צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במהלך דיון על תקצוב בתי החולים הפרטיים תקף גפני את האוצר: "אתם עוברים עבירות פליליות"

ועדת הכספים קיימה היום ישיבה בנושא 'מצוקת בתי החולים הציבוריים-העצמאיים והיערכות לתחלואת חורף 2021 בצל הקורונה. במהלך הדיון, הטיח ח"כ משה גפני בנציג משרד האוצר כי נעשית אפלייה תיקצובית מצד המשרד כלפי בתי החולים העצמאיים: "מי שמכם לא לתת לבית חולים אחד ולתת לשני"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

ועדת הכספים קיימה היום (שני) ישיבה בנושא 'מצוקת בתי החולים הציבוריים-העצמאיים והיערכות לתחלואת חורף 2021 בצל הקורונה. במהלך הדיון בנושא מצוקת תקצוב בתי החולים הציבוריים והיערכותם לחורף בצל הקורונה, הטיח ח"כ משה גפני בנציג משרד האוצר כי נעשית אפלייה תיקצובית מצד המשרד כלפי בתי החולים העצמאיים: "מי שמכם לא לתת לבית חולים אחד ולתת לשני".

מנכ"ל שערי צדק אמר בדיון: "אני צריך להסביר לצוות שלי שלא כולם יכולים לקבל מסכות מסוג מסוים, אנחנו עסוקים בניסיון לשרוד, חיים מיום ליום". נציג משרד האוצר טען מנגד כי "לא ניתן כלל לקיים השוואה בין בתי החולים הממשלתיים לציבורים: "בתי החולים הממשלתיים נתונים לפיקוח המדינה בתקינה, בשכר, ואסורים בפעילות שירות רפואה פרטי, כללי הרגולציה והמשחק שונים".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר: "בתי החולים הציבוריים נמצאים במצוקה וצריכים להתמודד עם בעיות קשות לצד תקציבים לקויים, המצב לא יכול להימשך ככה. אי אפשר לתאר את האפלייה הזו במדינה שיוויונית בה תקציבים מחולקים שווה בשווה. בית חולים ממשלתי מקבל מענה לכל גרעון בניגוד לבתי חולים ציבוריים והרי שאין הבדל של הטיפול, של פתיחה או סגירת מחלקה. לאור המצב הבלתי אפשרי בכל בתי החולים האלה, ביקשתי להמשיך את הדיון היום, בצל הקורונה".

ח"כ אחמד טיבי: "דרשנו ממשרדי האוצר והבריאות לחזק את בתי החולים ומערכת הבריאות, קיימנו מספר דיונים לגביהם, אבל יש רושם שמשרדי הממשלה מצפצפים על הוועדה והדיונים פה. יש עוול גדול בתקצוב, ויכול להיות שאנחנו לקראת גל שלישי ושפעת, ויכולה להיות קריסה. מנהלי בתי החולים הפכו לשתדלנים ומקבצי נדבות. הם מבקשים במכתב לוועדה לסגור את הגירעון ללא כל בחינה".

ח"כ רם בן ברק: "מדינת ישראל חייבת תוכנית פעולה בה היא מגבירה את התקצוב לבתי החולים העצמאיים בין אם זה מחיקת חובות, תקצוב נוסף או הגברת הרופאים והאחיות בבתי החולים.יש להתחיל בהכנות לקראת הקמת בי"ח שדה, כדי שלא נראה הנשמת אנשים במכוניות כמו באיטליה".

ח"כ מיקי לוי: "הקורונה פגעה בבתי החולים בפרט, כל ההוצאות זינקו כלפי מעלה,הם נאלצים להתמודד מול גירעונות ענק, והם נדרשים להמשיך להעניק את המענה השותף לציבור.יושב פה מנכ"ל שערי צדק, אין בירושלים בתי חולים ממשלתיים. אני במקום המנהל מחזיר מחר בבוקר את המפתחות למדינה, תנהלו אותם. נוח למדינה לשלוח את פרופ' מרין להביא כסף, וכך גם את הנצרתים ואת פרופ' רוטשטיין, אם הם היו מנכ"לי בי"ח ממשלתי זה היה אחרת, הוא לא היה פושט את הרגל. יש לנו מחויבות לאנשים האלה ולציבור, אי אפשר לשלוח את האנשים האלה למלחמה בלי תחמושת. אם לא תיקחו את הסל הזה לא נעביר לכם יותר תקציבים".

ח"כ ינון אזולאי: "במקום להתמודד עם המלחמה האמיתית, אתם צריכים להתעסק בגיוס כספים. בתקופה כזו שאין תרומות, אתם שמים את הנשמה שלכם וממשלת ישראל מתעלמת.חדרי המיון הולכים לקרוס השנה יותר מכל שנה. משרד הבריאות צריך להסתכל עליכם בצורה שיווניות, כי זו מחשבה עלינו".

פרופ' עופר מרין, מנהל בית החולים שערי צדק: אתן לכם יום אחד מהחיים שלי ושלי מנהלי בתי החולים – הקורונה מתפרצת במרץ, אפריל, אני חצי יום עסוק בלהשיג ציוד מגן ומטושים לצוות, המדינה מחזיקה משאבים בחלק גדול מבתי החולים שלה, בשיבא ואיכילוב שיש מטוש לכל מי שנכנס לשם. אני צריך להסביר לצוות שלי שלא כולם יכולים לקבל מסיכות כאלה ולא כאלה. התקשרתי לחבר שלי בשיבא וביקשתי שישלח לי. אנחנו עסוקים בניסיון לשרוד. אנחנו חיים מיום ליום, העיסוק הבלתי סביר הזה חייב להיפסק. המדינה קבעה ברגולציה כלכלה הפסדית, והיא מתחילה להזרים כסף ועוצרת את ההזרמה בבתי החולים שלה, ואז היא אומרת לנו להתייעל. אנחנו צריכים ליצור שוויוניות בין כולם. תחלקו את העוגה שווה"

יו"ר הועדה הטיח באנשי משרד האוצר: "לו זה לא היה בתי חולים וכל מה שנקשר בעניין, אתם עוברים עבירות פליליות, מי שמכם לא לתת לבית חולים אחד ולתת לשני. בתי החולים הציבוריים חצי בארץ, למה לא מחלקים את הכסף שווה? בעקבות שאלת יו"ר הוועדה, התפתחו דין ודברים בין נציג האוצר רועי רייכר לבין חברי הכנסת ומנהל בית החולים שערי צדק פרופ' עופר מרין".

רועי רייכר, רפרנט בריאות, משרד האוצר: "טענת האפליה שאתם מעלים, יוצאת מנקודת הנחה שהתנאים הכלכליים והרגולטורים שווים, חוץ מהתקציב המועבר מצד המדינה, העובדה היא שזו הסתכלות שלא מסתכלת על התמונה במלואה. יש רכיבים משמעותיים בתקציב והתקצוב שלא נלקחים בחשבון. בנוסף בתי החולים הממשלתיים נתונים לפיקוח המדינה בתקינה, בשכר, ואסורים בפעילות שר"פ. בציבורים לעומת זאת, כללי הרגולציה והמשחק "הכלכליים" שונים. לכן אין נכון להשוות רק צד אחד של המשוואה. למשל הקרקעות הן קרקעות מדינה ולא של עמותה אצל בתי חולים אלה. בשנה שעברה וגם בקודמת לה, ניתן תקצוב לשערי צדק שגבוה משל תל השומר, הוא ניתן גם השנה, זאת בניגוד לדבריו של פרופ' מרין. בי"ח הנצרתי הסקוטי ובי"ח שערי צדק עמדו במבחני תמיכה שאפשרו להם לכסות את הגרעון לעומת זאת חלק מבתי החולים הציבוריים האחרים, לא מוכנים לשנות מהעצמאות הניהולית, תחת המגבלות שהמדינה הציבה".

הוא הוסיף: "לגבי הקורונה – בשנת 2020 בעיית בתי החולים התחלקה ל-2, יש צד אחד של אובדן הכנסות נוכח המצב, למשל תיירות מרפא שהפסיקה להגיע. המדינה פתרה את הבעיה, נחקק חוק באופן תקדימי שמחייב את קופ"ח לשלם לבתי החולים 100 אחוז ממה שמשלמים להם בשנה רגילה, זה מגלם 80 אחוז מהכנסות בתי החולים. לגבי 20 אחוז נוספים, המדינה הגיעה ותקצבה שימושים נוספים כדי להחזיר את אובדן ההכנסות הרגיל. היה דיון עם שרי הבריאות והאוצר, בו נאמר שלמרות כל זאת, נשארים בתי החולים בגרעון מצומצם, ואמר השר שנמשיך לעקוב ונייצר פתרונות אמיתיים כדי לאפשר להם לצלוח את השנה המורכבת הזו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture