Yonatan Sindel/Flash90

מתווה הבדיקות החדש נכנס לתוקף • כל מה שאתם צריכים לדעת

הלילה בחצות נכנס לתוקף מתווה בדיקות הקורונה החדש, שנועד להפחית את העומס האדיר על מוקדי הבדיקות שכורעים תחת הנטל. מה ההנחיות למי שנחשפו לחולה מאומת ומי יכול לבצע בדיקת אנטיגן בבית? • המדריך המלא

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

החל מהבוקר (שישי) נכנס לתוקף מתווה הבדיקות החדש וישראלים שנחשפו לחולה מאומת כבר לא יידרשו לעבור בדיקת PCR. לפי המדיניות החדשה של משרד הבריאות, מי שאינו באוכלוסיית הסיכון ומחוסן כנדרש, יוכל להיבדק בבדיקה ביתית שאותה ניתן להשיג ברשתות הפארם. לכאורה מתווה פשוט, אבל רק לכאורה, השינויים התכופים בהנחיות משרד הבריאות מעוררים שאלות רבות – 'חדשות JDN' עושה לכם סדר.

השינוי העיקרי במתווה – לפי המתווה החדש מחוסנים מתחת לגיל 60 שלא נמנים עם קבוצת סיכון כבר לא יופנו לבדיקות ה-PCR המדויקות, אלא לבדיקות רק אנטיגן מהירות שיעשו בביתם או במוקדי הבדיקה, למרות שדו"ח משרד הבריאות קבע שהן אינן אמינות מספיק.

ההבדל בין PCR לאנטיגן – בדיקת PCR היא בדיקת המטוש המוכרת לנו מאז פרוץ מגפת הקורונה. בבדיקה זו צריך להגיע למוקד בידוק, הנבדקים נדגמים באמצעות דחיפת מטוש לאף ולגרון, הבדיקה נשלחת למעבדה והתוצאה מתקבלת לרוב תוך כמה שעות עד יממה. היא נחשבת לבדיקה המדויקת ביותר שאפשר לעשות כדי לגלות את נגיף הקורונה בגוף.

מנגד, בדיקת אנטיגן היא זו שגם מכונה "בדיקה מהירה" ונחשבת פחות מדויקת. היתרון שלה הוא שאין צורך לשלוח אותה לפענוח במעבדה, והתוצאה שלה מתקבלת במקום תוך כרבע שעה. גם כאן אוספים דגימה מהאף של הנבדק באמצעות מטוש. לאחר מכן טובלים אותו בנוזל מיוחד, ומטפטפים את הנוזל לתוך מעין מקלון. אותו מקלון נצבע בצבעים או פסים שונים, שמהם ניתן להסיק אם הבדיקה חיובית או שלילית.

אלה עדיין יופנו לבדיקת PCR – לגבי בני 60 ומעלה ומי שנמנים עם קבוצת סיכון אין למעשה כל שינוי. לאחר שנחשפו לחולה מאומת הם יידרשו לבצע בדיקת PCR. מחוסנים שיימצאו שליליים פטורים מבידוד, לא-מחוסנים יידרשו להיכנס לשבעה ימי בידוד וישתחררו אחרי שיימצאו שליליים לקורונה בתום אותו שבוע. אם אותם נבדקים יימצאו חיוביים, הם יחויבו בבידוד של 10 ימים וישוחררו לאחר שרופא. בני 60 ומטה שלא נמנים עם קבוצת סיכון לא יבצעו עוד בדיקות PCR.

משרד הבריאות ימשיך לעדכן אותי אם היינו במגע חולה מאומת – כאשר במדינת ישראל מתגלים אלפי מאומתים מדי יום, לא כולם מקבלים טלפון ממשרד הבריאות לעדכון על מגע עם חולה מאומת. התעדוף העדכני קובע שבני 70 ומעלה ושבים מחו"ל יקבלו שיחת טלפון ממשרד הבריאות תוך 24 שעות מקבלת התוצאה החיובית. בני 50 ומעלה ומי שמוגדר "לא מוגן" מבחינה חיסונית יקבל טלפון ממערך החקירות בתוך יומיים. ייתכן שכל היתר לא יעברו חקירה אפידמיולוגית, הכול תלוי ברמת העומס על המתשאלים.

מי שקיבל מנה ראשונה של החיסון נחשב למחוסן לצורך מתווה הבדיקות? – התשובה היא לא. אמנם מחוסנים במנה ראשונה זכאים לתו ירוק זמני לחודש, אולם במשרד הבריאות הדגישו כי לא מוגנים ועל כן נחשבים כלא מחוסנים במקרה של חשיפה למאומת, ולא פטורים מבידוד.

עלות הבדיקות הביתיות – הבדיקות הביתיות יהיו בתשלום של הנבדקים. ניתן יהיה לקנות אותן ברשתות הפארם – מחירם נע בין 30 ל-35 שקלים. ניתן לקנות מארזים של כמה בדיקות במחיר מוזל. במשרד הבריאות ציינו כי בימים הקרובים ייתכן מחסור בבדיקות ברשתות וקראו לציבור "להתאזר בסבלנות".

אולם, לא כולם חייבים לשלם ולקנות בדיקה ביתית. למעשה האפשרות של בדיקה ביתית נועדה להקל על הנבדקים ולחסוך מהם הגעה אל מוקד הבדיקה. אולם תמיד ניתן לגשת לאחד המוקדים שבהם מבצעות בדיקות אנטיגן ולעבור בדיקה בחינם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
5 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה עם לא מחוסנים שרוצים להיכנס למקומות עם תו ירוק?
מספיק אנטיגן ביתי?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture