צילום: אוקספורד

אסטרהזניקה ואוקספורד הודיעו: החיסון לקורונה שפיתחנו יעיל עד 90%

כאשר החיסון ניתן בזריקה ראשונה בחצי מינון ולאחר חודש מינון מלא, הגיעה יעילות החיסון ל-90%. אולם כאשר ניתנו שני מינונים מלאים של החיסון בהפרש של חודש זה מזה, ירדה יעילות החיסון ל-62%. היעילות הממוצעת של החיסון - 70.4%. ישראל סיכמה על רכישת 10 מיליון מנות מהחברה

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

חברת התרופות הבריטית אסטרהזניקה הודיעה היום (שני) כי החיסון לקורונה, שפיתחה בשיתוף עם אוניברסיטת אוקספורד, יעיל בשיעור של עד 90% במניעת הדבקה. לפי ההודעה שפרסמה החברה – הם מאמינים שהחיסון עוצר בממוצע 70% מפיתוח התסמינים של נגיף קורונה. מדובר בתוצאה נמוכה ביחס למתחרותיה שכבר פרסמו נתונים – פייזר ומודרנה.

לפי תוצאות המחקר, היעילות המירבית של החיסון מגיעה אם ניתנת חצי מנה, ואז מנה מלאה בהפרש של חודש לפחות. אם ניתנות שתי מנות מלאות בהפרש של חודש לפחות, היעילות של החיסון הייתה 62% בלבד, וממוצע של שני משטרי החיסונים הביא ליעילות של 70%. עוד נמסר מהחברה כי לא נרשמו תוצאות לוואי משמעותיות בשני המקרים.

מהחברה נמסר כי עיבוד נתוני הניסוי נמשך, אך התוצאות כרגע מאפשרות להגיש בקשה לאישור החיסון ל-FDA. על פי הדיווחים בבריטניה, עד סוף השבוע צפויה החברה להגיש את החיסון לאישור משרד הבריאות הבריטי, שייתכן שיעניק לחיסון אישור חירום בתוך כשבועיים. בינתיים הכינה החברה מיליוני מנות למתן מיידי לתושבי בריטניה.

"המצאים מראים שיש לנו חיסון יעיל שיציל חיים רבים", אמר פרופסור אנדרו פולארד, בכיר בצוות המחקר מאוקספורד. "באופן מרגש, גילינו שאחד ממשטרי המינון שלנו עשוי להיות יעיל בסביבות ה-90%, ואם משתמשים במינון זה, אנשים רבים יותר יכולים להתחסן באספקת החיסון המתוכננת". עוד הוא הוסיף: "החיסון שלנו יהיה פשוט להפצה, באמצעות איחסון בטמפרטורה של מקררים. נוכל להגיע לכל פינה בעולם".

שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק אמר לאחר ההודעה לרשת "סקיי ניוז" כי מדובר ב "חדשות פנטסטיות", והוסיף כי "הנתונים מראים שהחיסון במינון הנכון יכול להיות יעיל עד 90% יעיל". לדבריו, "יש לנו 100 מיליון מנות ואם כל זה ילך טוב, החלק הארי של ההשקה יתרחש ב-2021". ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון אמר כי מדובר ב"חדשות מרגשות מאוד. נותרו בדיקות בטיחות נוספות לבצע בהמשך, אך אלו תוצאות מעולות".

בעוד החברות מודרנה ופייזר יצרו חיסון חדיש המבוסס על ה-MRNA שמורה לגוף לייצר חלבון שמאפשר לקורונה לתקוף את תאי הגוף וכך מלמד את האדם להילחם בחלבון לבדו, באסטרזניקה בחרו בשיטה מסורתית יותר. בחברה בחרו לייצר חיסון המבוסס על נגיף שפעת בקרב קופי שימפנזה, שאינו מזיק לאדם, ועליו הינדסו החוקרים את הקטע במטען הגנטי של נגיף הקורונה שמייצר את חלבון הפריצה אל גוף האדם. הגוף לומד כיצד להילחם בחלבון המיוחד ותוקף את הקורונה מבלי להיחשף אליה בכלל.

כזכור, בהנחיית ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין, משרד הבריאות הגיע להבנות עם חברת התרופות הבריטית אסטרהזניקה, ובשעות אלו נסגרים הפרטים האחרונים לקראת חתימה על הסכם לרכישת מיליוני חיסונים של אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד נגד קורונה – כך נמסר בהודעה משותפת למשרד ראש הממשלה, משרד הבריאות וחברת אסטרהזניקה. בהודעה צוין כי "אסטרהזניקה היא מחברות התרופות המובילות בעולם ופרסמה בימים האחרונים תוצאות מעודדות לגבי יעילות החיסון באוכלוסייה המבוגרת".

על פי ההסכם אסטרהזניקה תספק לישראל כ-עשרה מיליון מנות חיסון נגד נגיף הקורונה (AZD1222) שמיועדים לכחמישה מיליון אזרחים. החיסון יימכר לישראל במודל ללא רווח בתקופת המגיפה. ההסכם כולל אספקה של כמות החיסונים הגדולה ביותר שתגיע לישראל. האספקה הראשונית צפויה להגיע לישראל במחצית הראשונה של שנת 2021 בכפוף לאישורי רשויות הרגולטוריות באירופה, ארצות הברית ובישראל.

בלשכת ראש הממשלה אומרים כי "זהו סיומו של עוד מהלך מוצלח, בהובלת ראש הממשלה ושר הבריאות למאמץ הלאומי לרכישת חיסונים, אשר מתבצע בחודשים האחרונים. הפעילות המאומצת מביאה להסכמים עם מספר חברות המפתחות חיסונים בטכנולוגיות שונות, על מנת שהאוכלוסייה בישראל תהנה מהחיסונים היעילים ביותר והמתאימים ביותר שיפותחו להתמודדות עם מגפת הקורונה".

"מדינת ישראל במגעים מתקדמים עם חברות נוספות מתוך כוונה שכל אזרח שיחפוץ להתחסן יוכל לעשות זאת עם החיסונים מהחברות המובילות בעולם". עוד נמסר ש"יובהר כי בניגוד לפרסומים שגויים בתקשורת, אזרחי ישראל לא יחויבו להתחסן, אלא המדינה תדאג להעמיד לרשותם את האפשרות להתחסן במידה ויבחרו בכך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי מדובר ב"הישג נוסף וחשוב לאזרחי ישראל. המדיניות שלי היא שלכל אחד שירצה להתחסן תהיה את האפשרות להתחסן. עדיפה היערכות יתר מהיערכות חסר. נמשיך לפעול כדי להבטיח שיהיו לנו כמה שיותר חיסונים לכמה שיותר אזרחים, מכמה שיותר מקורות וכמה שיותר מהר".

שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין: "מאמץ אסטרטגי של חודשים ארוכים משתלם! מדינת ישראל ניצבת היום עם הסכמי חיסונים של החברות המובילות בעולם. שמנו לנגד עינינו את המטרה שכל אזרח שיחפוץ בכך יוכל להתחסן. באופן זה אני מקווה שנמגר את הנגיף במהירות האפשרית. עד אז אסור לנו להיות שאננים. חייבים להקפיד על ההנחיות – מסכה, ריחוק והיגיינה".

אוהד גולדברג, מנכ"ל אסטרהזניקה ישראל: "זהו הסכם היסטורי בהובלת הנציגות המקומית של החברה שיאפשר הנגשה של החיסון למיליוני אזרחי ישראל כחלק ממדיניות בינלאומית להנגשה שוויונית ורחבת היקף בעולם. כחלק ממחויבותה של החברה לבריאות הציבור, אסטרהזניקה תספק את החיסונים במודל 'ללא רווח' בתקופת המגיפה ותמשיך לעבוד באופן צמוד עם רשויות בריאות ברחבי העולם לרבות משרד הבריאות הישראלי".

"החברה בנתה מערך ייצור המוני חסר תקדים ברחבי העולם על מנת לעמוד ביכולות ייצור מהירות ורחבות היקף, ובמקביל החברה ממשיכה במחקרים על מנת להבטיח את הבטיחות והיעילות של AZD1222. אנו גאים בהתגייסות של החברה, כמו גם של כל תעשיית הביו-פרמצבטיקה, לסייע ולהציל חיים תוך צמצום ההשפעות הקשות, החברתיות והכלכליות, של המגיפה העולמית הזו", דברי מנכ"ל אסטרהזניקה ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture