Miriam Alster/FLASH90

משרד הבריאות עדכן את קופ"ח: חיסון אזרחים החל מיום רביעי הבא

כבר ביום ראשון יחוסנו הצוותים הרפואיים. נכון לעכשיו בישראל יש 313 אלף חיסונים נגד קורונה של חברת פייזר, עד סוף החודש יגיעו 3.8 מיליון מנות חיסון. קופות החולים מאיימות: לא נחסן עד שהמדינה תתחייב לקחת אחריות על נזקי החיסון

בקופות החולים יחלו במבצע החיסונים נגד קורונה לאוכלוסייה הכללית ביום רביעי הבא. הראשונים להתחסן בקרב האזרחים יהיו בעלי מחלות רקע ואנשים מעל גיל 60, ואלה יורשו להתחסן אחרי הצוותים הרפואיים שייחוסנו כבר ביום ראשון. מתחם מרכזי להתחסנות המשלב את ארבע קופות החולים יוקם בגני התערוכה בתל אביב, וייפתחו מוקדים נוספים בצפון ובדרום.

מאחר שטרם נמצא פתרון לעניין פיצול מנות החיסון ובכל מגש של מנות חיסון ניתן לחסן קרוב ל-1000 בני אדם, תחנות החיסון ייפתחו בהדרגה והתחנות הראשונות שצפויות להיפתח יהיו גדולות ובמרכזי אוכלוסייה משמעותיים. על פי הנאמר לקופות, תוך כ-10 ימים לאחר מכן עשויות להיפתח גם תחנות חיסון קטנות יותר.

ב'חדשות 12' דווח הערב שבישראל ישנם כרגע רק 313,000 חיסונים לקורונה. עד סוף החודש צפויים להגיע לישראל 3.8 מיליון מנות חיסונים – כולל אלו שכבר נמצאים בארץ. לכן, גם אם בשבוע הבא יתחילו לחסן רק צוותים רפואיים וקבוצות סיכון, ככל הנראה בקרוב האפשרות להתחסן תיפתח גם לכלל הציבור.

מרבית החברים בוועדה המייעצת לתעדוף החיסונים במשרד הבריאות, המליצו שלא להציע את החיסון לכלל האוכלוסייה – מחשש שהכמות לא תספיק לקבוצות הסיכון והצוותים הרפואיים. המלצת הוועדה כרגע היא לחסן בשלב הראשון רק עובדי בריאות, קשישים, מטפלים בקשישים, ומבוגרים מעל גיל 60 או 65 – על אף שטרם התקבלה החלטה סופית.

ב'כאן חדשות' דווח כי אחת הסוגיות הקריטיות ביותר בשאלת הנשיאה באחריות לנזק שייגרם בעקבות החיסון טרם הוסדרה, ועלולה להביא לעיכוב ביציאת המבצע לדרך. בכמה מקופות החולים מאיימים שלא יחסנו ולו אדם אחד עד שהמדינה תתחייב להיות זאת שתישא באחריות ככל שייגרמו נזקים מהחיסון.

בכיר באחת מקופות החולים אמר כי "אם המדינה לא תיקח אחריות – לא נחסן אפילו אדם אחד. אנחנו לא מסוגלים לקחת סיכון כזה, אנחנו גוף עסקי – אנחנו נקרוס". בכיר בקופת חולים אחרת אמר: "משרד הבריאות משחק איתנו בנדמה לי. בסוף יש אחות או רופא שמחסנים, והם לא יודעים אם יש להם ביטוח, או אם ימצאו את עצמם בעוד עשר שנים בבית משפט".

בתוך כך, בשבועות האחרונים נעשית במשרדי הממשלה עבודת מטה במטרה להכליל את חיסון הקורונה בחוק ביטוח נפגעי חיסון ואולם לפי שעה הדבר לא נעשה. מנגד, המדינה התחייבה ליצרניות החיסונים בהסכמי הרכש שלא תבוא אליהן בתביעה במקרה של נזק למתחתנים.

לפי התכנון המקורי של משרד הבריאות, מבצע החיסונים היה אמור לצאת לדרך ב-20 לדצמבר, יום ראשון הקרוב, ובמהלכו נבדקה האפשרות לחסן את ראש הממשלה ושר הבריאות כבר במוצאי שבת, בנוכחות מצלמות. במקביל, במשרד הבריאות מחברים רשימה של סלבס, אנשי תקשורת, אמנים וכו' שיתחסנו מול המצלמות כדי לעודד את הציבור להתחסן ולהגביר את האמון בקרב הציבור.

 

הסוף לפייק ניוז: משרד הבריאות עונה על כל השאלות לגבי החיסונים נגד נגיף הקורונה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו