David Cohen/Flash90

כיצד עובד החיסון ואיך יתכן שהוא פותח במהירות שיא? כל התשובות

כיצד עובד החיסון נגד נגיף הקורונה? מתי החיסון מתחיל להשפיע? למי החיסון מיועד? האם הוא משנה את ה-DNA? ואיך יתכן שהוא פותח במהירות שיא וכבר מאושר לשימוש? • כל התשובות לשאלות האלו במודעה נוספת בסדרת השו״ת שמעלה מטה ההסברה למגזר החרדי
  • למה חשוב להתחסן כנגד נגיף הקורונה?

למעלה משנה שנגיף הקורונה מתפשט ברחבי העולם ועד כה גבה את חייהם של יותר משלושת אלפים איש בישראל ולמעלה ממיליון שנפטרו ברחבי העולם. הנגיף ממשיך להתפשט מידי יום ופוגע בשגרת החיים של כולנו. הנחיות משרד הבריאות נועדו לקטוע ככל שניתן את ההדבקות, אולם אינן יכולות להביס את הנגיף לגמרי. 

חיסון ימנע מהנגיף להמשיך להתפשט וייאפשר חזרה לשגרה. הוא יפחית את מספר הסובלים מסיבוכי הקורונה, את מספר המאושפזים בשל מחלה קשה, וכמובן את מספר המתים כתוצאה מקורונה. 

  • למי מומלץ להתחסן כנגד הקורונה?

החיסון מומלץ כמעט לכלל האוכלוסייה, אך בראש ובראשונה למי שנמצאים בקבוצות הסיכון, היות והם נמצאים בסיכון גבוה לעבור מחלה קשה וחלילה ואף חלילה למות אם יידבקו בנגיף הקורונה.

חשוב לדעת שהחיסון החדש לקורונה איננו מבוסס על נגיף חי ולא קיים כל חשש שהנגיף יתרבה בגוף. 

  • את מי אסור לחסן?

כרגע התווית הנגד היחידה לקבלת החיסון היא תגובת אלרגיה חמורה שגרמה לאשפוז בעבר, למי שזקוקים למזרק אפיפן זמין בכל רגע. 

החיסון טרם נבדק על ילדים מתחת לגיל 16 ועל נשים בהריון, ולכן כרגע לא מומלץ לחסן קבוצות אלה. ההמלצה בשלב הזה היא לדחות את קבלת החיסון עד אחרי סיום ההיריון וההנקה, וזאת מטעמי זהירות יתר, כמקובל בכל חיסון או תכשיר רפואי חדש. עם זאת חשוב להדגיש כי יש נשים בהריון שקיבלו את החיסון ונראה כי הוא בטוח בקבוצה זו. 

  • החלמתי מקורונה, האם אני צריך להתחסן?

בשלב הראשון של החיסונים, אנשים שהוגדרו כמחלימים לא יחוסנו. ככל שיתקבל יותר מידע לגבי משך הזמן בו אדם שחלה מוגן מפני מחלה, ייתכן שההנחיות בנוגע לזאת ישתנו. 

  • איך עובד החיסון נגד קורונה?

ישנם מספר סוגים של חיסון כנגד קורונה. החיסון שהגיע לארץ הוא חיסון בו החומר המוזרק לגוף נכנס לתאים ומלמד אותם איך נראה סימן ייחודי לווירוס. בעקבות הלימוד הזה נוצרים נוגדנים בגוף כנגד אותו סימן. אחרי שהחומר שהוזרק לגוף מתפרק, הנוגדנים נשארים, ואם הווירוס ייכנס לגוף, הנוגדנים יזהו את הסימן הייחודי, יגיבו נגדו, וימנעו ממנו להדביק את הגוף ולגרום למחלה קשה. 

שיטה זו נחקרה לצורך יצירת חיסונים נגד SARS ו-MERS, שני ווירוסי קורונה שכמעט וגרמו למגיפה עולמית לפני מספר שנים. זו שיטה יעילה ובטוחה לייצור חיסונים, וכעת חוקרים מחלות נוספות נגדן אפשר להשתמש בשיטה זו. 

האם לא קיים חשש שהמתחסנים ידבקו בקורונה באמצעות החיסון עצמו? 

לא ניתן לחלות מקבלת החיסון משום שהתרכיב אינו מכיל את נגיף הקורונה החי.

אלו תופעות לוואי יש לחיסון?

התופעות האופייניות לחיסון זה הן  חום, עייפות, כאבי ראש, כאבים ונפיחות במקום הזריקה. תופעות הלוואי הללו צפויות לחלוף בתוך זמן קצר.

חשוב להדגיש כי לא מעט שמועות כזב נפוצות בנוגע לתופעות הלוואי שאין להן כל בסיס. בכל פעם שנתקלים בהודעה מפחידה הקשורה לחיסון מומלץ לפנות לאתר משרד הבריאות לבירור אמיתות המידע, ולא להפיץ שמועות כוזבות שמטרתן להבהיל ולזרוע חשש. 

לא ידוע על תופעות לוואי שמופיעות לאחר חודשים ושנים מקבלת החיסון. 

מדוע ניתן לסמוך על חיסון הקורונה, אם הוא פותח בתוך זמן כה קצר?

ראשית, הקיצור שנעשה הוא אך ורק בבירוקרטיה ולא במבחני היעילות של החיסון, שעבר את כל המבחנים הנדרשים. בנוסף, הואיל ומדובר במגפה עולמית הושקעו סכומי עתק בחיסונים הללו ואך טבעי כי יושקעו בהם מאמצים מעבר לחיסון רגיל, מה שאיפשר העסקת חוקרים רבים במקביל, ללא עיכובים מיותרים בדרך. בנוסף, בניגוד לפיתוח חיסונים אחרים כאן היה קל מאד לגייס עשרות אלפי מתנדבים לבדיקת יעילות ובטיחות החיסון, והיות שמדובר במגפה כלל עולמית, היה אפשר לגייס מתנדבים בקלות ממגוון מדינות כדי לוודא שהחיסון בטוח ויעיל ללא קשר למוצא. כמו כן, יש לזכור שהטכנולוגיה ששמשה להפקת החיסון איננה חדשה וכבר הייתה קיימת, והפיתוח רק הואץ בעקבות המגפה הנוכחית.

לכמה זמן מוגן מי שנטל את החיסון הזה?

הואיל ומדובר בחיסון חדשני, מוקדם עוד לדעת את היקף הנוגדנים שמייצר החיסון. כך שקשה לדעת האם יש צורך בחיסון חד פעמי, או שמא בחיסון שנתי כמו חיסון השפעת.

מתי החיסון מתחיל להשפיע?

החיסון נגד נגיף הקורונה מתבצע בשתי מנות הניתנות בהפרש של שלושה עד ארבעה שבועות.. ההגנה באמצעות החיסון מתחילה כבר אחרי המנה הראשונה, אך ההגנה המרבית הינה כשבוע עד עשרה ימים לאחר קבלת המנה השנייה.

מתי מתחילים לחסן את אזרחי ישראל והאם משרד הבריאות מחייב את האזרחים להתחסן?

עשרות אלפי מנות חיסונים כבר הגיעו ארצה. המנות הראשונות מיועדות לחיסון קבוצות הנמצאות בסיכון לתחלואה קשה כתוצאה מנגיף הקורונה וכן לצוות הרפואי. לאחר מכן החיסונים יופצו לקהל הרחב.  

גם השמועה על חובת התחסנות היא שמועת כזב, ועדיף לעקוב אחרי הנחיות משרד הבריאות כדי לקבל את המידע המהימן. 

כמה עולה החיסון?

החיסון ינתן בחינם.

האם צריך לעטות מסיכה בעת קבלת החיסון?

כן. בכל מגע עם אנשים מחוץ למשק הבית, יש לעטות מסכה.

האם לאחר החיסון קיימת חובה לשמור על הנחיות משרד הבריאות בנוגע לעטיית מסכה, שמירה על מרחק ועוד?

כן. בשלב הנוכחי, חשוב להמשיך את השימוש בכל האמצעים כדי לבלום את הפנדמיה, כגון כיסוי פה ואף על ידי מסכה, שטיפת לעתים קרובות, ושמירת מרחק של 2 מטר. 

ישנן שמועות על כך שהחיסון חודר לתוך הגוף ומשנה את ה-DNA. עד כמה זה נכון והאם יש מה לחשוש מכך?

מדובר בשמועה שיקרית. החיסון לא יכול לשנות את החומר הגנטי של התאים. 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו