נתניהו שוחח שוב עם מנכ"ל פייזר: "פריצת דרך נוספת בהשגת חיסונים"

לשכת ראש הממשלה בישרה על פריצת דרך נוספת בדרך להשגת חיסונים לישראל, בעקבות שיחה הלילה בהשתתפות המשנה ליועמ"ש והיועץ המשפטי של חברת פייזר "כדי להסיר את כל החסמים והקשיים הבירוקרטיים ולחתום על הסכם כבר בימים הקרובים"

פריצת דרך נוספת בדרך להשגת חיסונים לישראל – כך נמסר מלשכת ראש הממשלה. על פי ההודעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הלילה (02:00 שעון ישראל) פעם נוספת עם מנכ"ל 'פייזר' אלברט בורלה.

נתניהו העלה על הקו את המשנה ליועמ"ש רועי שיינדורף וכן את היועץ המשפטי של חברת פייזר כדי להסיר את כל החסמים והקשיים הבירוקרטיים ולחתום על הסכם. "בשיחה נרשמה התקדמות משמעותית אשר תאפשר חתימה על הסכם בין מדינת ישראל לחברת פייזר כבר בימים הקרובים", נמסר.

נתניהו אמר אתמול כי "אני פועל כל הזמן להביא חיסונים לישראל, והיום יש לי בשורה חשובה. סיימתי עכשיו שיחה מאוד חמה ולבבית עם אלברט בורלה מנכ"ל חברת פייזר. חברת פייזר הודיעה שלשום שהיא פיתחה חיסון נגד הקורונה עם יעילות של 90%. כל העולם רוצה לקבל את התרופות שלה. אנחנו מנהלים איתם מו"מ".

"ביקשתי לשוחח איתו, הוא מיד נענה. מתברר שאלברט בורלה מאוד גאה במוצאו היווני ומוצאו היהודי מסלוניקי, והוא אמר לי שהוא מאוד מעריך את טיפוח היחסים בין יוון לישראל, שאני מוביל בשנים האחרונות. ובכן, אחר השיחה הזאת, שהייתה מאוד עניינית ומאוד מעשית, אני משוכנע שאנחנו נשלים את החוזה עם חברת פייזר. זאת בשורה מאוד חשובה להבאת חיסונים רבים לכם אזרחי ישראל. שיהיה בהצלחה".

ב'חדשות 12' דווח כי נתניהו סיכם בשיחה שקיים עם המנכ"ל על רכישת 6 מיליון מנות חיסון – כך דווח ב'חדשות 12'. על פי הדיווח, אם העסקה הזאת תושלם בסופו של דבר, וכרגע היא נכנסת למסלול חתימה, החיסון של חברת פייזר שהודיעה אתמול על 90 אחוזי יעילותו, יגיע לישראל. הסיכום בין נתניהו לבין מנכ"ל החברה, הוא על אספקה של שלושה מיליון חיסונים – מדובר על 6 מיליון מנות, שכן את החיסון הזה מקבלים פעמיים.

על פי הדיווח של ירון אברהם, אחרי שהמגעים שקיים משרד הבריאות מול פייזר לא הבשילו, ואגב המספרים שדובר בהם במהלך אותו מו"מ היו יחסית נמוכים, דובר על כמה מאות אלפים של חיסונים בלבד, נתניהו ביקש לשוחח עם מנכ"ל החברה, שנענה לבקשה. מדובר ביהודי מסלוניקי ובין היתר מספר לו שהוא התחתן בבית כנסת שבו ביקר גם רה"מ, זה מה שהוביל לשיח היותר פתוח בין השניים.

השיחה הזאת הייתה ארוכה, ובמסגרתה מתחייב המנכ"ל על אספקת החיסונים, ואפילו עולה שם הסוגיה המשפטית-בירוקרטית, וההבנה שכל העניין החוזי מורכב מאוד בישראל ביחס למדינות אחרות.

"הסיפור של נתניהו ומנכ"ל החברה מסלוניקי מרגש, אבל הוא נועד לחפות על מחדל גדול ומתמשך", מסרו הערב גורמים הבקיאים במו"מ עם החברה בתגובה להתפתחויות. "ישראל הימרה על מודרנה וניהלה מו"מ מאוחר ומביך עם פייזר. נקווה שלא נשלם על זה, מוקדם מדיי לשמוח".

גורם שבקיא בפרטי המשא ומתן עם פייזר אמר ל'ישראל היום טרם הודעת ראש הממשלה, שהמשא ומתן עם החברה מאד אינטנסיבי. לישראל היה מידע מוקדם והערכות על הכיוון החיובי שאליו מתקדם המחקר בחיסון ולכן כבר החלה במשא ומתן מוקדם יותר, עוד לפני הודעת החברה – דבר שמהווה כעת יתרון. התקווה היא שבמידה שייחתם ההסכם, ישראל תוכל להיות אחת מהמדינות שיקבלו את החיסון ללא עיכובים.

גורמים במערכת הבריאות שצוטטו ב'חדשות 13' אמרו שהמשא ומתן המתנהל בין ישראל לחברת התרופות בימים האחרונים היה לא פשוט. נקודה אחת שעלתה בדיונים היא המחיר, וכן חוסר היכולת של פייזר להתחייב לתאריך מדויק שבו יסופקו החיסונים. יש גם לזכור כי מדינות אחרות כבר רכשו חיסונים מפייזר. סוגיה נוספת שעלתה במו"מ היא החבות המשפטית – על מי תיפול האחריות במקרה של תביעות בעקבות החיסון.

בנוסף, ישראל כבר חתומה עם "מודרנה", שיש לה גישה דומה לחברת פייזר, ושם ישראל דווקא בראש התור. ההערכה במערכת הבריאות היא שייחתם עם פייזר הסכם בימים הקרובים, וישראל איכשהו תקפוץ למקום טוב יחסית מבחינת אספקת החיסון.

בכיר במערכת הבריאות סיפר ל'ווניט' כי "ביקשנו מספר גדול מאוד של חיסונים לשכבה מאוד גדולה של האוכלוסייה. אנחנו נקבל את המנות הראשונות ברגע שפייזר יתחילו להוציא את המנות מחוץ לארה"ב. אנחנו במקום טוב ברשימה. גם הכמויות הגדולות יגיעו בטפטוף משום שאין יכולת ליותר מזה. עד החתימה עובדים על זה מאוד חזק". לדברי אותו גורם, מדובר ב"עסקה גדולה מאוד, וזה לא חיסון זול, אנחנו קונים הרבה".

החיסון של פייזר דורש אחסנה והובלה של החיסון בהקפאה עמוקה, בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות. על כך אמר הגורם: "הנושא הזה עוד בטיפול, דרישות הקירור העדכניות מתחילות להיראות סבירות יותר. יש היערכות לכך". הוא הבהיר כי אינו יודע להגיד בדיוק מתי יגיעו החיסונים, "יש הרבה תקלות שיכולות לקרות בדרך וזה מרוץ מטורף. לגבי מועד החתימה, אנחנו עובדים על זה סביב השעון ואנחנו עובדים על זה מאוד חזק. יש רצון טוב של כולם וכולם מתכווננים".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture