צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ועדת החוץ והביטחון אישרה את המשך השימוש באיכוני השב"כ ל-10 ימים בלבד

סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש, אמר במסגרת התייחסותו בדיון לפיילוט קיצור ימי הבידוד: "אני אומר בצורה ברורה שהכוונה לרדת גם ל-10 ימים, אנחנו מכוונים לעשות זאת בסוף דצמבר, אבל אנחנו צריכים עוד זמן לאסוף את הנתונים"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

עדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, דנה היום (שני), בהחלטת הממשלה מיום 18.11.20 להכריז על הסמכת השב"כ לבצע פעולות סיוע במאמץ מול נגיף הקורונה מיום 19.11.20 ועד ליום 09.12.20. הוועדה החליטה, ברוב קולות, לאשר את ההכרזה, אך רק עד ליום 03.12.20, כולל.

כזכור, חוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש וקידום השימוש בטכנולוגיה אזרחית לאיתור מי שהיו במגע קרוב עם חולים (הוראת שעה), אושר בוועדה ובמליאת הכנסת בסוף חודש יולי. על פי החוק, בכל פעם רשאית הממשלה להכריז על הסמכת שב"כ לתקופה של עד 21 יום, והכרזה זו מובאת לדיון בוועדה החוץ והביטחון, אשר יכולה לאשרה, לא לאשרה, או לאשרה לתקופה קצרה יותר.

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר, פתח את הדיון ואמר: "זהו הדיון ה-11 שהוועדה מקיימת בנושא בחצי השנה האחרונה, אשר העסיק את הוועדה יותר מכל נושא אחר בתקופת זמן זו, אף שהיא עוסקת גם באיום האיראני, במתיחות בצפון ובמצב בעזה. נושא החלופות לכלי השב"כ נדון הרבה טרם החקיקה של הוראת השעה ובהוראת השעה עוגנה החובה של הרשות המבצעת לפתח את החלופה האזרחית. לא הוצגה חלופה אחרת למגן 2 בשום שלב".

"הסוגיה החשובה השניה שנדונה כאן בוועדה זו הסוגיה של הפגיעה המשמעותית בחופש התנועה ובחופש העיסוק של קרוב למיליון ושמונה מאות אלף אנשים שהונחו להיכנס לבידוד אגב השימוש בכלי השב"כ. הוועדה הזו שמה לה למטרה לצמצם פגיעה זו בפרט ואת הפגיעה בכלכלת המדינה, ואני שמח לבשר שסוף סוף הצלחנו לשכנע את משרד הבריאות שזה אפשרי. הייתה פה התנגדות נחרצת. הבידוד קוצר בכפוף לשתי בדיקות כפיילוט ל-12 יום ואני מקווה שהוא יקוצר ל-10 ימים, שיחסוך פרקטית כ-50% מזמן הבידוד הממוצע של אזרחי ישראל. היום אף פורסם שבריטניה הכריזה על פיילוט, בו במקום בידוד, אדם שבא במגע עם חולה מאומת יערוך בדיקת קורונה כל יום במשך שבוע, ונשמח מאוד לשמוע ממשרד הבריאות אם למדו את הדברים".

"הוראת השעה אמורה לפקוע, על פי החקיקה, ב-21 לינואר 2021, והוועדה מבקשת לברר האם נציגי הממשלה יבקשו להאריך את הוראת השעה, שכן מדובר בשינוי חקיקה שנידרש אליו ומצריך דיון נרחב".

"לעניין בקשת ההארכה שבפנינו היום, אני רוצה להפנות את תשומת לב נציגי הממשלה לדילמה העולה מהנתונים שעולים מהדיווח השבוע של משרד הבריאות לוועדה. מתוך 62 אלף איש, נטו, שהתבקשו להיכנס לבידוד השבוע, כ-15% אותרו בלעדית ע"י כלי השב"כ. לעומת זאת, בניתוח מספר החולים המאומתים שאותרו, איכוני השב"כ אחראים בלעדית רק ל-5%, וזה פער שדעתי אינה נוחה ממנו, ומדגיש את החשיבות במציאת פתרונות וחלופות".

סגן שר הבריאות, ח"כ יואב קיש: "אפקטיביות כלי השב"כ נבחנת כחלק מכלל הכלים, כולל החקירות האפידמיולוגיות, ובמסגרת זו לא רואים שינוי. היות שטרם ראינו חלופה אפקטיבית ברמה כזו, אנחנו נבקש להאריך את השימוש בכלי השב"כ, והנחתי להוציא כבר היום מכתב למשרד ראש הממשלה, שהם האחראים על קידום הצעת החוק".

"יש צוות שרים, ביניהם יזהר שי, זאב אלקין ואלי כהן, שהיום בקבינט הקורונה מעלים את מסקנות הביניים שלהם לגבי חלופות לכלי השב"כ. לדעתי, ללא שילוב של גזרים ומקלות משמעותיים, לא נמצא פתרון שיצליח להוות חלופה. גם כיום, לאחר הקמת מערך חקירות אפידמיולוגיות הרבה יותר גדול ומשמעותי, עדיין יש אנשים ששוכחים, או אנשים שלא משתפים פעולה, ולכן אנו זקוקים לכי השב"כ כפתרון משלים".

"לגבי קיצור ימי הבידוד, הצגנו עמדה קוהרנטית רציפה שביום שיהיו לנו מספיק בדיקות נוכל לצמצם את משך הבידוד, אך כאשר היינו בהתפרצות לא יכולנו להפנות בדיקות לזה. אני אומר בצורה ברורה שהכוונה לרדת גם ל-10 ימים, אנחנו מכוונים לעשות זאת בסוף דצמבר, אבל אנחנו צריכים עוד זמן לאסוף את הנתונים".

אודי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור, התבקש להתייחס לנתונים שנאספו עד כה במסגרת הפיילוט של קיצור ימי הבידוד ואמר: "על פי הנתונים הראשוניים, ב-10 הימים מאז תחילת הפיילוט, 24,721 מדווחי בידוד בבדיקה ראשונה. 1853 קיבלו תוצאה חיובית בבדיקה הראשונה, שזה כ-7%. 8200 עשו כבר 2 בדיקות, ומתוכם 445 נמצאו כחולים, שזה כ-5%. הנתון של 5% דומה לאותו "זנב" שידענו עליו מקודם, של אנשים שיימצאו חולים אם ישוחררו לאחר 10 ימי בידוד. המשמעות של ה-7% ותוצאות בחיוביות בבדיקה הראשונה עוד לא מספיק ברורות לנו, כי טרם ביצענו את הניתוח של המשמעות אם הבדיקה הראשונה הייתה ביום שלישי או החמישי, למשל".

יו"ר הוועדה שאל גם כיצד השפיע הפיילוט על היענות האנשים להיבדק, וסגן השר קיש השיב כי מבחינה זו הפיילוט חיובי מאוד בעיניי משרד הבריאות: "עלינו משליש לכ-50% מהאנשים שהסכימו להיבדק לאחר שנתבקשו להיכנס לבידוד. חד משמעית מדובר באירוע טוב שנרצה להמשיך לקדם".

יו"ר הוועדה שאל "האם משרד הבריאות סבור באופן סופי כי אפליקציית המגן 2.0 כבר איננה אפקטיבית, נוכח זאת שהמשרד הפסיקה להשקיע בו, ואם אכן כך הדבר, האם המשרד פועל למציאת חלופות אחרות לכלי השב"כ?" והשיבה רונה קייזר, ראש אגף מערכות מידע ומחשוב במשרד הבריאות:" המשרד עוסק מתחילת המגיפה ועד היום בבחינת הרבה מאוד חלופות לכלים טכנולוגיים שיאפשרו התמודדות עם המגיפה. אנחנו עוקבים באופן שוטף אחרי מה שקורה במדינות העולם והמסקנה היא שהכלים הטכנולוגיים הם כלי משלים כלים אחרים כמו חקירות אפידמיולוגיות, בכל מדינה וכך גם בישראל".

יו"ר הוועדה, ח"כ האוזר: "אני מברך על נתוני הפיילוט של קיצור הבידוד, שכמעט והכפיל את כמות הנבדקים בבדיקה הראשונה – דבר קריטי לקטיעת שרשראות ההדבקה, והוועדה יכולה להיות גאה בהישג זה".

"עם זאת, עדיין נושא הבעייתיות של בחינת החלופות מהווה דילמה. בשים לב לדיון המתנהל בממשלה לגבי בחינת חלופות לכלי השב"כ, ולכך שהמדינה צריכה גם להגיב לעתירה לבג"ץ על השימוש בשב"כ, אני מציע כי נאשר את הכרזת הממשלה, אך רק עד ליום 03.12.20, ובמקביל הוועדה תמשיך גם היא להידרש לנושא החלופות בשבועות הקרובים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture