סקר מטופלי בריאות הנפש: רק 44 אחוזים חשו שהכינו אותם לשחרור

לראשונה מפרסם משרד הבריאות סקר שביעות רצון של מטופלי בריאות הנפש בישראל לפי פירוט בתי החולים: 85% מרוצים מהצוות הרפואי אך רק 58% מהמטופלים הבינו באופן מלא את תכנית הטיפול

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

לראשונה מפרסם היום (ד') המנהל למדדי איכות במשרד הבריאות, סקר חווית המטופל בבתי החולים לבריאות הנפש בישראל, תוך פירוט בתי החולים. זאת במסגרת תקנות ביטוח בריאות ממלכתי שתוקנו בשנת 2012 במטרה להסדיר מדדי איכות בבתי החולים בישראל.

במסגרת המדדים נבחנו פרמטרים שונים בקרב 835 משוחררים, כ-80 אחוז מהם במחלקות סגורות.

ממוצע שביעות הרצון של המטופלים מכלל בתי החולים לבריאות הנפש בישראל עמד על 68 אחוזים. בראש מדד שביעות הרצון ניצב בית החולים גהה עם 92 אחוזי שביעות רצון, אחריו בית החולים טירת כרמל עם 77 אחוזים, ובהמשך שער מנשה ושלוותה עם 73 אחוזים כל אחד, לב השרון עם 71 אחוזים, מזור עם 69, באר יעקב עם 64, באר שבע עם 63, ואת הרשימה סגרו בתי החולים איתנים עם 58 אחוזי שביעות רצון ואברבנאל עם 56 אחוזים.

אחוזי שביעות הרצון מצוותי הרופאים והאחיות היו גבוהים הרבה יותר: למעלה מ-86 אחוזי שביעות רצון מהאחיות ולמעלה מ-85 אחוזי שביעות רצון מהרופאים. במסגרת זו העידו 83 אחוזים מהמטופלים כי אנשי הצוות התייחסו אליהם באדיבות ובכבוד, וכ-87 אחוזים חשו כי התייחסו לשאלות ולחששות שלהם. לצד כך, כחמישית מהמטופלים דיווחו כי לא ניתן להם מספיק זמן לדון על מצבם הרפואי עם רופאים ואחיות.

קרא עוד:
[postim]

מבחינת הבנת ההליכים שהם עוברים, רק 58 אחוז מהמטופלים הבינו באופן מלא את תכנית הטיפול, ו-15 אחוז לא הבינו את תכנית הטיפול כלל. 67 אחוזים חשו כי היו שותפים בהחלטות הטיפוליות במידה בה היו רוצים, וכ-74 אחוזים הבינו את ההסברים על הטיפולים והתרופות שניתנו על ידי הצוות הרפואי.

נוכח החשיבות של תכנית טיפול מפורטת לחולים פסיכיאטרים נבדק גם מדד של תיעוד תוכנית טיפול בתיק האשפוז תוך 5 ימים, בקטגוריה זו עמדו רק 24 אחוזים מהתיקים בבתי החולים השונים, אך מגמת שיפור משמעותית נרשמה, כאשר במרץ 2015 45 אחוז מהתיקים כבר כללו תוכנית תוך 5 ימים, לעומת 8 אחוזים בלבד בינואר השנה.

בכל הנוגע להכנה לשחרור, ציינו רק 44 אחוזים מהמטופלים כי הם מרגישים שהצוות הכין אותם באופן מלא לקראת השחרור, 39 אחוזים בלבד ציינו כי הוסברו להם באופן מלא זכויותיהם הסוציאליות, 57 אחוזים העידו כי התוכנית הטיפולית ותהליך השיקום מתאימים לצרכים שלהם באופן מלא, ורק כשני שליש ידעו מה השלב הבא לאחר שחרורם.

בבית החולים באר שבע 90 אחוזים מהמטופלים ידעו מה הטיפול העתידי שלהם, כ-72 אחוזים בבתי החולים גהה ומזור, כשאת הרשימה סגרו בתי החולים טירת הכרמל ובאר יעקב עם כ-54 אחוזים. גם בשאלה האם הטיפול והשיקום מתאימים להם העניקו המטופלים לבאר שבע את הציון הגבוה ביותר: כ-81 אחוזים.

בקטגורית סיכום מחלה מפורט תוך שבועיים מהשחרור עמדו בתי החולים ב-66 אחוזים מהמקרים ב-2015, לעומת 46 אחוזים בלבד בשנת 2014, כאשר במרץ השנה עמדו המספרים כבר על 80 אחוזים. גם בקטגוריה של קביעת המשך טיפול בקהילה לאחר השחרור חלה עלייה מ-16 אחוזים בלבד בשנת 2014 ל-48 אחוזים השנה, כשבראש הרשימה בית החולים באר שבע עם 68 אחוזים.

בכל הנוגע לאשפוזים חוזרים בתוך 30 יום מהשחרור, נתון היכול להעיד על תוצא שלילי, עמדו המספרים השנה על 13, בדומה לשנת 2014 אז עמדו על 12 אחוזים, ובהתאמה מלאה למדינות המערב, שהממוצע בהן עומד גם הוא על 13 אחוזים.

(אילוסטרציה: נתי שוחט – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture