מהו מכשיר החייאה?

מכשיר החייאה הוא מכשיר החשמלי המעניק אותות חשמליים במקרה של שיבוש בפעילות הלב על פי תוכנה מיוחדת המצויה בו ובכך הוא מציל חיים במקרים של דום לב פתאומי או במקרי מצוקה אחרים בהם הלב מפסיק לפעם או פועם בצורה שאינה סדירה. מכשיר ההחייאה בא לידי שימוש באופן פתאומי במקרה של צורך בהצלת חיים והוא מכונה גם דפיברילטור

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

כיצד התחיל עידן מכונות ההחייאה?

שיטות רבות להחייאה היו קיימות בימות קדם בתרבויות שונות כמו ביפן למשל, מהן מוצלחות יותר ופחות. רק בשנות ה70 של המאה האחרונה פורסמו בארצות הברית קווים מנחים להחייאה אותה אנו מכירים. בשנת 1992 נערכה ועידה בינלאומית שעסקה בנושא על מנת להוציא הנחיות ברורות וגלובאליות להחייאה, המסקנות של הועידה פורסמו בשנת 2000 ואומצו על העולם, כולל במדינת ישראל.

ההחייאה כוללת בעיקר שני שלבים עיקריים: החייאה נשימתית והחזרת פעילות הלב לקצב סדיר. מכשיר החייאה מתמקד בהחזרת פעילות הלב לתיקנה בעזרת פעילות טכנולוגית נתינת אותות חשמליים.
במהלך ההחייאה מכשיר ההחייאה כגון דפיברילטור מחובר אל המטפל בעזרת שתי כבלים ומדבקות המצמידות את חיישני האותות אל המטופל. לאחר מכן, מכשיר ההחייאה ישלח שני אותות חשמליים: האות החשמלי הראשון יפסיק את פעילות הלב והשני, יחזיר אותו לפעילות סדירה.

מכשיר ההחייאה התגלה כמציל חיים

יוסי היה בסך הכול בדרך מהעבודה לביתו שקיבל הודעה מפתיעה ומשמחת: על הולדת נכדתו הראשונה. למרות שההודעה הייתה אכן משמחת, יוסי קבל דום לב פתאומי מההתרגשות ומההפתעה וצנח על רצפת המדרכה. למזלו, עבר בסמוך למדרכה פרמדיק רפואי שהזעיק עזרה. אך בנוסף לכל, הפרמדיק היה מצויד במכשיר החייאה. הפרמדיק הצמיד את מכשיר ההחייאה אל יוסי והתחיל בפעילות. הדקות שעברו היו נדמות כנצח, אולם, בסופו של דבר, המכשיר החיוני שהוצמד אל ליבו של יוסי, היה זה שהציל את חייו: מכשיר ההחייאה העניק שתי אותות חשמליים שהחזירו את ליבו לפעילות תקינה, וכך חייו ניצלו.

מה קורה כאשר מפעילים את מכשיר ההחייאה?

כאשר אדם עובר התקף לב או דום לב פתאומי ליבו מפסיק לפעום ופעילות זרימת הדם משובשת ויש חשש לנזק מוחי מחוסר פעילות תקינה בדם. מכשיר החייאה עוצר את פעילות הלב בשוק הראשון ובשוק השני הוא מחזירה, בתקווה, לפעילות תקינה וסדירה.
למי שאינו בקיא בפעילות המכשיר, נראה כאילו הפעילות של המכשיר מסוכנת, אך למעשה, מכשיר ההחייאה הציל בשנים האחרונות, מאז כניסתו לפעילות שוטפת והצבתו במוקדים רפואיים מיליונים ברחבי העולם וזכה להוקרה רבה במוסדות הרפואיים.

המכשירים החדשניים מצוידים באלגוריתמים הבוחנים ומנתחים את פעילות הלב הקיימת (או זו שאינה קיימת) ולאחר מכן מבצעים את הפעילות הדרושה בהתאמה למצב החולה או זה הזקוק לטיפול.

מי יכול להפעיל את מכשיר ההחייאה?

בניגוד למכשירי החייאה הישנים אותם יכלו להפעיל רק אנשים בעלי הסמכה רפואית, במכשירי ההחייאה החדשים, יכול כל אדם, בעל תבונה בסיסית להפעיל את המכשיר.
כאשר יש צורך בהפעלת המכשיר ומכשיר ההחייאה מודלק, המכשיר מנחה את מגיש העזרה, בקולו, כיצד לחבר את כבלי המכשיר אל המטופל ולהצמיד לו את המדבקות. לאחר מכן, המכשיר מנתח במשך מספר שניות את פעילות החשמלית של הלב המשובשת, על מנת לוודא מהו הטיפול והאות הדרוש לכך, ומנחה בהוראה את מגיש העזרה לשלוח זרם חשמלי על ידי לחיצה מדויקת בלחצן לאדם הזקוק לטיפול. המכשירים החדשניים אלו, ביחוד אלו הניתנים להפעלה על ידי כל אדם, הביאו הצלת חיים לעולם ביעילותם ובכוחם.

הצורך במכשירי ההחייאה במוסדות ובמבני ציבור.

את מכשירי ההחייאה המתקדמים ניתן כמובן למצוא בכל מוקד רפואי ובאמבולנסים, בדומה למכשירים נוספים כמו מחולל חמצן, שם, הם מהווים ציוד החייאה בסיסי וראשוני שכוחו בהצלת חיי אדם, אבל, לא רק. גם מוסדות ומבני ציבור גדולים במיוחד בוחרים להצטייד עבור מוקד העזרה הראשונה במתחמם ב מכשיר החייאה לכל מקרה חירום..  מחולל חמצן

מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואינו תחליף לקורס עזרה ראשונה

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture