Yonatan Sindel/Flash90

הרופא הראשי של מודרנה מאשר: "בשלבים סופיים להסכם נוסף עם ישראל‎"

דר' טל זקס אמר "ממה שאני מבין הדיונים הם בשלבים הממש סופיים שלהם". לדבריו, "אני מאוד גאה בזה שמדינת ישראל היא מהמדינות בקו הראשון של המדינות שחתמו איתנו על הסכמים עוד באביב. אני עובד עם קולגות במשרד הבריאות הישראלי, על מנת לשתף אותם בנתונים"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

המדען הראשי של מודרנה דר' טל זקס מאשר שמדינת ישראל קרובה לחתימה על אספקת מנות חיסון נוספות מעבר למה שסוכם. "ממה שאני מבין הדיונים הם בשלבים הממש סופיים שלהם", אישר זקס בראיון ל'חדשות 12', "אני מאוד גאה בזה שמדינת ישראל היא מהמדינות בקו הראשון של המדינות שחתמו איתנו על הסכמים עוד באביב. אני עובד עם קולגות במשרד הבריאות הישראלי, על מנת לשתף אותם בנתונים ולוודא איתם שלישראל תהיה גישה לחיסון"‎.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר מוקדם יותר: "בשורות טובות בחזית הקורונה – שלשום שוחחתי עם מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל, אתמול עם ד"ר טל זקס, בכיר בחברה, על חתימה על הגדלת מספר המנות שיוקצו לאזרחי ישראל. אני מאמין שאנחנו על סף חתימה – אלה חדשות מצוינות. זה בנוסף לכך שחברת פייזר, שאיתה כבר חתמנו על 8 מיליון מנות, הולכת להגיש אישור תוך ימים לרשויות הרפואה בארה"ב, כדי לספק את החיסונים האלה, ואנחנו נהיה בין הראשונים לקבלם – זוהי התחלת הסוף של הקורונה".

אתמול אמר כי "שוחחתי עם מנכ"ל חברת מודרנה, סטפן באנסל. חברת מודרנה עברה את הניסוי על החיסון בהצלחה, עם נתון עוד יותר גבוה – 94.5% הצלחה. אנחנו חתמנו איתם על הסכם לאספקה בהיקף מסוים, אנחנו מנהלים איתם מו"מ על היקף נוסף, ואני מקווה שבעקבות השיחה נוכל להשלים את המשא ומתן הזה במהרה. אני חייב להגיד לכם שהמנכ"ל היה מאוד ידידותי. המדיניות שלי היא להביא כמה שיותר חיסונים, מכמה שיותר מקורות, לכמה שיותר אזרחים, בכמה שפחות זמן".

כזכור, אמש הודיעה חברת התרופות "מודרנה" כי החיסון שלה נגד קורונה נמצא יעיל ב-95% בתוצאות ראשוניות. בהודעה מטעם ענקית התרופות נכתב שמדובר ב"יום נהדר", וכי בכוונת החברה להגיש בקשה לאישור השימוש בחיסון בשבועות הקרובים. כ-30 אלף בני אדם לקחו חלק בסבב הבדיקות של מודרנה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין, הגיב: "חברת מודרנה היתה חברת החיסונים הראשונה איתה חתם משרד הבריאות כבר לפני חודשים. הודעת החברה היא בשורה מצוינת לאזרחי ישראל. הפעילות של משרד הבריאות בחודשים האחרונים מוכיחה את יעילותה ואת הצלחתה באיתור, התקשרות ורכישה של החיסונים המובילים בשוק. יחד עם זאת, עדיין דרך ארוכה לפנינו ואסור לנו להיות שאננים".

חיי המדף של החיסון של מודרנה התגלו כיציבים לאורך זמן רב יותר אחרי ההפשרה (30 יום במקום 7 כמו שסברו עד כה). בנוסף המומחים טוענים כי ניתן יהיה לאכסן את החיסון שפיתחו בטמפרטורת פריזר רגילה (מינוס 20 מעלות) עד חצי שנה, ובטמפרטורת קירור (2-8 מעלות) עד 30 יום. בנוסף, בחברה מסרו על תופעות הלוואי של הנסיינים: 10% סבלו מעייפות חולפת ו-4.5% מכאב ראש. יצוין כי 5 אנשים שקיבלו את החיסון נדבקו בנגיף אך בצורה קלה מאוד. את הפרטים מסר העיתונאי אסף יחזקאלי.

כושר הייצור של החברה הוא 20 מיליון מנות עד סוף 2020 ל-10 מיליון איש. על רקע ההודעה המנייה של מודרנה עולה ב-7% במסחר מקדים כך על פי החברה.

דר' זקס אומר מוקדם יותר השבוע בראיון לכלי התקשורת בישראל הוא מצהיר כי מדינת ישראל תהיה מהראשונות בעולם שיקבלו את החיסון. זקס מעריך כי עד סוף 2021 תוכל החברה לייצר בין חצי מיליארד למיליארד מנות. "אני מאוד שמח שישראל הייתה אחת המדינות הראשונות שהתחברו אלינו ותהיה אחת הראשונות שיקבלו את החיסון", אומר זקס.

בראיון ל'חדשות 12' אמר: "הצפי הוא שהאספקה לישראל תגיע מהקו הראשון שיירד מהקו האירופי, הקמנו פסי יצור בשוויץ, אני מקווה שזה יקרה בתחילת 2021". הוא הוסיף כי "אני לא יכול לתת מספר מדויק אבל אני יכול להבטיח שאנחנו עושים את מלוא המאמצים כדי לספק את החיסונים למדינת ישראל, כפי שהתחייבנו", אמר וציין כי "ישראל היא מהקו הראשון של מדינות שחתמו איתנו. אנחנו נעמוד בצד שלנו של ההסכם".

"אני מאמין שבהחלט אפשר לדבר על תחילת הסוף של הקורונה", ציין זקס. "אלה תוצאות שמאוד מעודדות שאכן החיסון שלנו מסוגל למנוע ביעילות גבוהה מהמחלה לבוא. אלה תוצאות ביניים אבל הן די קרובות להיות התוצאות הסופיות. הן תוצאות שקיבלנו בהסתמך על 95 חולים, מתוכם חמישה מקבוצת החיסון ו-90 מקבוצת הביקורת".

"התוצאות הסופיות יבואו כאשר יהיו לנו נתונים על 151 חולים, כלומר, אלה תוצאות ביניים אבל הן כבר בשני שליש הדרך ואני לא צופה שינוי משמעותי. אם מסתכלים על החולים שחלו במחלה חמורה – 11 היו בקבוצת הביקורת ואף לא אחד מקבוצת המתנדבים שקיבלו את החיסון שלנו".

לגבי תופעות הלוואי של החיסון החיסון אמר: "תופעות הלוואי הן כפי שתיארנו בעבר ואנחנו מאוד גלויים איתן היום. אחרי החיסון הראשון לא מרגישים הרבה ואחרי המנה השנייה בערך ב-10 אחוזים מהמתנדבים אומרים שזה היה חמור, לא נעים ומנע מלבצע את הפעולות היומיומיות. אבל זה חולף תוך מספר ימים ואלה תופעות צפויות. זה קורה במיעוט של המתנדבים, כאשר היעילות של החיסון גבוהה".

כשנשאל מתי החיסונים הראשונים יגיעו לשוק, השיב זקס: "הייצור ההמוני כבר החל, גם בארה"ב וגם בפסי הייצור שהקמנו השנה באירופה, וזה מתקדם. אנחנו בדיונים צמודים עם רשויות רגולטוריות ברחבי העולם על מנת שברגע שיהיו לנו נתונים סופיים מהמחקר נוכל להגיש את החבילה לאישור. ברגע שהם יאשרו, נוכל להתחיל לחסן אנשים".

בראיון ל'ויינט' הסביר מה התוצאות אומרות בעצם: "החיסון שלנו מונע מחלה בקורונה ביעילות של 94.5%. כשמסתכלים על הקבוצה בכללותה, מתוך 95 אנשים בקבוצת המחקר שחלו במחלה, היו רק חמישה שקיבלו את החיסון לעומת 90 שהיו בקבוצת הפלסבו. היעילות מאוד מאוד גבוהה. אני חושב שהרשויות יאשרו את החיסון ושנוכל לספק אותו למי שירצה לקחת את זה. אני מקווה שיהיה אפשרי בחודשים הקרובים להתחיל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture