Marc Israel Sellem/POOL

אחרי חוסר ההסכמה אתמול: נתניהו וגנץ יגבשו הצעה – הקבינט יתכנס שוב

שר החינוך דוחף לחזרת כיתות ה'-ו' כבר מחר: "סגירת המוסדות לא תרמה לירידה בתחלואה". קיש: "עם תוספת בדיקות - בעוד 10 ימים אפשר יהיה לפתוח את כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב". גורמים במשרד הבריאות: "נמשיך להתנגד לפתיחת כיתות ה'-ו'"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"


נתניהו אתמול. וידאו: עומר מירון, לע"מ. סאונד: בן פרץ, לע"מ

לאחר 7 שעות ארוכות של דיונים, התפזר אתמול (ראשון) קבינט הקורונה ללא קבלת החלטות בשום נושא שנמצא על הפרק. ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ וראש המל"ל מאיר בן שבת יתכנסו היום כדי לגבש הצעה סופית, בעיקר בנוגע למערכת החינוך ולערים האדומות. ההצעה תובא לדיון בקבינט שיתכנס בשעה 16:00, ובתקווה גם להצבעה ולאישור.

גורמים במשרד הבריאות שצוטטו ב'חדשות 13' הצהירו הבוקר כי בכוונתם להמשיך להתנגד לפתיחת כיתות ה'-ו' לפחות עד שניתן יהיה לבחון את ההשפעה של צעדים אחרים למניעת התפשטות נגיף הקורונה, כמו עוצר לילי – שבכלל ירק מהפרק. הגורמים במשרד הבריאות הזכירו כי רק אתמול הזהירה ד"ר שרון אלרעי פרייס את השרים שהחזרת התלמידים עלולה לגרום לעלייה בתחלואה, ולכן, הציעו לבחון הגבלות אחרות לפני יישום הצעדים במערכת החינוך.

סגן שר הבריאות יואב קיש אומר הבוקר בראיון ל'כאן רשת ב' כי אנו בנקודה קריטית מבחינת התחלואה בקורונה ואם נמשיך בפתיחה המתוכננת, זה יוביל לסגר נוסף. קיש אמר כי אפשר להחזיר את הלימודים בכיתות ה' ו-ו' וי"א-י"ב בעוד 10 ימים, אם ייעשו בדיקות נרחבות בכל בתי הספר שייפתחו. "אי אפשר לפתוח יותר ולהידבק פחות", אמר קיש. החינוך חשוב לכולנו, אך לפתוח את מערכת החינוך כאילו אין תחלואה גבוהה לא יהיה אחראי".

שר החינוך יואב גלנט אמר בראיון ל'כאן רשת ב' כי ראש הממשלה ביקש עוד זמן לחשוב על הדברים, בשל כובד משקל ההחלטה. "החינוך הוא נושא בעל חשיבות לאומית-ערכית, הסגירה של המוסדות לא תרמה בחודש האחרון ולו במעט להורדת התחלואה. יש חשיבות עצומה בפתיחת מערכת החינוך", אמר גלנט והוסיף כי "יש צורך להסתכל על הדברים בצורה מאוזנת ולא ליפול לבורות".

ב'חדשות 12' דווח כי מחלוקת קשה התגלעה אמש בין גורמי הבריאות לשר החינוך לגבי חזרתם ללימודים של תלמידי כיתות ה'-ו'. מסתמן שהיה רוב בקרב שרי הקבינט לגבי פתיחת מערכת החינוך לשכבות אלו, ואולי אפילו לחזרה ללימודים של י"א-י"ב, כבר ביום שלישי הקרוב, כלומר מחר. עם זאת, דווקא הרוב הזה הוביל להחלטת ראש הממשלה שלא להעלות את הנושא להצבעה ובעצם להותיר את המצב על כנו ליממה נוספת.

נתניהו, גנץ ובן שבת יגבשו הצעה מחודשת ויביאו אותה היום לדיון ולהצבעה בקבינט. התקווה היא שהפעם יצליחו השרים לקבל החלטות בצורה מהירה יותר ובכך יתנו הקלה וודאות מסוימת גם להורים, לתלמידים ולמורים וגם לאנשי המשק.

שר החינוך יואב גלנט פרסם בחשבון הפייסבוק שלו מסר לתלמידים, להורים ולסגלי ההוראה בנושא פתיחה אפשרית של מערכת החינוך: "אני מדבר אתכם בשעת לילה מאוחרת לאחר סיומו של קבינט קורונה שדן בעיקרו במערכת החינוך. הצגתי שם את העובדה הברורה שפתיחת מערכת החינוך לא הביאה לעלייה בתחלואה בחודש האחרון – לא במערכת החינוך ולא בכלל הציבור. השרים שמעו ברוב קשב את דבריי וראש הממשלה הביע את הערכתו".

"אני חושב שיש תמיכה רבה בקרב חברי הממשלה לכך שההצעה שלי, לפתוח את כיתות ה', ו', י"א וי"ב בימים הקרובים ומיד בהמשך את שאר בתי הספר, תאושר על ידי הקבינט", המשיך גלנט. "אנחנו ממתינים להחלטה בנושא מחר. עבורי פתיחת מערכת החינוך היא נושא של סדר עדיפויות לאומי ונושא ערכי. החינוך הוא העוגן המייצב לכל תלמיד, לכל משפחה ולציבור בישראל כולו. יתרוננו כמדינה וכעם הוא בכך שאנחנו עם למדן ואנחנו עולים על שכנינו במובנים רבים בנושא הזה. אני מקווה שנצליח להביא להחלטה הזו ונאפשר פתיחה אחראית בקרוב".

ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ אמר אחרי הדיון כי "הקבינט דן הערב במודל שאני מקדם להידוק הסגר בערים אדומות ושחרור הכלכלה והחינוך בערים ירוקות. נטפל בערים אדומות וכתומות ע׳׳י הגדלת כמות הבדיקות, הסברה ומתן סיוע נרחב ונפעל לחזרה לשגרה בערים ירוקות ולפתיחת החינוך והכלכלה באופן אחראי. זו הדרך הנכונה להתמודדות עם הנגיף ואפעל שכך יהיה".

ראש הממשלה מסר הצהרה במהלך הדיון ואמר כי "אנחנו בעיצומו של דיון חשוב ומעמיק בקבינט הקורונה. אני רוצה לוודא שאנחנו נמשיך לקבל את ההחלטות הנכונות, בהסכמה רחבה ככל האפשר, כדי לאפשר לנו לפתוח את הכלכלה ואת החינוך מבלי לסכן את החיים והבריאות של אזרחי ישראל. אנחנו הורדנו את התחלואה לאחת הרמות הנמוכות במערב, ואני לא מתכוון לוותר על זה בהינף יד. אני צריך את שיתוף הפעולה שלכם, אזרחי ישראל".

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתום הדיון כי "נתניהו הנחה בקבינט הקורונה את ראש המל"ל וגורמי המקצוע לגבש עד מחר הצעות נוספות למגבלות כדי שנוכל להמשיך ולפתוח את הכלכלה והחינוך באופן אחראי. ראש הממשלה ושר הביטחון יקיימו מחר התייעצות ויביאו הצעת החלטה לקבינט הקורונה. ראש הממשלה אמר שיש לקבל את ההחלטות בצורה שקולה ואחראית".

שר הפנים אריה דרעי טען כי ממילא אין דרך למנוע את הסגר השלישי. לכן, לדבריו, יש לפתוח באופן מלא גם את החינוך וגם את המסחר לחודשיים, מתוך ידיעה שבסופם יבוא עוד סגר. "צריך לעשות חשבון מחדש. לאור זאת שיש לנו כבר לו"ז לחיסון, אנחנו צריכים להתכונן בהמשך לסגר שלישי וכעת לפתוח את מערכת החינוך ואת המסחר. אני לא רואה שום סיכוי שבמצב הנוכחי, בלי שנחזיר אחורה את ההגבלות, נהיה בימים הקרובים מתחת אר 0.8 ו-500 נדבקים שזה המדד שהצבנו".

לדבריו, "אנחנו חייבים לפעול באומץ, לראות את האמת ולחיות עם הקורונה. אני מסתובב בארץ ורואה את המחיר הכבד, בעיקר בערי הפריפריה. שם משלמים ביוקר את נזקי הקורונה. אנחנו מאבדים דורות של ילדים. אין להם את האמצעים להתחבר לזום ואין מי שיישב איתם. הנזקים שלהם גדולים מאד וכמובן גם המסחר. חייבים לתת להם לפעול לכמה חודשים כדי שיתאוששו".

אדלשטיין, מצידו, הזהיר כי יהיה מחיר להחלטה כזאת. "לקבל החלטה אחרת בקבינט זה לגיטימי. אין מנוס אולי, כמו שאמר רה"מ, לנגן אקורדיון – אבל סטינו מהמתווה של משרד הבריאות עליו הסכים הקבינט. אם רוצים לעשות את זה, צריך לעשות דיון רציני ולקחת בחשבון שהדרך של מסגר לסגר יש לה מחיר, לחולים קשים וחיי אדם. צריך לדעת כשהולכים על זה, זה משהו שאנחנו לוקחים על עצמנו".

"אצלי החינוך בסדר עדיפויות מאוד גבוה אבל אם פותחים 'ביגים' וחנויות – זה לא סדרי עדיפויות, זה חוסר יכולת לעמוד בדברים" הוסיף אדלשטיין. "אנחנו כמו במשחק כדורגל כשמשחקים על זמן. לא נעים להודות בזה אבל זו המציאות. אולי בעתיד נקבל חיסונים, זה לא יפתור אבל ישנה את האווירה. לא הייתי מוסיף עוד דברים שיגדילו את מקדם ההדבקה כי כמדינה אנחנו לא ערוכים לסגר בעוד שבועיים עד ארבעה. תראו איפה אירופה שלא עניין אותה קודם נמצאת היום".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture