Nati Shohat/Flash90

סקר בדק מודעות לנזקי עישון בציבור החרדי – אלה התוצאות

סקר חדש בקרב החברה החרדית בישראל מצא כי רק מחצית מהנשאלים מבינים שעיקר הנזקים מעישון נגרמים משריפת טבק ועשן הסיגריות. 26.1% מהמשיבים עדיין מחזיקים בתפיסה שגויה לפיה הניקוטין הוא הגורם העיקרי במחלות הקשורות בעישון

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

נתונים מדאיגים: בסקר מקיף שבדק את הבנת גורמי הנזק בסיגריות בוערות בקרב החברה החרדית בישראל, נראה כי רק מחצית מהנשאלים (51.2%) מבינים כי שריפת הטבק ועשן הסיגריות הם הגורמים העיקריים להתפתחות מחלות הקשורות בעישון סיגריות, זאת לעומת מספר דומה של 50.1% שהשיבו כך בסקר הקודם. נתונים אלה שונים מהמגמה בקרב כלל הציבור בישראל, שלגביו קיים גידול בשנים האחרונות ביחס להבנת הגורמים העיקריים לנזקים הנגרמים מעישון. המספרים רחוקים מלהציג תמונה אופטימית, ומצביעים על כך שישנה עוד דרך ארוכה להסברת גורמי הסיכון בעישון סיגריות.

הסקר, שנערך על ידי מכון המחקר "שילוב" בהזמנת פיליפ מוריס בע"מ, בין החודשים אוגוסט-ספטמבר, בדק בקרב 400 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה החרדית בישראל, את תפיסות גורמי הנזק במחלות הקשורות בעישון. נקודת האור: בשונה מהסקר הקודם, שנערך שלושה חודשים לפניו, בו השיבו מעל ל-30% מהנשאלים מהחברה החרדית בישראל שהניקוטין אחראי לרוב הנזקים והמחלות הנגרמות כתוצאה מעישון, בסקר החדש רק קצת יותר מרבע מהנשאלים (26.1%) הצביעו על הניקוטין כגורם העיקרי למחלות הנגרמות מעישון.

על פי מחקרים מדעיים, פעולת שריפת הטבק משחררת כמות גדולה של כימיקלים מזיקים וזו קשורה למחלות הנגרמות מעישון. כאשר מציתים סיגריה היא שורפת טבק בטמפרטורות המגיעות עד C°900, ותהליך זה של שריפת הטבק גורם להיווצרותם של כימיקלים מזיקים רבים הנמצאים בעשן סיגריות.

ניקוטין, על אף היותו חומר ממכר שאינו נטול סיכון, אינו הגורם העיקרי להתפתחות מחלות הקשורות לעישון. מקור הניקוטין בצמח הטבק. לאחר שאיפתו, הניקוטין נספג באמצעות הריאות לתוך זרם הדם, המביא אותו לרקמות ולאיברי הגוף, כולל המוח. במוח, הניקוטין נקשר לקולטנים ספציפיים וגורם לשחרור דופמין ומוליכים עצביים אחרים. הניקוטין המשתחרר בטמפרטורה של כ-247 מעלות הוא אחת הסיבות לכך שאנשים מעשנים, והמשך צריכתו הוא אחד הגורמים, לצד הטעם והריטואל, הממלאים תפקיד חשוב במעבר של מעשנים בוגרים מסיגריות לתחליפים או לגמילה רצויה מעישון סיגריות.

שנתיים בקירוב לפרוץ הקורונה בישראל ומספר המעשנים נותר כמעט ללא שינוי, מגמה הנמשכת מזה מספר שנים. הדו"ח האחרון של משרד הבריאות על היקפי העישון במדינה, מראה כי חרף מאמצים הסברתיים ורגולטוריים מספר המעשנים בישראל נותר כמעט ללא שינוי, עם שיעור של כ-20% מעשנים, שיעור גבוה יותר מאשר במדינות ה-OECD.

כחלק מקידום חזונה לעבר "עתיד ללא עשן" מקיימת פיליפ מוריס בע"מ פעילות להגברת המודעות לנזקי עישון הסיגריות. במקביל למימוש חזון החברה, השקיעה פיליפ מוריס אינטרנשיונל מאמצים ומשאבים רבים בפיתוח האייקוס, מוצר מבוסס מדע וטכנולוגיה, שהינו מוצר הדגל של החברה המיועד למעשנים בגירים שאינם מפסיקים. מוצר זה, בניגוד לסיגריה רגילה, מחמם טבק ולא שורף אותו, ונמכר כיום בלמעלה מ-60 שווקים ברחבי העולם. מאז השקתו בישראל, אלפי מעשנים בגירים כבר נטשו את הסיגריות והצטרפו למיליוני מעשנים בגירים ברחבי העולם שעברו להשתמש באייקוס.

רועי עמית, מנכ"ל פיליפ מוריס בע"מ: "כידוע, הדבר הטוב ביותר עבור מעשנים הינו להפסיק לעשן, אולם חרף המאמצים הרגולטורים הגדולים שנעשים להפחית את מספר המעשנים, אחוז המעשנים בישראל נותר כמעט ללא שינוי בשנים האחרונות ועומד על כ-20%. אני שואב עידוד מסוים מתוצאות הסקר המעידות על ירידה במספר האנשים המחזיקים בתפיסה השגויה שהניקוטין הוא הגורם העיקרי למחלות הקשורות בעישון. ביטול תהליך השריפה יכול להפחית במידה משמעותית את רמות הכימיקלים המזיקים הנוצרים בהשוואה לעשן סיגריות, ולכן, מדינות מתקדמות רבות וביניהן ארה"ב, בריטניה ויפן כבר הבינו שמוצרים נטולי עשן ומבוססי מדע יכולים למלא תפקיד בהפסקת השימוש בסיגריות בקרב מעשנים בגירים. בעזרת העלאת המודעות לנושא, ועם התמיכה הרגולטורית הנכונה, אנו מקווים כי מעשנים בגירים יזנחו את הסיגריה וכי נוכל ליצור יחדיו עתיד ללא עשן במהירות רבה יותר."

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
3 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

גם במגזר החילוני יש בורות לגבי סיגריות והשפעתם. ילדים מעשנים בקרבת הוריהם הזקנים שחולים במחלות לב. בני נוער חושבים שסיגריות אלקטרוניות ונרגילות אינן מזיקות.
מישהו נרדם בשמירה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture