צילום: יוסי זמיר / פלאש 90.

ברגע האחרון: חוק הקנסות ירד מסדר יומה של הכנסת; נתניהו יפגש עם עם החרדים

החוק שהיה אמור לעלות היום לדיון במליאה ירד מסדר היום ברגע האחרון לאחר שהושג סיכום בין המפלגות החרדיות לראש הממשלה שהחוק יעלה רק לאחר פגישה בין נתניהו לנציגי המפלגות החרדיות ולאחר ליבון המחלוקת ביניהם סביב הנושא. היום צפוי קבינט הקורונה לדון בפתיחת המסחר

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

הסאגה סביב חוק הקנסות ממשיכה, החוק שהיה אמור לעלות היום לדיון במליאה ירד מסדר היום ברגע האחרון לאחר שהושג סיכום בין המפלגות החרדיות לראש הממשלה שהחוק יעלה רק לאחר פגישה בין נתניהו לנציגי המפלגות החרדיות ולאחר ליבון המחלוקת ביניהם סביב הנושא, זאת למרות הקיצוץ המשמעותי בגובה עליית הקנסות.

אמש (שלישי) אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את ההצעה להגדלת הקנסות על הפרת תקנות הקורונה. ההצעה המקורית ביקשה להטיל קנס של 20,000 שקלים על מוסד חינוכי שפותח ללא אישור, אך במהלך הדיון הסכום הופחת לעשרת אלפים שקלים. קנס דומה יוטל על מי שיקיים טקסים או אירועים בניגוד להנחיות. השרים זאב אלקין והרב אביטן התנגדו להצעה.

בתוך כך היום בצהריים צפוי קבינט הקורונה לדון בפתיחת המסחר ביום ראשון – זאת כאשר העלייה בתחלואה מעמידה את הפעימה הבאה בעוד כ-10 ימים – פתיחת הקניונים והשווקים, יחד עם פתיחת יתר מערכת החינוך – כיתות ה' עד י"ב – בספק. ייתכן והם יישאו במחיר פתיחת חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב.

כזכור, בתחילת השבוע אישר קבינט הקורונה את הצעת ראש הממשלה ושר הבריאות להגיש חקיקה ממשלתית על הגדלה משמעותית של גובה הקנסות בעבירות נגד ״חוק הקורונה״ ופקודת בריאות העם. עם אישור הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה תונח ההצעה על שולחן הכנסת לאישור. וחברי הסיעות החרדיות הודיעו כי יתנגדו לכך.

בממשלה אושר להעלות את הסכום המירבי של הקנסות שניתן לקבוע, לגבי הפרת ההוראות שלהלן: הפרת איסור הפעלה של מקום הפתוח לציבור או בית עסק – מסכום של 5,000 ₪ כפי שקבוע היום, ל-10,000 ₪. קיום אירוע, מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, מופע בידור או מופע אומנות בניגוד לתקנות והפרת האיסור על פתיחת מוסדות חינוך – מסכום של 5,000 ₪ כפי שקבוע היום ל-20,000 ₪.

יו"ר שס שר הפנים דרעי התנגד להעלאת הקנס על פתיחת מוסד חינוכי והצביע נגד הצעת ההחלטה. רעי הסביר כי "בכל הדוגמאות שהבאתם לקנסות מהעולם באף מקום אין קנס מיוחד על מוסד חינוכי. מדינות אירופה שחזרו לסגר שני לא סגרו את מערכת החינוך. החריגו את מערכות החינוך. מדינות גדולות ומתקדמות באירופה ובאמריקה הבינו שמערכת חינוך יש חשיבות ערכית גבוהה. אנחנו סגרנו את מערכת החינוך ואנחנו פותחים אותה בחזרה בהדרגה, איטית לטעמי".

"קטגוריה מפורשת של קנס למוסד חינוכי זו טעות נוראית והיא הגבוהה ביותר בסך 20 אלף שקלים. אני יודע שמאז שפתחנו את הסגר כל הערים החרדיות ירוקות ובמגזר הערבי אין תלמודי תורה אבל יש חתונות וחזרת אנשים מטורקיה ואנחנו רואים לצערנו עליה בתחלואה. אני מבקש שתורידו את הסעיף של המוסד החינוכי כי זה לא מתאים למדינת היהודים ולא מתאים למדינת ישראל", דברי דרעי.

יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר אמר על החלטת הקבינט להעלות את קנסות הקורונה: "משרד הבריאות מנותק לצערי מהפרקטיקה ומהחיים, מדובר בהחלטה אומללה שלא תורמת דבר למאבק בתחלואה. השר דרעי היטיב להסביר את הדברים בקבינט וחבל שעמדתו לא התקבלה. אנחנו נתנגד להצעה".

סגן השר אורי מקלב תקף: "בזמן שענפים במשק קורסים וחנויות שלמות נסגרות הקבינט מקבל החלטה גרועה על העלאת הקנסות, זה ניתוק וניכור מהשטח ומהציבור בישראל. אי אפשר לקבל החלטות כאלה כאשר ישנו חוסר אימון בציבור, הקבינט צריך לרדת ולשמוע את בעלי העסקים. – הם מקבלים החלטות והעם לא איתם".

"הקנסות הללו הם מכה קשה לעסקים, כל ענישה חייבת להיות מידית, זה מה שעושה את ההבדל בין מדינה הקשובה לאזרחיה למדינה אשר לא קשובה לאזרחיה. – אין לי ספק כי ההשלכות של התקנות על הציבור, חוסר האמון וההחלטות הבלתי הגיוניות יביאו את הכנסת כולה לדחות את ההחלטות האלה באופן גורף", דברי מקלב.

ח"כ ישראל אייכלר הזכיר בישיבת סיעת יהדות התורה את יום ההילולא של מרן החזון איש שאמר כי הישיבות הן המדבריות של דורנו. כמו"כ סיפר כי בשנת תשמ"ח, על רקע החלטת ועדה ממשלתית לגייס בני ישיבות, נאם מרן רבי אליעזר מנחם מן שך זצ"ל, שהערב נציין 19 שנים להסתלקותו, והכריז כי במידה ותיגזר גזירת גיוס על בני הישיבות ירדו בני הישיבות מהארץ.

ח"כ אייכלר הביא את דבריו של מרן הרב שך: "נלך לגלות כדי שלא ישתכח התורה. שיידעו שזה לא משחק ילדים, אתם יכולים לעשות מה שאתם רוצים אבל אלינו זה לא נוגע. בלי תורה אין עם. אף בן ישיבה לא יישאר כאן, הם לא יודעים מה שכתוב והם משחקים עם התורה, הם המחריבים של ארץ ישראל, לא הבונים של ארץ ישראל.

"הרב שך הדגיש כי 'אנו לא הולכים להילחם ולריב, לא הולכים להריגות, לא הולכים לזרוק אבנים, לא הולכים למכות, אבל תנו לנו לחיות, עם התורה שקיבלנו".

ח"כ אייכלר אמר כי "דבריו של הרב שך על חוק הגיוס, רלוונטיים גם לימינו. כאשר המדינה רוצה לסגור ישיבות ותלמודי תורה בחסות הקורונה, ולבטל את קול התורה מתינוקות של בית רבן ומבני התורה. מול חוק הגיוס אמר הרב שך שנצטרך לרדת מהארץ, אבל בקורונה אין לנו לאן ללכת. עלינו להישאר כאן, לעמוד על נפשנו, ולסרב לסגירת מוסדות התורה.

"עלינו להתייצב כחומה בצורה, כולנו, כל הסיעה, כל הח"כים החרדיים, נבהיר לקואליציה שלא נסכים להעלאת הקנסות לתלמודי תורה, ולא נעמוד בשקט מול ביזוי גדולי התורה על ידי פקידי השלטון החילוני. כל גדולי הדור מורים בכל תוקף להמשיך את לימוד התורה תוך שמירה על הבריאות וההיגיינה. אפילו בזמן מלחמת העולם השנייה שהייתה סכנה גדולה, עברו מעיר לעיר וממקום למקום כדי להמשיך ככל האפשר את קול התורה בעם ישראל", סיים ח"כ אייכלר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture