צילומסך

"לא היו קשובים לאנשי המקצוע": ראש מערך החקירות האפדימיולוגיות התפטרה

במפקדת אלון מפרסמים כי מחצית מ-3,251 הנדבקים שאובחנו ביממה האחרונה בישראל - נבדקו רק לאחר שנשלחו להידגם על-ידי החוקרים האפידמיולוגיים. ראיה נוספת לשיפור מערך החקירות במפקדה שהוקמה בחודש אוגוסט האחרון, שקוטע יותר ויותר שרשראות הדבקה

כתבות נוספות בנושא:

במשרד הבריאות מעריכים: ישנם עוד אלפי חולים בתת הווריאנט החדש
משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה

ראש מערך החקירות האפידמיולוגיות במשרד הבריאות ליאורה ולינסקי, הגישה היום מכתב התפטרות לראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס. במכתבה פירטה את סיבות עזיבתה את התפקיד ומתחה ביקורת על העברת המערך לפיקוד העורף: "מערך החקירות הועבר לפיקוד העורף אך למרבה הצער גם הם לא הקדישו זמן ללמידת המערך על חוזקותיו וחולשותיו, ולא היו קשובים לאנשי המקצוע במשרד כדי לזכות בתובנות כיצד ניתן לשפר ולייעל את המערך" – את הפרטים פירסמה העיתונאית ענבר טוויזר ב-N12.

וילנסקי כתבה: "באחת, אנשי הצבא הפכו להיות מומחים בלתי מעורערים לנושא החקירות האפידמיולוגיות, זאת מבלי שיש להם כל ידע בנושא ו/או הכשרה מקצועית לכך, ניסיתי בכל כוחי לשנות החלטות שלתפיסתי התקבלו ללא חשיבה מקצועית וללא הבנת ההשלכות. הסמכות על מערכות המידע של החקירות הופקעה מידי אנשי המקצוע והועברה במלואה לממונה על החקירות בפקע"ר, אדם ללא ניסיון בחקירות או באפידמיולוגיה".

"את התוצאה של מהלכים אלה אנחנו רואים היום: מערך חקירות חלש, לא מקצועי, לא יעיל, הנשען על מערכת שאינה מתאימה למשימות של, אלפי אנשים נכנסים לבידוד שלא לצורך, מספרי ערעורים על בידוד שלא ראינו עד כה, מעט מאוד מידע על מקומות הדבקה, ובעיקר הרבה תסכול מצד כל המעורבים".

"במשך כל תקופת התפרצות הנגיף השקעתי את כל כולי באירוע. ימים ולילות, סופי שבוע וחגים, לא אמרתי לא אף פעם גם כשהמחיר האישי – הפיזי והנפשי היה כבד מנשוא. עשיתי כל שביכולתי כדי לסייע לפיקוד העורף לנהל את האירוע, גם כשלא תמיד הסכמתי עם הגישה שהציגו". התפטרותה צפויה להיכנס לתוקף בעוד ארבעה שבועות: "אני עוזבת את תפקידי בלב כבד אך משאירה מאחורי הן אנושי שלא יסולא בפז של אחיות מקצועיות ומסורות. מקווה שהמשרד ישכיל להעריך את תרומתן". ‎

בתוך כך, מנתונים שמפרסמים במפקדת אלון עולה כי כמחצית מ-3,251 הנדבקים שאובחנו ביממה האחרונה בישראל – נבדקו רק לאחר שנשלחו להידגם על-ידי החוקרים האפידמיולוגיים. ראיה נוספת לשיפור מערך החקירות במפקדה שהוקמה בחודש אוגוסט האחרון, שקוטע יותר ויותר שרשראות הדבקה, היא העובדה שבעוד שבחודש אוגוסט 25% מחולי הקורונה טענו שלא באו במגע כלל עם אנשים בימים שקדמו לאבחונם – כיום הנתון הזה עומד על 2% בלבד – כך דווח ב'ווינט'.

לפי הנתונים של מפקדת אלון בפיקוד העורף, שאחראית על מערך החקירות, לפני חודשיים – אז המערך עוד היה בראשיתו – אחוז הנדבקים החדשים מדי יום שנבדקו בעקבות חקירות אפידמיולוגיות היה 8% עד 10%. אולם, עם הרחבת החקירות ושיפור איכותן, האמיר הנתון הזה בשבוע שעבר ל-55%. המשמעות: יותר מ-10 אלף נדבקים חדשים שאובחנו בשבועות האחרונים נבדקו רק לאחר שנוצר עימם קשר ממערך החקירות, שהודיע להם על שבאו במגע עם חולה קורונה בימים האחרונים ועליהם להיבדק.

מהנתונים עולה גם כי כיום בכל חקירה ממוצעת מתגלים 12-10 אנשים שבאו במגע עם החולה, לעומת ארבעה מגעים במקרה הטוב לפני חודשיים-שלושה. היקף החוקרים בפיקוד העורף וברשויות המקומיות עומד כיום על 3,000 בני אדם, שמסוגלים לערוך מספר זהה בכל יום של חקירות – פי 2 מהיעד המקורי שהציב צה"ל.

בחודש אוגוסט 25% מחולי הקורונה שנחקרו טענו שלא באו במגע כלל עם אנשים אחרים בימים שקדמו לבדיקה החיובית, אך היום הנתון ירד ועומד על 2% בלבד. בהתאם לכך נכנסו יותר אנשים לבידוד, ושרשרת ההדבקה שהחולים מביניהם היו אמורים לייצר נגדעה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture