Yonatan Sindel/Flash90

החיסון השני יוצא לדרך: ה-FDA העניק את האישור הסופי לחיסון של מודרנה

אחרי המלצת ועדת המומחים, החליט מנהל התרופות האמריקאי לאשר סופית את החיסון של החברה לשימוש. הגיל המינימלי המומלץ לקבלת הזריקה הוא 18, וכעת צפויה להתחיל הפצתן של מיליוני מנות. ישראל רכשה מנות חיסון שיספיקו ל-3 מיליון איש

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) אישר את החיסון לקורונה של ענקית התרופות מודרנה לשימוש חירום. זאת, יממה לאחר שפאנל המומחים של מינהל המזון והתרופות המליץ לאשר את חיסונה. החיסון של מודרנה נגד הנגיף יהיה השני שייכנס לשימוש מידי בארצות הברית, אחרי שאושר לשימוש חירום החיסון של חברת פייזר.

ראש ה-FDA, ד"ר סטיבן האן, אמר כי "עכשיו, כשיש שני חיסונים זמינים למניעת קוביד-19, ה-FDA התקדם צעד קריטי נוסף במאבק נגד המגיפה העולמית שגורמת לאשפוזים ומקרי מוות ברחבי ארצות הברית בכל יום". הנשיא הנכנס ג'ו ביידן, שמתכנן להתחסן ביום שני, הצהיר כי "ימים טובים יותר ממתינים לנו". הנשיא דונלד טראמפ בירך גם הוא על האישור בטוויטר. "ברכותיי, החיסון של מודרנה זמין עכשיו", כתב.

על פי המלצת פאנל המומחים, החיסון של מודרנה יינתן לגילאי 18+, זאת בשונה מהחיסון של פייזר, שיעיל לגילאי 16 ומעלה. בסיכום ההצבעה 20 מתוך חברי הועדה הצביעו בעד, כשרק 1 מתוכם נמנע מלהחליט. מדובר בשיפור משמעותי לעומת ההצבעה על החיסון של פייזר בשבוע שעבר, שבה 17 מחברי הועדה הצביעו בעד אישור החיסון, 4 התנגדו ואחד נמנע.

טרם התקבלה ההחלטה, הציג ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של "מודרנה", את הפיתוח החדשני והמבטיח של חיסון ה-RNA שפיתחה החברה נגד הנגיף, תוך חודשים בלבד. ד"ר זקס התייחס לסימפטומים האפשריים של מי שיתחסן: "אנחנו רואים עלייה בחומרת הסימפטומים המערכתיים הצפויים, כגון כאבי ראש וכאב שרירים, אחרי מנת החיסון השנייה. הם חולפים מאליהם ולא זיהינו כי נשקפת מהם סכנה מהותית".

במהלך הדיון דיווחה מודרנה כי 2% מבין המתחסנים היו חולי קורונה שלא ידעו כי נדבקו. עם זאת, המחקר הראה כי החיסון היה בטוח גם עבורם ולדברי מודרנה ניתן יהיה לחסן גם כאלה שנדבקו בקורונה והחלימו. בתוך כך, בניגוד לדיווח על שני מקרי אלרגיה בקרב מתחסנות פייזר בבריטניה ושניים נוספים באלסקה – איש ממתחסני מודרנה לא לקה בתגובה אלרגית.

בניגוד לזריקות של פייזר, החיסון של מודרנה לא צריך להיות מאוחסן בתנאי קור קיצוניים של 70 מעלות תחת לאפס אלא רק של 20, כמו במקפיא רגיל, ולכן הוא קל יותר לשינוע ושמירה. לאחר האישור, משלוחי החיסונים של מודרנה יתחילו בתוך 24 שעות. גורמים רשמיים במדינה אמרו כי הם מצפים שעד סוף השנה, יהיו בסך הכל 40 מיליון מנות של החיסונים נגד קורונה של פייזר ומודרנה – מספיק כדי לחסן 20 מיליון בני אדם.

מסמכים שפורסמו לקראת הדיון, צוין כי לא נמצאו בעיות בטיחותיות חדשות בחיסון. החיסון של מודרנה, הקל יותר לתפעול ולהובלה מזה של פייזר, נמצא יעיל ב-95% מהנבדקים. לפי המסמך בן 54 העמודים, אנשי ה-FDA לא מצאו תופעות לוואי משמעותיות בחיסון, בקרב בני 18 ומעלה. לפי הפאנל, יתרונות החיסון עולים על סיכוניו בקרב קבוצת גיל זו.

בחיסון של מודרנה נעשה שימוש באותה טכנולוגיה פורצת דרך כמו זו של פייזר. בעוד שברוב החיסונים המסורתיים משתמשים בנגיף מת או מוחלש, בשני החיסונים החדשים לוקחים קטעי קוד גנטי של וירוס ה-COVID-19, כדי לאמן את מערכת החיסון לאתר את הנגיף ולהילחם בו. שניהם דורשים שתי מנות, בהפרש של מספר שבועות.

כזכור, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, משרד הבריאות חתם עם חברת מודרנה על הסכם להכפלה בפי שלושה של כמות החיסונים שהחברה תספק לישראל בשנת 2021, מכמות של 2 מיליון חיסונים לכמות של 6 מיליון חיסונים שיספיקו ל 3 מיליון אזרחים – כך נמסר לאחרונה בהודעה משותפת למשרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות.

ראש הממשלה נתניהו אמר אז כי "אני שמח לבשר שחתמנו היום עם חברת מודרנה על אספקה של שישה מיליון חיסונים עבורכם, אזרחי ישראל. זה פי שלושה ממספר החיסונים בחוזה המקורי עם מודרנה. זה נותן לנו תקווה אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. עד אז אנחנו צריכים לשמור על הכללים. המשימה שלנו היא להביא חיסונים, המשימה שלכם – לשמור על הכללים. אם נעשה את זה – אנחנו הולכים לנצח. יחד ננצח את הקורונה".

שר הבריאות אדלשטיין הוסיף: "זו בשורה נהדרת לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל. לא יהיה אזרח שירצה להתחסן ולא תהיה לנו אפשרות לספק לו את החיסון. צוותים מקצועיים התחילו בעבודה מאומצת על אופן חלוקת החיסונים. אבל עד שכולנו נהיה מחוסנים ייקח עוד מספר חודשים וחובה על כולנו להקפיד על ההנחיות ולא להיכנס לשאננות".

הערב יתחיל בישראל באופן רשמי מבצע החיסונים נגד קורונה. ראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין יהיו הראשונים להתחסן. השניים צפויים להגיע אל המרכז הרפואי "שיבא" בבית החולים תל השומר ולקבל את החיסון בשידור חי, במטרה לעודד את הציבור להתחסן נגד הנגיף. בתחילת השבוע יגיע תורם של נשיא המדינה ראובן ריבלין, צוותי הרפואה ואוכלוסיות התעדוף.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture