אושר ברגע האחרון: כך יתנהלו הבחירות בזמן קורונה

הצעת החוק אושרה לאחר דיון מרתוני ולאחר שחברי הוועדה משכו את כל ההסתייגויות והיא צפויה להגיע עוד הלילה למליאת הכנסת. ח"כ קרעי הציע הסתייגויות לחוק מימון מפלגות הנוגעות לפרישה מסיעות קיימות ויועמ"ש הוועדה עו"ד ד"ר בליי אמר כי הן "מעוררות בעיות קשות במישור החוקתי"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-24 (הוראות מיוחדות ותיקוני חקיקה), התשפ"א-2020 אושרה היום (ג') לאחר שחברי הוועדה הסירו את הסתייגויותיהם. תמכו בחוק: מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) והח"כים שלמה קרעי (הליכוד), אליהו ברוכי (יהדות התורה), יואב סגלוביץ', עידן רול (יש עתיד- תל"ם), אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), עודד פורר (ישראל ביתנו), מתן כהנא (ימינה), ניצן הורוביץ (מרצ)

לפי הצעת החוק ייוחדו קלפיות ייעודיות לבוחרים אשר נדרשים לחובת בידוד, וקלפיות נפרדות לחולים. בוחר שחייב בבידוד יוכל לצאת ממקום הבידוד לצורך ההצבעה בלבד, וזאת על פי תנאים שייקבעו על ידי יו"ר הוועדה המרכזית בהתייעצות עם סגניו ועם מנכ"ל משרד הבריאות לרבות לעניין אופן ההגעה של המבודדים והחולים לקלפי; בכל עירייה או מועצה מקומית או אזורית שרשומים בה בעלי זכות בחירה תמוקם לפחות קלפי אחת לחולים וקלפי אחת לחייבים בבידוד שאינם חולים; לגבי כלל הקלפיות, יו"ר ועדת הבחירות, בהתייעצות עם סגניו ומנכ"ל משרד הבריאות, יקבע את ההוראות שיחולו על כלל הקלפיות ועל הבוחרים שיבואו להצביע כגון הגבלות התקהלות, תפוסה מירבית, שמירה על היגיינה, תשאול בכניסה ועוד

במקרה שיוטל סגר לפי חוק הקורונה הגדול, ניתן יהיה לצאת ממקום המגורים לצורך ההצבעה לבחירות לכנסת ולרשות מקומית; בדומה, בוחרים באזור מוגבל יוכלו להגיע לקלפי שבתוך האזור

יו"ר הוועדה המרכזית וסגניו יוכלו להורות על הצבעה במעטפות כפולות במקרה של זיהום קלפי בנגיף הקורונה; ועדת הקלפי תציין לצד שמו של הבוחר את שעת הצבעתו לצורך חקירה אפידמיולוגית או חקירה פלילית של טוהר בחירות

לראשונה יוצבו קלפיות מיוחדות בבתי אבות ובבתי דיור מוגן בהם יותר מ-30 דיירים; מתחת למספר דיירים זה פתיחת הקלפי תהיה לשיקול יו"ר ועדת הבחירות בהסכמת סגניו; תתווסף הוראה האוסרת הזזה של קלפיות בתוך בתי אבות או ביניהם וכך גם לגבי קלפיות למבודדי קורונה

גיל חבר ועדת הקלפי יעלה ל-17 וגיל מזכיר הקלפי ל-21; לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר נקבעו דיני עבודה מיוחדים לעובדי המפלגות וועדת הבחירות ביום הבחירות בלבד

סיעה שלקחה הלוואות באחת משלוש הכנסות האחרונות- ההלוואות לא ינוכו מהמקדמה שהיא זכאית לה לשם מימון הוצאות הבחירות והחזר ההלוואות יידחה לחודש לאחר כינונה של הכנסת ה-24 ויימשך עד תום ארבע שנים וארבעה חודשים מכינוסה של הכנסת ה-24; סיעות שלא קיבלו הלוואה או שלא קיבלו את מלוא סכום ההלוואה יוכלו לקבל עד 80% מסכום ההלוואה שהיו זכאיות לקבל לפני אישורו של החוק; ניתן יהיה לפנות להלוואה חדשה בתוך 10 ימים מכניסת החוק לתוקף

לאור ההסכמות, הוועדה אישרה את הסתייגותו של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), המרחיבה את ההוראה שחלה בבחירות לכנסת ה-23 על עובדים זרים בתחום הסיעוד, לעובדים זרים בענפים נוספים (הסעדה, מלונאות, תעשייה, בניין וחקלאות), ולפיה עובדים אלו לא יהיו זכאים לתשלום מיוחד ביום הבחירות וככל שיעבדו ישולם להם שכרם הרגיל

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד): "לא ייתכן שילכו ח"כים מכנסת יוצאת, יקימו מפלגה חדשה, ואז מבחינת מימון הבחירות שלהם יקבע כאילו הם מפלגה חדשה בלי להתחשב בזה שהם באו מהכנסת היוצאת. ההסתייגות מחייבת התייחסות לסיעה מעורבת שבתוכה יש מעל 15% פליטים וח"כים ממפלגות אחרות, כאילו היא סיעה בכנסת היוצאת".

לפי הסתייגות נוספת שהגיש, "כל ח"כ שיוצא ממפלגה קיימת ונכנס לסיעה חדשה בכנסת העוקבת ייקח איתו את החלק היחסי של החוב מאותה המפלגה שהיה בה מסכום ההלוואות שהיה". הסתייגות אחרת נוגעת "לתיקון השערורייתי שהיה כאן שהקמנו את הממשלה החלופית. לא ייתכן שיהיה מימון כפול גם לסיעה וגם לח"כ שעזב". עוד דרש ח"כ קרעי לקבוע כי בקלפי נגישה יוכל להצביע רק מי שהציג תעודה רפואית על כך שהוא מוגבל בניידות מפאת מצבו הגופני וכן דרש כי חברי הוועדה האזורית יוצבו בחדרי ההקלדה או שיוצבו מצלמות כחלופה לכך.

יועמ"ש הוועדה עו"ד ד"ר גור בליי הגיב להסתייגויות אלו ואמר כי "ההסתייגויות הנוגעות למימון בחירות מעוררות בעיות קשות במישור החוקתי והן תקדים בעייתי מבחינת המפלגות. התחולה המידית גורמת לפגיעה בהסתמכות המפלגות שכלכלו את צעדיהן בהתאם למצב קיים באשר לפרישה מהכנסת וזה יפגע בצעדים שעשו מבלי יכולת להחזיר את הגלגל לאחור".

עוד אמר כי "העובדה שמפלגות מסוימות פוגעות במפלגות אחרות ערב בחירות זה תקדים מסוכן. דברים מהסוג הזה צריך לעשות במבט צופה עתיד ולא במבט שלוכד מפלגות שעשו זאת". בנושא כפל המימון אמר כי "שוב, הנוסח חל על מפלגות שעשו זאת ומשנים להן את הכללים לאחר שהתפלגו. זה פוגע בהן ומעניש אותן. הממוצע נועד להגן על צפיות המפלגות ולא נועד לפגוע ולהוות עונש או חרב כלפי המפלגות". ביחס לתיקון לחוק ממשלת החילופין אמר כי במהלך חקיקת החוק העלה הייעוץ המשפטי הסתייגויות לגביו אך כעת זה "בעייתי לבטל אותו חד-צדדית, זה יוצר פגיעה בהסתמכות ובהלוואות ובסוף אין איך להחזיר את הכסף לאוצר המדינה".

עו"ד איל זנדברג ממשרד המשפטים הגיב אף הוא להסתייגויות של ח"כ קרעי: "הדברים לא עלו בדיונים והם ראויים לדיון מעמיק בוועדה. מדובר בשלוש הצעות משמעותיות. הזכות לבחור ולהיבחר נוגעת גם לכך שמאפשרים למפלגות להתמודד בצורה שווה ונשמע שההצעות משנות את כללי המשחק לגבי מי שכבר יצא לדרך, שינה את מצבו, ושלילת המימון פוגעת ביכולתו להיבחר ובפוטנציאל הבוחרים לבחור. הדברים המוצעים רחוקים מאוד מהמודלים הקיימים. לא מתקנים עוול בעוול. הרעיון ששוללים מימון מרשימה חדשה בשל חברות של ח"כים מהכנסת הקודמת משקף רעיון שמי שעזב סיעה נוכחית ועזב את הכנסת יכול להתחיל מחדש וכאן אומרים נפגע בכיסם בשל חברותם בכנסת קודמת".

עו"ד עופר חנוך בא כוח "תקווה חדשה": "ההסתייגויות הן בלתי חוקתיות. יש פה לא רק ניסיון לפגוע בעקרון השוויון וההסתמכות, יש פה ניסיון לייחס חובות רטרואקטיבית, דבר שנפסל כבר בעניין אגודה שיתופית. זו הסתייגות שמבקשת להחתים אותכם בלי הסכמתכם על ערבות אישית רטרואקטיבית למפלגותיכם. *זהו ניסיון להטיל אימה באופן אישי".

ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) טען לנושא חדש לגבי הסתייגויות אלו ואמר: "מדובר פה לא במהלך עסקים רגיל של הסתייגויות אלא באירוע חסר תקדים עם השלכות עתידיות. נציג היועץ המשפטי לממשלה ויועמ"ש הוועדה הבהירו את גודל האבסורד, עד כמה התקדים הזה מסוכן וכל מי שהוא בתפיסה ליברלית אמתית לא ייתן יד לדבר הזה. מה שנעשה כאן הוא ניסיון לפגוע במימון בחירות בהליכי שוויון במובן האמיתי של המילה, פוגע בשוק הדעות ומנסה ליצור בו עיוות. יש פה פגיעה רטרואקטיבית פרסונאלית".

במהלך הדיון הציגה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית אורלי עדס הערכה ראשונית לעלות התקציבית של ההתאמות לקורונה בסך 65-60 מיליון ₪: המנכ"לית עדס אמרה כי ההערכה יכולה להשתנות מכיוון שיש חוסר ודאות מבחינת קלפיות מבודדים, חולים וקלפיות של בתי אבות ומלוניות אך בגדול מדובר בעלות של כ-65-60 מיליון ₪ להוספת הקלפיות הצבע וסע, מבודדים, חולים ובתי אבות, הכוללת כ-25 מיליון ש"ח ציוד מיגון וחיטוי לכל הקלפיות שמספרן יגיע לכ-14,000.

ד"ר שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור אמרה כי "כרגע אנחנו כנראה הולכים לסגר שלישי, הקבינט צריך לקבל את ההחלטה הזאת ונקווה שלא נגיע ל-6,000 מאומתים כדי להגיע להחלטה הזאת". ד"ר אלרעי פרייס התנגדה להחרגת עובדי המפלגות מהוראות הסגר ואמרה כי אין הצדקה לאפשר להם לצאת בעת סגר "כשאנחנו שלושה חודשים לפני בחירות".

אורלי עדס מנכ"לית ועדת הבחירות השיבה כי "זו מערכת בחירות קצרה ויש לאפשר למפלגות לעבוד. לא מדובר באלפים אלא אולי במאות עובדים רוב התקופה ושבוע שבועיים לפני הבחירות – לאפשר לקבוצות יותר גדולות". עוד במהלך הדיון, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר אלרעי פרייס טענה שבחוק צריך להיכתב שהוראותיו כפופות למגבלות הקורונה ובאופן זה לא יהיה צורך שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית יתייעץ בנושאים של הצבעות המבודדים והחולים ובהתנהלות הקלפיות כפי שנוסח החוק קובע. יועמ"ש ועדת הבחירות עו"ד דין ליבנה הבהיר כי "יש הנחיות שאינן מתאימות, האם זה הגיוני לדוגמה שכל מקום קלפי ידווח לרשות המקומית שבו הוא נמצא על עמידתו בתנאי התו הסגול?"

מנכ"לית ועדת הבחירות עדס הבהירה כי כל הכללים הנדרשים לשם שמירה על בריאות הציבור יינקטו כך שלכל אדם תינתן הזכות להצביע תחת ההגבלות הנדרשות למניעת התפשטות נגיף הקורונה ואמרה: "מציירים כאן תמונה כאילו לוועדת הבחירות אין אינטרס לשמור על בריאות הציבור, שיהיה ברור כאן חד משמעית הוועדה מוטרדת מכך לא פחות מאף אחד אחר וכמובן שנעשה את מירב המאמצים למנוע מצב של הדבקות ביום הבחירות. האינטרס שלנו זהה".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר כי "מאחר שיהיו קלפיות נפרדות לחולים ונפרדות למבודדים, הסטנדרטים לאיך יגיעו לשם, ברכב או ברגל צריכים להיקבע בחוק". ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) פנה לד"ר אלרעי פרייס: "אתם רוצים שההכרעה תהיה בידיכם ואנחנו רוצים שההחלטה תהיה בידי יו"ר ועדת הבחירות בהתייעצות אתכם. אנחנו מתנגדים לשינוי סדרי ההצבעה מאלו שהיו עד היום".

בשלב הקראת סעיפי החוק התגלעה מחלוקת כיצד יוכלו להצביע חולים מאומתים מחשש להדבקה, להרתעת בוחרים אחרים או פייק ניוז; לפי הצעת החוק יוסמך יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לקבוע את אופן ההצבעה בהתייעצות עם סגניו ועם מנכ"ל משרד הבריאות:

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר אלרעי פרייס: "מאומתים במדינת ישראל לא יוצאים למעט באירוע חירום רפואי; אתם מדברים על עשרות אלפי מאומתים שיוצאים להצביע וזו סכנה חמורה לבריאות הציבור"; הצבעתם ברגל או ברכב לא מקובלת; מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית עדס: "ברגע שנאפשר הסעת בוחרים ע"י ועדת הבחירות זו פריצת סכר; מדי בחירות יש אלפי פניות להסעת אנשים מרותקים וחולים ובפעם הבאה נצטרך להסיע 6 מיליון בוחרים"; ח"כ שלמה קרעי התנגד להצעת ח"כ אלי אבידר לקלפי ניידת; ח"כ צבי האוזר הציע לאפשר הצבעה נפרדת לחולים ולמבודדים יום לפני יום הבחירות והוועדה השאירה את נוסח החוק המוצע.

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר כי "ההבדל בין דיאליזה סרטן וקורונה הוא שהמדינה מחייבת אותם להישאר בבית. עם זאת, אין אפשרות לקיים כזו היערכות של ניידות וגם במשרד הבריאות אומרים שבמקרה דחוף בריאותי חולה קורונה יכול להגיע עצמאית. אם מאפשרים לחולה קורונה להתפנות לבי"ח יש לאפשר לו להגיע עצמאית לקלפי של מאומתים".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "לבוא ולהפיל את הנושא הזה על ועדת הבחירות זה בעייתי ולא מציאותי. מאחר שיהיו קלפיות לחולים ונפרדות למבודדים, צריך לתת הנחיות והגדרות איך יגיעו לשם. החובה והסטנדרטים צריכים להיקבע בחוק".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture