נוספת שנמתחה על המערך היא שעד חודש אוגוסט, הוא התנהל בצורה ידנית ומיושנת. בדוח מבקר המדינה נכתב: "תיעוד החקירות נעשה באמצעות טפסים ידניים. שיטה איטית, לא יעילה ובעלת פוטנציאל רב לטעויות". כיום – המערך פועל באופן ממוחשב, ולאחרונה הותקנה בו מערכת שנקראת "אבן יסוד", ומהשבוע הבא צפויה להסתנכרן עם נתוני משרד הפנים. "כדי לייעל את התהליך, נטמיע בימים הקרובים פונקציה שתדע לקבץ חקירות קשורות זו בזו בהתאם לשם משפחה ורישום אוכלוסין. זה פיתוח מורכב שנעשה בהתאם להפקת הלקחים".

הבכיר בצה"ל הדגיש בשיחה עם העיתונאית ענבר טוויזר: "היום כבר אין חקירות שנעשות בטפסים ידניים, טופס החקירה מקוון ופשוט לתפעול, יש תיאום בינינו לבין משרד החינוך: הוקמה מערכת שמעבירה את הנתונים הרלוונטיים למרכז השליטה של משרד החינוך, כך שבכל מקרה של הדבקה במוסדות לימוד – תתקיים חקירה בבית הספר ורשימת המגעים תועבר למערך החקירות של צה"ל ומשרד הבריאות".

הוא הבהיר: "הגענו ליעדים שהצבנו לעצמנו מבחינת מערך החקירות וגם ליכולת מדינתית לביצוע 100 אלף בדיקות ביום". אך באותה נשימה הדגיש היכן נמצאת הבעיה בשלב זה, ולדבריו – היא אינה שייכת למערך עצמו: "הבעיה כעת היא ירידה בהיענות הציבור. אני לא מרוצה מספיק משיתוף הפעולה של הציבור עם החקירות. הייתי מצפה שאנשים יספרו יותר על המגעים שלהם כדי שנוכל לבודד אותם".

הוא ביפר על ההיערכות לחורף בצל הנגיף הסיני: "להערכתי בחורף תהיה עלייה בכמות הנבדקים כי אנשים יחושו תסמינים וירצו להיבדק כדי להבין האם מדובר בקורונה או שפעת". הוא הסביר כי "זה לא סוד שכעת אנו צפויים לראות עלייה בתחלואה: ימי האופוריה של השבועיים האחרונים יתחלפו לדיפרסיה".

"אני מבין את הקושי של הציבור שמתמודד עם אירוע ארוך שאין לו אח ורע, בהתמודדות של מדינת ישראל עם משברים", אמר. "בכל זאת, כדי שנוכל לצמצם את הנזקים ולהימנע מסגר שלישי אנו זקוקים לשיתוף הפעולה של הציבור והקפדה על ההנחיות".

לסיכום טוען הבכיר הצה"לי, כי על אף השיפורים המשמעותיים, יש למערך עוד לאן לשאוף: "לא הגענו למקסימום הציפיות שלנו מהמערך, יש פעולות נוספות כדי להפוך אותו לאפקטיבי יותר כמו שיפור העבודה של המתשאלים והטמעת הטכנולוגיות שישלימו את התיאום עם רשות האוכלוסין. כדי שקטיעת שרשרות ההדבקה תוכל להיות 'כירורגית' נדרשת שותפות של הציבור".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture