מרתון ניתוחים ברמב"ם: בתוך 28 שעות, בוצעו 4 השתלות כליה

צוות רמב"ם ביצע ארבעה ניתוחים להשתלות כליה בשלושה מבוגרים ובילד אחד • פרופ' ניטצקי: "אמנם מדובר בניתוחים לא מתוכננים, אבל במצב כזה לא דוחים כלום"

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

בזה אחר זה, בפרק זמן של קצת יותר מיממה, ביצע צוות רמב"ם ארבעה ניתוחים להשתלות כליה בשלושה מבוגרים ובילד אחד. מבין המנותחים, שלושה קיבלו תרומת כליה מן המת, מה שמסביר את הריכוז הגבוה של כמות הניתוחים המורכבים בפרק זמן כה קצר.

ביום שני שעבר, קיבלה המנותחת הראשונה, תושבת הצפון בשנות ה-60 לחייה, את ההודעה על כך שנמצאה לה תרומת כליה. המטופלת, שסובלת שנים ארוכות מאי ספיקת כליות, קיבלה את הידיעה המרגשת בעודה מחוברת למכשיר הדיאליזה במהלך טיפול שגרתי. עם קבלת הבשורה, הוזעק בשעות הערב צוות רפואי רב-תחומי לבית החולים, הכולל כירורגים, נפרולוגים ומרדימים, כדי לבצע את ההליך מציל החיים. הניתוח, אותו הובילו פרופ' אהרון הופמן, מנהל מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות וסגנו פרופ' סמי ניטצקי, ארך כשלוש וחצי שעות והסתיים בהצלחה, אך הצוות עוד לא סיים את תפקידו בחדר הניתוח…

שלושת רבעי השעה לאחר מכן, שב אותו הצוות אל מיטת הניתוחים, הפעם עם מטופלת בשנות ה-20 לחייה, תושבת המרכז, שקיבלה אף היא תרומת כליה מן המת. הצעירה, שסבלה בעבר מגידול ממאיר שפגע בתפקודיה הכליה שלה, נכנסה לפני מספר שנים לרשימת ההמתנה לתרומת איברים, אחרי שבמשך חמש שנים לא נצפתה חזרה של מחלתה. הניתוח הזה, שבוצע ביום שלישי לפנות בוקר, ארך כשלוש שעות והסתיים בהצלחה.

מספר שעות לאחר מכן, הגיע שוב הצוות הרב תחומי יחד עם צוות כירורגית ילדים, בראשותו של ד"ר רן שטיינברג, לחדר הניתוח לביצוע השתלה שלישית – הפעם מן החי. מקבל הכליה הינו ילד בן 6, תושב עזה, אשר נזקק במשך זמן רב לטיפולי דיאליזה ואביו תרם לו כליה. במקרה הזה ביצעו רופאי רמב"ם שני ניתוחים: האחד – קצירת הכליה מן האב, ולאחר מכן ניתוח נוסף, להשתלת האיבר בגופו של בנו הקטן.

זמן קצר לאחר ביצוע הניתוח הכפול, ליווה צוות ביה"ח מטופלת נוספת, רביעית במספר, אל חדר הניתוח על מנת להשתיל בה כליה של תורם מת. את הניתוח הובילו ד"ר טוני כארם, מנהל היחידה לכירורגיה אנדו – וסקולרית וגישה לכלי הדם ופרופ' הופמן. המנותחת, תושבת הצפון בשנות ה-50 לחייה, נחשבה למטופלת מורכבת וביצוע הניתוח היווה אתגר לא פשוט לצוות הרפואי, אך בתום שבע שעות בחדר הניתוח הסתיים ההליך ביום רביעי לפנות בוקר, בהצלחה.

לדבריו של פרופ' ניטצקי, ביצוע ארבעה ניתוחים בפרק זמן של כ-24 שעות הוא משימה לא פשוטה כלל וכלל: "זה די נדיר לבצע כזו כמות של ניתוחים בפרק זמן כל צפוף", מסביר פרופ' ניטצקי, "מדובר בצירוף נסיבות לא רגיל שנוצר אחרי שנמצאו שלוש תרומות כליה מן המת למטופלים שלנו. אמנם מדובר בניתוחים לא מתוכננים, אבל במצב כזה לא דוחים כלום. למרות העומס על הצוות ולמרות שההליכים נעשו בשעות הערב והלילה, המשימה היא להציל חיים. זה בדיוק מה שבאנו לעשות, עם כל האתגרים שהיו כרוכים בדבר".

תוכנית ההשתלות ברמב"ם מבוססת על שיתוף פעולה פורה בין מחלקת כירורגית כלי דם והשתלות בניהולו של פרופ' אהרון הופמן, מחלקת נפרולוגיה בניהולה של ד"ר סוהיר אסדי, והיחידה למעקב אחר מושתלים בראשותו של ד"ר ראוי רמדאן, כירורגית ילדים בניהולו של ד"ר רן שטיינברג, נפרולוגית ילדים בניהולה של פרופ' דניאלה מגן, מחלקת הרדמה בראשותו של פרופ' ישי כץ, מתאמות ההשתלות מן החי ומן המת, אימונולוגיה וסווג רקמות, וגורמים נוספים המגיעים ממחלקות שונות בביה"ח.

בהיותו מרכז ההשתלות היחיד שפועל בצפון המדינה, רמב"ם נותן מענה לכל חולי מחלות הכליה המתגוררים באזור וזקוקים להשתלה. כיום תוכנית ההשתלות ברמב"ם זוקפת לזכותה ניתוחים מוצלחים רבים ומגוונים – חלקם מורכבים – וביניהם השתלות מן המת, השתלות מן החי, השתלות צולבות, השתלות כפולות של כליות גבוליות, השתלות כליה בילדים שביצוען החל לפני כשנה וחצי בביה"ח ועוד. רמב"ם הינו גם המרכז הרפואי בו נתרמים איברים רבים יותר מאשר במרכזים הגדולים האחרים בישראל, והינו הראשון בארץ בו נתרמו בהצלחה כליות לאחר מוות לבבי, פיילוט שהחל בשנה שעברה.

בתוך כך, מוקדם יותר החודש פורסם כי שנת 2015 היתה שנת שיא בביצוע השתלות כליה ברמב"ם, עם עליה של כ-30% לעומת השנה הקודמת.

* כתבה זו הובאה לציון הנושא הרפואי ואין בה משום נקיטת עמדה הלכתית בנושא השתלות ממת יהודי

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture