בעקבות האירועים הביטחוניים: המלצות כיצד להתמודד עם חרדה אצל ילדים

בעקבות ההסלמה במצב הביטחוני, מומחי מרכז שניידר מקבוצת כללית בהמלצות כיצד להתמודד עם חרדה אצל ילדים

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

 

דני לוטן מנהל מרפאת חרדה במחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית, מציין כי באופן כללי חשוב להדגיש כי תחושות הלחץ הן נורמליות למצב, וכאשר הורים משדרים בטחון ושליטה לצד המתח והדריכות, רוב הילדים יקבלו זאת בהבנה. בנוסף, הוא ממליץ:

לאפשר לילדים לשאול שאלות ולהעלות חששות לגבי המצב:

לשדר ששאלות ופחדים הם לגיטימיים בימים אלה ולהראות שההורה לא נלחץ מהן. יש לזכור שילדים קולטים יותר את הטון שבו המבוגר עונה להם ופחות את המסר המילולי.

להימנע מהצפה של דיווחי חדשות:

מכיוון שאנחנו מוצפים בדיווחים, בטלפון הנייד, ברדיו ובעיתונות, חשוב לא להציף את הילדים בחדשות, תמונות ופרשנויות באופן בלתי פוסק. כמובן שאין צורך להסתיר מילדים את המצב, אך חשוב להימנע מחשיפה מתמשכת בלתי פוסקת של ידיעות מדאיגות ומראות קשים בכלי התקשורת.

להרגיע באופן שקול:

במסגרת מתן המידע, לא מומלץ לומר שאין שום סכנה או שבטוח במאה אחוזים שהכל יהיה בסדר, אלא לשדר שכל הפעולות האחראיות, הנדרשות מהמצב הנוכחי נעשו, שגורמי הביטחון מטפלים ומחליטים בצורה שקולה. אם הילד חרד במיוחד – חשוב לא להיבהל ולא לנסות להרגיע בלי הרף,  כי זה עלול לגרום ללחץ נוסף. יש להסביר שכרגע כולם נמצאים במתח מסוים ושהמצב נבדק כל הזמן על ידי ההורים והגורמים המתאימים.

דגנית בן ניסן, פסיכולוגית קלינית רפואית והתפתחותית ופסיכולוגית אחראית ועדי שמיע עצמון פסיכולוגית קלינית והתפתחותית במכון להתפתחות הילד בשניידר, מוסיפות:

״בזמן אזעקה מתפנים מהר לממ"ד, נמצאים קרוב לילדים, מחבקים ויושבים קרוב ליד כל מי שצריך. מגיבים באיפוק ומקבלים כל תגובה של הילדים כלגיטימית. משדרים שקט ורוגע ככל שניתן, מסבירים שאנחנו במקום בטוח, מוגנים ושמורים. בשעות הלילה  מומלץ לארגן לילדים בממ"ד או במקלט סביבה בטוחה, לעטוף בשמיכה, כרית וכל חפץ מוכר. גם כאשר מדובר בתינוקות ובפעוטות אשר טרם התפתחה אצלם השפה, עומדים לרשותנו כהורים מספר כלים אשר בעזרתם נוכל להרגיע ולעזור להם לעבור את הימים הללו בצורה הטובה והרגועה ביותר.  בראש ובראשונה, תינוקות ופעוטות חשים בטוחים ורגועים כאשר הם נמצאים בסביבה מוכרת, עם חפצים ואנשים מוכרים להם. על כן, כאשר הדבר מתאפשר, חשוב להישאר בסביבה המוכרת והבטוחה. חשוב שנשמור ליד הפעוט חפצים מוכרים ואהובים אשר משרים ביטחון, כגון בובה או שמיכה אהובה, גם כאשר ישנו צורך לשהות או לעבור במהלך הלילה למקלט או לממ"ד. חשוב שיהיה בממ״ד מים ומזון שהקטנטנים אוהבים. חשוב להבין, כי גם כאשר מדובר בקטנטנים, אשר לעיתים נראה כי אינם מבינים את המצב, עלינו להיות רגישים וערניים לאווירה ולסביבה שהם מצויים בה. הם "קולטים" את מצב רוחנו ואת מידת הלחץ שלנו במבט, בעוצמת המגע שלנו ובטון הדיבור ולכן חשוב שנשים לב ונהיה ערניים לאופן שבו אנו מגיבים.  בזמן אזעקה חשוב שנתפנה מהר לממ"ד, נישאר קרובים, נחבק ונהיה גורם מרגיע. חשוב שננסה להגיב באיפוק, לקבל ולא להיבהל מהתגובות השונות שיכולות להתעורר אצל הפעוטות. גם כאשר התינוק או הפעוט עדיין אינו מבין את ההסברים ואת השפה, חשוב לדבר אליו בטון רגוע ולהסביר כי אנחנו במקום בטוח, מוגנים ושמורים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture