מחיר הטיפול בקורונה: החוב של ישראל צמח לכטריליון שקל – נערכים לקיצוצים

Olivier Fitoussi/Flash90

מחיר הטיפול בקורונה: החוב של ישראל צמח לכטריליון שקל – נערכים לקיצוצים

החוב של מדינת ישראל זינק בשנה שעברה ב-20% והגיע לסכום של 984 מיליארדי שקלים. במהלך משבר הקורונה מדינת ישראל לקחה הלוואות עצומות ושקעה בחובות אסטרונומיים • דוח האוצר בנושא רומז כי יהיה צורך בקיצוצים והעלאות מיסים אחרי 2021

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

מהדוח של יחידת ניהול החוב הממשלתי במשרד האוצר לשנת 2020 שפורסם היום (שלישי) עולה כי החוב של מדינת ישראל זינק בשנה שעברה ב-20% והגיע לסכום של 984 מיליארדי שקלים.

ההוצאות החריגות של הממשלה, שנדרשו במהלך המשבר, מחקו צמצום של עשור בחוב של המדינה. יחס החוב הציבורי לתוצר קפץ בשנת הקורונה מ-60% ל-72.4% – ועלול להוסיף לעלות. במשרד האוצר כבר מכינים את הקרקע לקיצוצים אחרי 2021.

הממשלה הוציאה בשנה שחלפה 105 מיליארדי שקלים לטיפול בהשלכות בקורונה. הסכום כלל, בין היתר, מענקים לעסקים שנפגעו, דמי אבטלה מורחבים ומענקים לאזרחים. באין מקור תקציבי, אגף החשב הכללי באוצר הונחה להכפיל את היקפי גיוס הכספים, כך שהמדינה נכנסה להלוואות, חלקן אף לתקופה של מאה שנים.

ההוצאות על הקורונה לא נגמרו ב-2020. הדוח עוסק אומנם בשנה שעברה אבל עשרות מיליארדי שקלים הוקצו גם ל-2021, למשל לדמי אבטלה שהובטחו מראש עד סוף יוני. לא מן הנמנע שהחוב כיום, נכון לאפריל, כבר חצה את רף טריליון השקלים (אלף מיליארד).

החשב הכללי יהלי רוטנברג בהקדמתו לדוח כתב: "במצב דברים זה נדרשה היחידה לניהול החוב הממשלתי לעמוד ביעדי גיוס שאפתניים של כ-265 מיליארד שקל – סכומים אשר מעולם לא גויסו על ידי החשב הכללי בשנה אחת, והם מהווים כ-230% מהיקף גיוס של שנה רגילה".

רוטנברג מתייחס לאתגרים ביציאה מהמשבר: "כראיה צופה פני עתיד, נדרש יהיה לבצע צעדים פיסקליים של התכנסות. קרוב לוודאי שצעדים אלו יידרשו הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות, תוך מתן דגש לאישור תקציב המדינה ולהצמחת המשק. ישנה חשיבות רבה להקטנת הגירעון לאחר סיום המשבר חזרה למגמת הירידה העקבית והמתמשכת ביחס החוב לתוצר".

דוח האוצר נמנע מלהעביר ביקורת ישירה על הממשלה, אבל מציג את החסרונות והיתרונות של ישראל בעיני סוכנויות הדירוג העולמיות. בנקודות החוזק צוינו: כלכלה מגוונת ומשגשגת, מגזר ההייטק החזק, פיתוח מאגרי הגז הטבעי והסכמי השלום החדשים. מנגד, בין החסרונות הוזכרו חוסר היציבות הפוליטית, היעדר תקציב מדינה מאושר, מתחים ביטחוניים מול אירן ו"מדיניות פיסקאלית לא אפקטיבית, בין היותר כתוצאה מסביבה פוליטית מקוטבת".

הממשלה מגייסת כספים באמצעות הנפקות אגרות חוב בארץ ובחו"ל, דירוג האשראי של ישראל לא נפגע במהלך המשבר, גם אם אחת מסוכנויות הדירוג הגדולות הורידה את תחזית הדירוג מ"חיובית" ל"יציבה". כך התאפשר לאוצר לעמוד בהיקפי גיוס אדירים בריבית נמוכה.

היקף הוצאות הריבית של המדינה עמד ב-2020 על כ-38 מיליארד שקל, בדומה ל-2019. לפני כשנה צללה התשואה על אג"ח ישראלי לרמה נמוכה היסטורית של 0.42% לעשר שנים. זמן קצר לאחר מכן התשואה קפצה לרמה של 1.41%, ולאחר תנודות נוספות עמדה בסוף השנה על 0.77% – לעומת 0.96% בסוף 2019.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture