35 השתלות כליה בוצעו ברמב"ם ב-2015

35 השתלות כליה בוצעו במהלך 2015 בקריה הרפואית רמב"ם, עליה של כ-30% לעומת השנה הקודמת • 13 השתלות בוצעו עקב תרומת תורם חי, בן משפחה או תורם אלטרואיסט (תרומה לזר), תחום בו נרשמת מגמה של עליה בשנים האחרונות

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

35 השתלות כליה בוצעו במהלך 2015 בקריה הרפואית רמב"ם, מספר שיא בכמות ההשתלות במבוצעות בשנה אחת בביה"ח. מדובר בעליה של כ-30% לעומת השנה הקודמת, אז עמד מספר השתלות הכליה בביה"ח על 26.

מבין ההשתלות שבוצעו בשנה החולפת, 22 השתלות נעשו הודות לתרומה מן המת. 13 השתלות בוצעו עקב תרומת תורם חי, בן משפחה או תורם אלטרואיסט (תרומה לזר), תחום בו נרשמת מגמה של עליה בשנים האחרונות.

נתון מעניין נוסף הינו העובדה כי מבין כלל ההשתלות שבוצעו השנה ברמב"ם, 9 השתלות נעשו בילדים והשאר במבוגרים. גם כאן נמדדה עליה לעומת 2014, אז בוצעו בביה"ח 5 השתלות כליה בילדים. יש לציין כי ביצוע השתלות כליה בילדים החל ברמב"ם במהלך 2014, והפך את ביה"ח למרכז הרפואי השני בישראל שמבצע השתלות את ההליך המורכב והעדין.

לדבריו של פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם המשמש גם כיו"ר המרכז הלאומי להשתלות, העלייה במספר התורמים קשורה קשר ישיר בעלייה במודעות הציבורית לנושא: "כשמדובר בתרומת איברים, אנחנו מדברים על הצלת חיים. השיח על הנושא הפך יותר ויותר פופולרי והציבור מבין את חשיבות הנושא. את התוצאות אנו רואים ברמב"ם ובבתי חולים נוספים, שם, הודות לתרומה נדיבה מאין כמותה, מצילים את חייהם של מטופלים ומשפחות שלמות".

המגמה: להציל חיים

בישראל פועלים חמישה מרכזים רפואיים המבצעים השתלות כליה (בילינסון, איכילוב, הדסה, סורוקה ורמב"ם). בהיותו מרכז ההשתלות היחיד שפועל בצפון המדינה, רמב"ם נותן מענה לכל חולי מחלות הכליה המתגוררים באזור וזקוקים להשתלה. רמב"ם, אשר תחת ניהולם של פרופ' דוד ארליק ופרופ' אורי בתר, היה הראשון בישראל לבצע השתלת כליה מן המת בשנות ה-60 של המאה הקודמת, צבר ברבות השנים ניסיון רב בתחום זה, כאשר רק לפני מספר חודשים בוצעה ברמב"ם השתלת הכליה
ה-500 במספר.

כיום תוכנית ההשתלות ברמב"ם זוקפת לזכותה ניתוחים מוצלחים רבים ומגוונים – חלקם מורכבים – וביניהם השתלות מן המת, השתלות מן החי, השתלות צולבות, השתלות כפולות של כליות גבוליות, השתלות כליה בילדים ועוד. רמב"ם הינו גם המרכז הרפואי בו נתרמים איברים רבים יותר מאשר במרכזים הגדולים האחרים בישראל, והינו הראשון בארץ בו נתרמו בהצלחה כליות לאחר מוות לבבי, פיילוט שהחל בשנה שעברה.

לדבריו של פרופ' אהרן הופמן, מנהל מחלקה כירורגית כלי דם והשתלות ברמב"ם, בשנים האחרונות רואים עליה בכל מגמות ההשתלה: "יותר תורמים מוכנים לתרום כליה בעודם בחיים והם מהווים כיום כמחצית מהתורמים", מסביר פרופ' הופמן, "אנחנו נתקלים ביותר תרומות אלטרואיסטיות של כליה לזרים שמעולם לא פגשו את התורמים קודם לכן, תופעה ראויה לציון ומעוררת השראה. הכיוון בהחלט חיובי והנתונים מדברים בעד עצמם".

ד"ר רן שטיינברג, מנהל מחלקת כירורגית ילדים בביה"ח "רות" שבקמפוס רמב"ם, מסביר את המפתח להצלחה: "הכל טמון בשיתוף הפעולה בין כל הגורמים והצוותים הקשורים לנושא", הוא אומר ומוסיף, "החל ממתאמת ההשתלות, דרך הצוות המנתח, וכלה במעקב אחר המנותחים והתמיכה הסיעודית. כולם שותפים הכרחיים להצלחה".

תוכנית ההשתלות ברמב"ם מבוססת על שיתוף פעולה פורה בין מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות, מחלקת נפרולוגיה והיחידה למעקב אחר מושתלים, כירורגית ילדים, נפרולוגית ילדים, מחלקת הרדמה, אימונולוגיה וסווג רקמות, וגורמים נוספים המגיעים ממחלקות שונות בביה"ח.

בתמונה: צוות כירורגית ילדים ברמב"ם בפעולה. (צילום: ערן ירדני)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture