ארגון הבריאות העולמי: לפחות אחד מכל שלושה עלול להיחשף לאסבסט בעבודה ובסביבה

כשליש מ-900 מיליון בני האדם באזור האירופי של ארגון הבריאות העולמי חיים במדינות שעדיין לא אסרו את השימוש באסבסט על כל צורותיו, ועקב כך עלול להיחשף לאסבסט בעבודה ובסביבה • במדינות שבהן נאסר השימוש באסבסט, קיימת עדיין חשיפה מהשימוש שנעשה בו בעבר • חשיפה לאסבסט עלולה לגרום לסרטן ריאות, לסרטן שחלות ולסרטן גרון; למזותליומה ולאסבסטוזיס והדרך היעילה ביותר למנוע את המחלות האלה היא להפסיק את השימוש בכל סוגי האסבסט

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

מניעת מחלות הקשורות לאסבסט הייתה אחד הנושאים העיקריים שנדונו בכינוס ארגון הבריאות העולמי – אירופה בחיפה. בכינוס שנועד להעריך את ההתקדמות הכוללת בנושאי בריאות וסביבה באירופה, השתתפו יותר מ-200 נציגים של מדינות אירופיות, של ארגונים בינלאומיים ושל ארגונים לא-ממשלתיים.

​עם נעילת הפגישה רמת הדרג בנושאי סביבה ובריאות שהתקיימה בחיפה בסוף אפריל 2015, יצאה קריאה דחופה לכל מדינות אירופה למנוע מחלות הקשורות לאסבסט: "איננו יכולים להרשות לעצמנו לאבד כמעט 15,000 חיים בשנה באירופה, בייחוד חיים של פועלים, ממחלות שגורמת החשיפה לאסבסט. כל מוות ממחלות הקשורות לאסבסט ניתן למניעה", אומרת ד"ר סוזנה ג'קאב, מנהלת אזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי. "אנו קוראים לכל המדינות היוצאות מהמפגש בחיפה למלא את התחייבותן משנת 2010 ולגבש עד סוף שנה זו מדיניות שתמחה את המחלות הקשורות לאסבסט מעל פני אירופה. נותר מעט מאוד זמן כדי לעשות זאת".

​דוח ההתקדמות לקראת מניעת מחלות הקשורות לאסבסט שהוצג בפגישה בחיפה, הצביע על כך שאסבסט, שהוא קבוצה של מינרלים סיביים טבעיים, אחראי לכמחצית מכל מקרי המוות מסוגי הסרטן המתפתחים בעבודה.

מאומדנים חדשים עולה שמספר מקרי המוות ממזותליומה ב-15 ממדינות האיחוד האירופי עולה לחברה יותר מ-1.5 מיליארד אירו בשנה. בעוד ש-37 מדינות מתוך 53 המדינות החברות באזור אסרו את השימוש באסבסט על כל צורותיו, 16 המדינות הנותרות משתמשות עדיין באסבסט, בייחוד לחומרי בניין, ויש מדינות הממשיכות לייצר אסבסט ולייצא אותו. אסבסט מוסיף להתקיים בסביבה גם לאחר הפסקת השימוש בו, ולכן יש לסלקו ולהטמינו באופן בטוח ללא דיחוי.

"אסבסט ידוע כרוצח שקט מאחר שההפרעות הבריאותיות הנובעות מחשיפה לאסבסט מופיעות בדרך-כלל כעבור עשורים אחדים. פירוש הדבר שאנשים רבים מאוד באירופה צפויים לחלות ולמות בשנים הבאות", אומר ד"ר גואנאל רודיה, מנהל החטיבה למחלות מדבקות, אבטחת בריאות וסביבה. "זה דוח חדש המעריך את התקדמותן של מדינות אירופה במניעת מחלות הקשורות לאסבסט ומביא המלצות לעתיד".

הוועדה לבדיקת כימיקלים של אמנת רוטרדם תבחן בתוך שבוע את האפשרות לכלול את הקריזוטיל או האסבסט הלבן, שהוא הצורה הנפוצה ביותר של אסבסט, ברשימת החומרים שמדינות המייבאות אותם נדרשות לתת לצד המייצא הסכמה לביצוע עסקת הסחר.

"מניעת מחלות הקשורות לאסבסט הינו נושא בעל קדימות גבוהה ביותר בישראל. ב-2011 קבענו חוק האוסר שימוש חדש באסבסט, מחייב סילוק אסבסט פריך קיים עד 2021 וכולל הנחיות לגבי תחזוקה של אסבסט צמנט ופינוי מוסדר בעת הצורך", אומר מר דוד לפלר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. "המשרד להגנת הסביבה מנהל ומבצע פרויקט יחודי שמטרתו הסרת מפגע בריאותי וסביבתי חמור, של פסולת אסבסט המצוייה בקרקעות הגליל המערבי ומקורה במפעל שייצר אסבסט באזור זה. במסגרת הפרויקט נוקו 80 אלף קוב של פסולת ב-221 אתרים. למסדי נתונים על מחלות הקשורות לאסבסט נודעת חשיבות רבה בניטור ההשפעות הבריאותיות של אסבסט והם מתעדכנים באופן קבוע".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture