פרופ' בליצר:

צילום: כללית

פרופ' בליצר: "ברגע שהאומיקרון יתפרץ בישראל – קצב התפשטות יהיה מהיר"

את הדברים אמר ראש קבינט המומחים בתדרוך מיוחד ● החשש: סכנה להופעה מוגברת של התסמונת הדלקתית הנדירה PIMS המצויה בקרב ילדים שבועות אחדים לאחר שכבר החלימו מהנגיף. ''נערכים להגדלת הקיבולת במערכת הבריאות''

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בימים האחרונים, לצד הגברת המודעות והעיסוק הציבורי בשאלת חיסוני התלמידים במוסדות החינוך כחלק מההיערכות לקראת התפשטות זן האומיקרון, כינס ראש מערך החדשנות בכללית ומנהל מכון כללית למחקר ראש קבינט המומחים המייעץ ל'מגן ישראל' פרופ' רן בליצר תדרוך עיתונאים -במהלכו התייחס להיערכות מערכת הבריאות והתמודדותה לקראת הופעת הזן החדש.

"אנו עומדים בתקופה קריטית שבאה לידי ביטוי באי וודאות שטרם הכרנו, לאור התפשטות זן האומיקרון. הימים הקרובים הם קריטיים ביותר בנתוני המעקב באמצעותם ניווכח עד כמה האומיקרון הינו זן אלים מבחינת שיעורי האשפוז ביחס לגל הדלתא", פתח בליצר את מסיבת העיתונאים שנערכה על ידי כללית ומטה ההסברה לציבור החרדי במשרד הבריאות.

"בשל קצב ההתפשטות המואץ של האומיקרון, אנו מבינים כי אנו ניצבים בפני גל תחלואה שככל הנראה יהיה בלתי ניתן להשתלטות או מיגור, זו הסיבה שאנו משקיעים כעת את מרב המאמצים לעכב אותו, כדי לקנות זמן להתחסנות, לצבירת תרופות, ולצבירת ידע כדי לקבל החלטות מידתיות ולא להפעיל צעדים שאינם מידתיים".

לדבריו, "נכון לרגעים אלו המידע האינפורמטיבי שבידנו אודות הזן החדש הינו מוגבל, שכן הנתונים שאנו מקבלים ממדינות העולם שמתמודדות עם התפרצות הזן איננו אחיד, מה שכן ברור לנו זה, שברגע שהגל הזה יתפרץ בישראל בממדים שהוא תופס תאוצה בחו"ל, העלייה בתחלואה ובהתפשטות הנגיף לא תהיה עוד בקצב בו הורגלנו מגלי התחלואה הקודמים".

על הפגיעה בחיסון שגורם זן האומיקרון, אמר הפרופסור כי: "מהמידע שברשותנו, האומיקרון הוא זן, שאיננו רק מתפשט באופן מהיר ביותר, אלא גם יודע למצוא את ה"בקיעים" במעטה ההגנה שמייצרת החסינות הדועכת של החיסון חודשים לאחר המתן ולחדור בעדה. כך, אדם שהתחסן בשתי מנות חיסון וחלפו 6 חודשים מהחיסון, יהיה הרבה פחות עמיד להדבקה מול זן האומיקרון לעומת העמידות היחסית שכן הצליח לפתח מול זן הדלתא".

ראש קבינט המומחים סיכם: "ממכלול הנתונים שכן נמצאים בידנו עולות שלוש מסקנות ברורות". לטענתו "הרווחנו זמן יקר כאשר מדינת ישראל החלה להגביל את הכניסות והיציאות לחו"ל. החלטה נכונה וקריטית שהתקבלה בזמן הנכון. צריך להמשיך לנצל את הזמן הזה להיערכות ולהתחסנות."

עוד אמר הפרופ': "האוכלוסייה שלנו תפגוש באחוזי הדבקה גבוהים כתוצאה מהזן החדש, אנו רואים את זה כעובדה בקרב מדינות שלא הצליחו לעכב את ההתפשטות בתחומם כפי שמדינת ישראל השכילה לעשות כשבמדינות אלו קצב ההכפלה של המאומתים ליום עומד על פי 4 ויותר מזה שהיה מוכר לנו בתקופת גל זן הדלתא". בליצר התריע, "כשנגיע להכפלה בקצב הזה, וזה לא שאלה של 'אם' אלא של 'מתי', יעמדו בפנינו התמודדות ואתגרים בתנאים אשר אליהם טרם הורגלנו".

במענה לשאלות, עבר פרופ' בליצר לנושא חיסון הילדים: "חשוב לדעת שכל הורה צריך לשאול את עצמו בימים אלו כיצד הוא רוצה שהוא וילדיו יפגשו באומיקרון שכאמור מהנתונים שבידנו, צפוי להתפשט בתפוצה דרמטית בתוך מספר שבועות – כאשר הוא מחוסן, או כאשר הוא אינו מחוסן? ויש כמה סיבות טובות מדוע אנו רוצים לפגוש את זן האומיקרון כאשר אנו מחוסנים באופן מלא, כפי שאפרט".

הוא פירט: "יש 400,000 מבוגרים בני 40+ אשר לא קיבלו את מנת הבוסטר. הם בסיכון משמעותי ביותר להדבקה – גם בדלתא, ועוד יותר, באומיקרון. ואת שיעור התחלואה הצפוי במבוגרים לא מוגנים באומיקרון עדיין איננו יודעים". לגבי הילדים, אמר בליצר, אחד החששות הגדולים הוא מפני הגברת השכיחות של התסמונת הדלקתית PIMS השכיחה אצל ילדים לרוב מספר שבועות לאחר ההחלמה מקורונה. "עלול להגרם גם נזק בלתי הפיך חלילה שניתן למנוע אותו על ידי מניעת הדבקה באמצעות חיסון מקדים".

לדברי בליצר, "בהתחשב בכך שמאות ילדים נדבקים כבר היום בכל יום כתוצאה מזן דלתא, האירוע הזה לכשעצמו למרבה הצער כבר לא נדיר שכן ילד אחד מתוך 2,500 ילדים שידבקו בנגיף בממוצע, יפתחו את התסמונת הדלקתית הרב מערכתית – כמערכת הבריאות האמונה על בריאות אזרחי המדינה אנחנו מעוניינים למנוע גם את זה ולכן חשוב לנו לחסן כמה שיותר ילדים".

"כל הנ"ל מביא את כל גורמי הבריאות בארץ ובעולם למסקנה כי חשוב מאוד לחסן את הילדים בחיסון מוקדם – ללא קשר להופעת זן אומיקרון, ובוודאי לקראת הופעתו הצפויה של גל תחלואה עקב האומיקרון" המשיך. את ההורים החוששים הוא מבקש להרגיע, "המינון שניתן הילדים בחיסון הוא כשליש מזה שניתן באמצעות החיסון למבוגרים, מיליוני ילדים כבר התחסנו בעולם ב-2 מנות, ואין שום סיגנל שדווח לנו על תופעות לוואי חריגות מארה"ב".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture