צילום: ויקיפדיה

חוששים להתחסן? פרופ' דוידוביץ' מסביר למה כדאי ובטוח להתחסן נגד הקורונה

ראש בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון: "זה חסר תקדים שלאחר פחות משנה מאז שהחלה ההתפרצות המגיפה שמכה בכל העולם, יהיו בידינו חיסונים בטוחים ויעילים, "אני עצמי בוודאי רוצה להתחסן וכך אמליץ לבני משפחתי ברור לי שיתרונות החיסון עולים באופן ניכר על חסרונותיו"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

משלוחים ראשונים של החיסון נגד הקורונה נחתו בישראל, ומי שמסתובב ברחוב יכול לחוש במידה מסוימת של חשדנות ופחד מהמוצר, שפותח יחסית במהירות רבה. פרופ' נדב דוידוביץ' שמשמש כראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון וחבר בקבינט המומחים של "מגן ישראל", כתב מאמר דעה מיוחד לאתר 'וואלה', בדבריו הוא מסביר את כל מה שאנחנו, האזרחים רוצים וצריכים לדעת.

פרופ' דוידוביץ' פותח את המאמר: "זה ללא ספק חסר תקדים שלאחר פחות משנה מאז שהחלה ההתפרצות המגיפה שמכה בכל העולם, יהיו בידינו חיסונים בטוחים ויעילים. בעיני אף חסר תקדים התהליך השקוף של השימוע שנערך, תהליך שצריך ללמוד ממנו בכל העולם וגם בישראל. הדיון כלל שאלות לא פשוטות, לגבי התוויות נגד, תופעות לוואי שונות ובעיקר כיצד צריך להמשיך ולעקוב אחרי תוכניות החיסון שיחלו במדינות רבות, וכיצד בהמשך ניתן יהיה לאשר את החיסון לא רק באישור למצב חירום אלא באישור קבוע".

"אני עצמי בוודאי רוצה להתחסן וכך אמליץ לבני משפחתי ולחברי. אני יכול להבין את החששות מפני חיסון חדש, אך מצד שני לאור סקירת כל המידע המדעי, כולל המאמר שהתפרסם רשמית בשבוע שעבר בכתב העת המכובד New England Journal of Medicine, ברור לי שיתרונות החיסון עולים באופן ניכר על חסרונותיו".

"עדיין ישנן שאלות רבות: האם החיסון יוכל בהמשך להינתן גם לילדים, לנשים בהיריון, מה המשמעות של מתן חיסון לאנשים שסבלו מאלרגיות חמורות בעבר, ובעיקר השאלה החשובה ביותר – האם מעבר להגנה מפני מחלה, החיסון גם יביא לכך שאדם מחוסן לא ידביק אחרים, היות ואנו לא רוצים רק להגן על המחוסן הבודד אלא גם להגיע למה שמכונה "חסינות עדר".

"בשל המגיפה המתמשכת, מדינות עסקו ועוסקות בדיונים אסטרטגיים כיצד להגיע לחיים בצד נגיף הקורונה, או מה שמכונה לעיתים "הנורמלי החדש". כתוצאה מכך, כבר תקופה עולה לדיון ציבורי מושג ותיק מעולם האפידמיולוגיה של "חסינות עדר". המונח הזה מתאר מצב שבו לאחר שהרבה אנשים נדבקו בנגיף, האוכלוסייה תפתח חסינות של עדר, ותבטל או תפחית באופן משמעותי את ההעברה ברמת הקהילה".

ראש ביה"ס לרפואה כותב: "עד להגעת החיסונים כנגד קורונה, טיעון חסינות העדר הושמע בעיקר על ידי מתנגדי קורונה, שהעבירו ביקורת על הסגרים והאמצעים השונים שנועדו להפחית את התחלואה באמצעים שאינם תרופתיים, כגון בידודים, מסיכות ומניעת התקהלויות. עם כל היתרונות שבאמצעים אלו בהפחתת התחלואה והתמותה מנגיף הקורונה, הם ללא ספק פוגעים בזכויות שונות ויש להם גם השפעה שלילית על היבטים בריאותיים שונים, ובוודאי על היבטים חברתיים וכלכליים. היבטים אלו הביאו גורמים שונים לטעון כי למעשה עדיף ל"שחרר" את הצעירים המעוניינים להידבק, היות ולשיטתם מדובר במחלה עם התבטאות קלה בקרב אנשים צעירים, ולשמור על האוכלוסיות בסיכון גבוה, בדגש על הזקנים ואנשים עם מחלות כרוניות".

"כעת נסתם הגולל על טיעון "חסינות העדר" הטבעי – גם לפני הגעת החיסון מדובר היה בשיטה מסוכנת, שכן גם בקרב אנשים צעירים המחלה יכולה להיות קשה, ולגרום לתופעות ארוכות טווח. בנוסף, מדובר בשיטה לא מבוססת מדעית שכן במקומות רבים שספגו תחלואה רבה, ואף נמצאו בסקרים נוגדנים בקרב למעלה מ-40 אחוזים מהנבדקים, עדיין המגיפה המשיכה להכות. ההגעה לחסינות עדר באופן טבעי היא גם לא מוסרית שכן היא פוגעת בסופו של דבר יותר באנשים ממעמד כלכלי חברתי נמוך יותר. בתצפיות שונות נראה שהגנה על האוכלוסייה בסיכון במקרים אלו אינה משימה פשוטה, ובדרך כלל בסופו של דבר מאבדים שליטה על התחלואה והיא פוגעת גם באוכלוסיות בסיכון".

הוא הוסיף: "עתה עם הגעת החיסון אנו נמצאים בעידן אחר, ההגעה ל"חסינות עדר" אפשרית – אבל בצורה מבוקרת. עדיין אנו צריכים להיות זהירים. מומלץ בחום למדינות השונות שמתחילות במבצע החיסון לזכור שהחיסון לא ישפיע באופן מלא על עונת החורף הזו, שכן מבצעי החיסון מתארגנים רק כעת, ונדרשות שתי מנות חיסון בהפרש של שלושה שבועות, אז ההגעה לחסינות עדר תיקח זמן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture