Yonatan Sindel/Flash90

נומה: "התחלואה בישיבות תחת שליטה – הבדיקות שם בסדר עדיפויות נמוך"

פרויקטור הקורונה החרדי הציג את נתוני התחלואה: 738 חולים ביממה האחרונה, 15% בדיקות חיוביות, 8% מכלל המאושפזים, 368 נפטרים. 35 חולים קשה, 26 במצב הקריטי. לטענתו, "האכיפה בחלק מהמקומות לא מספיק יעילה, הפוליטיקה משפיעה"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

ראש דסק חרדים ב'מגן ישראל' אלוף (מיל׳) רוני נומה הציג הערב (ראשון) בתדרוך לתקשורת החרדית את מצב התחלואה במגזר: "זה עדיין לא מה שהיה בחגי תשרי, אבל זה מדאיג", פתח. פילוח חולים ביממה האחרונה: 2,514 חולים במגזר הכללי, 738 במגזר החרדי, 724 ערבי. לפני שלושה שבועות היו 5% בדיקות חיוביות בחרדי, עכשיו 15%. חרדים הם 8% מכלל המאושפזים, אך יש גם אשפוזי בית שלא נספרים.

11% מסך הנפטרים מקורונה הם חרדים, 368 נפטרים. 35 חולים קשה במגזר החרדי, 26 מהמגזר במצב הקריטי. רוב התחלואה במגזר בגילאי 10 עד 19. 13-14 מהחולים במוטציה (מתוך 18) הם מהמגזר בחרדי. לדבריו, "יש זינוק גדול בתחלואה בקרב ילדים חרדים, בנוסף לתחלואה לא סימפטומטית".

בהתייחס לתחלואה במוסדות החינוך אמר כי 60% מהתחלואה בקרב החרדים היא של ילדים ונערים בגילים 10 עד 19, שברובם הם א-סימפטומיים, שלאחר מכן חוזרים לבתים ומדביקים שם את המבוגרים יותר. הוא קרא להקפיד במוסדות הלימוד על "הדברים הקטנים שאפשרו לנו את ההישגים ב'זמן חורף' – מיגון, אוורור והקטנת משקי זמן". לדבריו, "אין פטנט, אין קוסמות בעניין הזה".

במענה לשאלת כתבנו יעקב מלמד לא שלל את האפשרות שהתחלואה בישיבות קשורה למוטציה, אך ציין כי "לא רואים שהמספרים חריגים ביחס לעבר, אנחנו לא יודעים לדעת את התרומה של המוטציה לדבר הזה". הוא הודה בקריסה חלקית של מערך הבדיקות: "אנחנו עושים כמאה אלף בדיקות, יש לנו בחלק מהמקומות בעיות עם העברת המידע, היה גם החלפה של ספקים תוך כדי, יש לנו בחלק מהמקומות תשובות שניתנות אחרי זמן ארוך מידי וברור שזה מקשה על קטיעת ההדבקה".

הפרויקטור החרדי הפריך את הטענות על "התפרקות מתווה הקפסולות" ואמר כי "יש כעת כ-500 מאומתים בלבד בישיבות מתוך יותר מ-40 אלף תלמידים במתווה. התחלואה מרוכזת ב-12 ישיבות מתוך מאות ישיבות סך הכל. התחלואה תחת שליטה. כל זמן שזה בתחומי הפנימיות וחבר'ה צעירים בלי זליגה אל הקהילה הכל בשליטה".

במענה לשאלת 'חדשות JDN' על העיכובים בתוצאות הבדיקות בישיבות אמר כי "סדר העדיפות השתנה, עושים בדיקת איגום, אז זה לקח כמה ימים. אבל התחלואה שם נשלטת כי הם בקפסולות בישיבות. הבדיקות של הישיבות חזרו רק אחרי 4-5 ימים כן הן נמוך יותר בסדר העדיפויות. אלו צעירים בקפסולות שמבודדים מהקהילה ולכן העדיפות פחותה כשיש עומס גדול על מערך הבדיקות".

על העלייה בתחלואה במגזר אמר כי "שינוי המגמה בציבור החרדי, שהיה לאורך שבועות ירוק בוהק, הופך לאדום. מה שאנחנו יכולים לומר מניתוח של הנתונים ומשיח עם אנשים הוא שיש תחושת שאננות. חתונות מתקיימות, אבל יש הבדל אם האוכלוסייה המבוגרת מגיעה לפרק זמן ארוך, ללא מסכה, או שמגיעים לפרק זמן קצוב ועוזבים. זה מה שקובע אם האוכלוסייה בסיכון נדבקת או לא".

בתדרוך הוסיף נומה כי "יש מקומות שהיינו רוצים לראות יותר אכיפה. משרד החינוך מודעים לדברים האלה ומשטרת ישראל מודעת לדברים האלה. האכיפה בחלק מהמקומות לא מספיק יעילה". לטענתו, "אנחנו במערכת בחירות והדברים האלה משפיעים. מי שיגיד שזה לא משפיע חוטא לאמת".

בנוגע לחיסונים אמר: "הציבור החרדי מוביל בתהליך ההתחסנות במדינת ישראל. צריך לומר את זה חרף כל האתגרים שנאמרו בהתחלה. מנהיגים הלכו והתחסנו, ובהקשר הזה יש תהליך מאוד מבורך. יש לנו קצת בעיות לוגיסטיות בביתר עילית ובמקומות אחרים כדי לשנע את החיסונים. אני מקווה שנצליח לטפל בזה בתקופה הקרובה ונראה את המספרים שאנחנו רואים בבית שמש, ירושלים, אשדוד ועוד".

נומה נשאל האם יש כוונה לסגור את בתי הכנסת במקרה של החמרת הסגר. "אני מעריך שיהיו מגבלות", אמר. "כבר עכשיו יש מגבלות. קראנו לציבור להתפלל בחוץ והיו מקומות שיצאו החוצה להתפלל. אני מעריך שיהיו הגבלות על מספר אנשים במקומות סגורים". עם זאת, הוסיף: "בימים שבשגרה בתי הכנסת לא מתגלים כמוקד הדבקות. אנשים מגיעים לפרק זמן יחסית קצר, לא כמו בראש השנה וביום הכיפורים שנמצאים שם ימים שלמים, ומקפידים על מסכות, ולכן לא רואים שם תרומה גדולה לתחלואה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture