צילום: קובי גדעון / לע"מ

פיילוט הקניונים והצעת הלימודים בערים ירוקות: קבינט הקורונה יתכנס היום

קבינט הקורונה יתכנס הערב ב-18:00 להכריע את גורל פתיחת המסחר וידון גם במערכת החינוך. השרים שי ואלקין יציעו: יישומון 'המגן 2' במקום איכוני השב"כ. מנכ"ל משרד הבריאות: "אם מעדיפים להחזיר את הלימודים - דברים אחרים לא ייפתחו"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

קבינט הקורונה יתכנס היום (שני) בשעה ב-18:00 וידון ביתר היתר בשאלת פתיחת מערכת החינוך. משרד הבריאות יציג בדיון את עמדתו כי אין להחליט על הקלות נוספות, בלא שמחליטים במקביל על הגבלות חלופיות, וזאת לנוכח העלייה המתונה אך העקבית בנתוני התחלואה, וכן בחולים קשה, כפי שעולה מדו"ח של אמ"ן.

ב'חדשות 12' דווח כי שר הבריאות יולי אדלשטיין מתכנן להציב את שרי הממשלה בפני החלטה קשה במיוחד – חינוך או פרנסה. אדלשטיין אמר בשיחות סגורות למקורביו שהוא מוכן לפתיחה של כיתות ז' עד י', אמנם לא בשבועיים הקרובים אבל כבר בסבב ההקלות הבא, בתנאי אחד – שלא יהיו הקלות נוספות במשק. כלומר אדלשטיין דורש לעצור את פתיחת הקניונים, בתי המלון וכל המסחר שלא נפתח עד כה, בתמורה לפתיחה מלאה של מערכת החינוך.

אדלשטיין רוצה להביא את ההכרעה הקשה בפני הממשלה בישיבת הקבינט שתתרחש מחר או בזו שאחריה ובכך בעצם להפיל מעט מהאחריות על השרים. "אם הם כל כך בטוחים שזה הדבר הכי חשוב", אומר אדלשטיין, "שיואילו לוותר על כל ההקלות הכלכליות האחרות ונפתח את הלימודים". יש לציין שגם פתיחה כזו, אם תקרה, תותנה בהקפדה חמורה על ההנחיות.

עוד דווח כי במספר יישובים יחל פיילוט חדש שבמסגרתו יעשו בדיקות קורונה לכל התלמידים ולכל המורים פעם בשבוע. הבדיקות יתבצעו בבתי הספר ויהיו במתכונת וולונטרית מתוך תקווה שתהיה נכונות גבוהה להיבדק. הפיילוט אמור להתחיל בימים הקרובים אך רשימת היישובים עדיין לא נסגרה. בינתיים ידוע שרחובות נכנסה וישנם עוד ראשי רשויות שיבקשו להיכנס.

ב'חדשות 13' דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא שולל את פתיחת כלל הכיתות במערכת החינוך בערים הירוקות בלבד. במקביל, שר החינוך יואב גלנט חוזר וטוען שאין הדבקה בקרב התלמידים, וגם המגמות העולמיות מוכיחות זאת – בריטניה, צרפת, וגרמניה, שנקלעו גם הן לגל שני של המגפה הקפידו לשמור על מערכת החינוך פתוחה, כדי למנוע את הנזקים למשק ולתלמידים עצמם.

מנגד, בכירים במגן ישראל, שמקורבים לממונה הקורונה נחמן אש, אומרים כי הוא מתנגד לפתיחת הלימודים מחדש בערים ירוקות עד שהתבררו תוצאות הפיילוט לבדיקות תלמידים שמקדם משרד הבריאות. מעבר לכך, מקורבים לאש סיפרו כי ממונה הקורוה סבור כי אין צורך בסגר בחנוכה, אך אם תהיה עלייה משמעותית, יהיה סגר כולל – ולא רק הגבלות נקודתיות.

מנכ"ל משרד הבריאות אמר בראיון ל'חדשות 13' כי "אנחנו אמרנו שיש מתווה להחזרת הלימודים בהדרגה, אם מתעדפים להחזיר את הלימודים קודם – אז דברים אחרים לא ייפתחו באותו הזמן. אם מחליטים להחזיר יותר תלמידים ללימודים, נצטרך לשקול מה דין פעילויות אחרות באותם שלבים של ההקלות".

בראיון ל'כאן חדשות' אמר "יש רצון לפתוח את הכול בהדרגה ובזהירות. יצטרך הקבינט להחליט מה עדיף בעיניו – אנחנו חושבים שאי אפשר לפתוח את הכול בלי לדעת מאיפה באה התחלואה. לא התנגדנו לפתיחת החינוך – קבענו מתווה. התנגדנו לצורה שבה פתחו את בתי הספר, עכשיו פותחים את ה'-ו' לא כמו שהתכוונו. אנחנו רוצים לעשות את זה בדרך שתמנע תחלואה ככל שניתן".

ב'ישראל היום' דווח כי השרים יזהר שי וזאב אלקין יציגו לקבינט את ההצעה שגיבשו בימים האחרונים, לאתר חלופות לאיכוני השב"כ. החלופה המרכזית שיציגו היא אפליקציה למעקב אחרי מי שהיו בסביבת נשאי קורונה. היישומון מתבסס על שירותי המיקום הקבועים בטלפון. האזרחים לא יחויבו להתקין אותה על הטלפונים – אולם בלא ההתקנה, כניסתם למקומות ציבוריים תימנע – בדומה לנוהל מדידת החום שנאכף כיום בכל הארץ.

על פי הרעיון שהעלה השר אלקין, האפליקציה תעדכן את מי שהיה ליד נשא קורונה כי עליו להיכנס. עם זאת, על מנת להגן על הפרטיות, הישומון ידווח למשרד הבריאות על עצם הכניסה לבידוד, אבל לא יעדכן את המשרד היכן שהה האדם שחויב בבידוד ומי היה איתו בקשר. רק פנייה יזומה של המחויב בבידוד למשרד הבריאות, שבמסגרתה גם יעבור חקירה אפידמיולוגית, תוכל לשחרר מהבידוד את שהישומון חייב אותם להיכנס לבידוד. עם זאת, הצעה עדיין אינה סופית וטעונה עוד ליבון משפטי ואפידמיולוגי.

ב'כאן חדשות' פורסמו פיילוט החזרת הקניונים לפעילות. מה שעיכב במקור את ההגעה להבנה על איך הפיילוט ייראה היא אותה דרישה של משרד הבריאות לסריקה דיגיטלית של כל מי שייכנס לקניון באמצעות קוד QR. בימים האחרונים נסוגו במשרד הבריאות מהדרישה הזאת. כרגע זה אמור להיעשות באופן שבו כל מי שייכנס לקניון יידרש להשאיר את מספר הטלפון שלו כדי שניתן יהיה ליצור איתו קשר במקרה שייתקל באדם חולה קורונה מאומת.

הפיילוט אמור להימשך בין חמישה לעשרה ימים לכל היותר כדי שאפשר יהיה להגיע מהר למסקנות. המדדים, לדרישת האוצר והקניונים עצמם, אמורים להיות מדדי התנהגות ולא מדדי תחלואה – כלומר האם הקניונים יצליחו לוודא שהישראלים שמסתובבים בהם ישמרו על ריחוק חברתי.

שתי שאלות שנותרו פתוחות – איך ייבחרו אותם עשרה קניונים שישתתפו בפיילוט, וזו שאלה שמעוררת קושי משפטי. שאלה נוספת – מי יעקב אחר ביצוע הפיילוט – הקניונים עצמם או משרד הבריאות או הכלכלה. ההכרעה הסופית – מחר. הקניונים שאיימו במרד בינתיים לא ממש עשו זאת, וכעת ממתינים להכרעת הקבינט.

ב'ווינט' דווח כי אחת האפשרויות היא להעניק תמריצים לחנויות שיחייבו לקוחות להוריד את האפליקציה. כך, למשל, חנות שכיום לפי ההנחיות יכולה להכניס 10 לקוחות – תקבל אישור להכניס 15 לקוחות אם כולם יסרקו את הקוד. נעשית עדיין בדיקה לגבי השלכות המהלך ואם משרד הבריאות מוכן ליישום שלו. השרים גם ממליצים לחייב עובדי מדינה – ובכלל זה שוטרים וחיילים – להוריד את האפליקציה.

 

נתניהו בממשלה: "כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב יפתחו כמתוכנן, זה לא עומד להשתנות"

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש: "צריך להאיץ את פתיחת מערכת החינוך"

אדלשטיין: "אי אפשר לפתוח גם וגם וגם – אנחנו לא רוצים להגיע לסגר שלישי"

סגן שר הבריאות: "אם הלחצים יובילו לפתיחה נוספת – נגיע לסגר שלישי"

דו"ח אמן: "מזוהה בשבוע האחרון עלייה במספר המאושפזים והחולים במצב קשה"

"פגיעה לא מידתית": הרשות להגנת הפרטיות נגד שימוש כפוי ב'מגן'

עלייה של 45 נפטרים ביממה האחרונה: מניין הקורבנות מקורונה מזנק ל-2,799

דוח המל"ל: בשבוע החולף כ-48.5% מכלל הנדבקים בישראל הם מהמגזר הערבי

התחלואה במערכת החינוך: 1,530 תלמידים חולים – 21 בתי ספר נסגרו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שוב שוכחים שלחרדים אין גישה לישומונים ולא qr כל מה שריח טכנולוגי מדיף ממנו

הטרלול נמשך

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture