מעבר למזון מוצק: איך בונים את התפריט היומי המושלם לתינוק?

על פי המלצת משרד הבריאות, לאחר גיל 6 חודשים מתן חלב אם או תחליף חלב אינו מספק את כל צרכיו התזונתיים של התינוק ולכן יש להוסיף לתפריט מזונות מוצקים מתפריט המשפחה ובהתאם לסימני המוכנות שהוא מראה

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

בגיל חצי שנה, ההזנה הטבעית או תחליף החלב כבר אינם יכולים לספק את כל צרכיו של התינוק הגדל ולכן יש להתחיל להוסיף לתפריטו מזונות חדשים. זהו תהליך חדש לתינוק שנחשף בהדרגה לטעמים ולמרקמים חדשים וחדש גם עבורך, אם עד עכשיו הוא ניזון ממזון אחד הרי שעכשיו אפשר להתחיל לגוון וזה יכול להיות מבלבל. בדיוק לשם כך ריכזנו כאן בשבילך טיפים והצעות לתפריט יומי בריא ומזין
אימהות רבות מספרות, כי כאשר המגוון של המאכלים שאפשר לתת לתינוק ולפעוט הולך וגדול, זה עשוי להפוך דווקא למבלבל. לפעמים קשה להחליט מה לתת, כמה ומתי, ובעיקר – לא תמיד יודעים מה התפריט האידיאלי לתינוק.

אז מתי מתחילים?

על פי המלצות משרד הבריאות, הגיל המתאים לתחילת המעבר למזון מוצק הוא סביב חצי שנה ובהתאם לסימני המוכנות של התינוק. איך יודעים שהתינוק מוכן? על פי הסימנים הבאים: תינוק שיושב יציב (גם אם לא לגמרי לבד), מתעניין באוכל שאתם אוכלים, מושיט את ידיו במודע לחפצים ומכניס אותם לפיו, ומסוגל לבלוע תכולה של כפית המוגשת לפיו – גם אם עדיין אין לו שיניים.
יש תינוקות, שמראים את סימני המוכנות הללו עוד קודם לכן, ולהם ניתן להציע טעימות כבר החל מגיל 4 חודשים, אולם בכמויות קטנות בלבד של כפית עד שתיים ביום (וגם אם טעים לו חשוב שלא יהפכו להיות כמות של ארוחה שמחליפה הזנה טבעית או בקבוק), כאשר התזונה העיקרית תמשיך להיות חלב אם או תחליף חלב. לאחר גיל 6 חודשים אפשר להגדיל את כמויות המזון בהדרגה, עד להגעה לכמות המתאימה לארוחה של ממש, המחליפה ארוחה מבקבוק או את ההזנה הטבעית.

עם איזה מזון מתחילים?

כדאי להתחיל את המעבר למזון מוצק במתן של ירק או פרי אחד במרקם מחיתי. רצוי להתחיל עם החוויה הזאת בשעות הבוקר, כשהתינוק נינוח, ערני ולא מאוד רעב. כדאי לתת כל מזון חדש במשך שלושה ימים לפחות לפני הוספת מזונות חדשים נוספים, על מנת לאפשר לתינוק לטעום ולהתרגל, וגם כדי לוודא שאין לו תגובה אלרגית. במידה שהמזון החדש מתקבל אצלו בצורה טובה, אפשר לשלב מספר ירקות ו/או פירות ביחד, ובהמשך להוסיף גם מקור לחלבונים כמו הודו, עוף וקטניות.
חשוב לזכור, כי עבור התינוק הכל חדש ולא מוכר, וייתכן שייקח לו זמן להסתגל לטעמים ולמרקמים החדשים. לכן, גם אם הוא לא אוהב את מה שהוצע לו, אין מה להילחץ או למהר ולהחליט שהוא "לא אוהב את זה". מחקרים מלמדים, כי פעמים רבות נדרשת הצגה חוזרת ונשנית של המזון, אפילו עד 20 פעמים (!) לפני שהתינוק מתחיל לאהוב את המזון ולאכול אותו בהנאה.

תפריט פופולארי לגיל 6-8 חודשים

עם המעבר למזון מוצק, לתינוקות בני חצי שנה כבר אפשר להציע מגוון תפריטים שונים. הנה דוגמה לאחד התפריטים הפופולאריים לגיל הזה:
השכמה – הארוחה הראשונה של היום. בגיל הזה עדיין מומלץ ללכת על "המוכר והטוב" – הזנה טבעית או מטרנה .
בוקר – לאחר מכן, בשעות הבוקר המאוחרות, מומלץ לתת מחית של פירות, כשאפשר לנסות שילובים מעניינים כמו: מחית תפוח וגזר. מאדים קלות גזר מקולף, ואחרי שהוא מתקרר מכניסים אותו לבלנדר עם תפוח מקולף. ניתן להעשיר את המחית בתוספות כמו טחינה, אבוקדו או דייסת מטרנה.
צהריים – בגיל זה הכי מתאים לתת מרק של ירקות במרקם מחיתי . לאחר מספר ימים בהם התינוק מתרגל לטעמם של הירקות כדאי להעשיר את ערכם התזונתי ע"י הוספת בשר, הודו או קטניות. מתכון מנצח וטעים הוא מרק ירקות עם הודו – נתח הודו אדום, עגבנייה, בצל, תפוחי אדמה, קישוא, סלרי וכמובן מים.

אופן ההכנה: מבשלים הכל במים כשעה וחצי, מפרידים את הבשר מהעצמות, ומרסקים את הירקות עם חלק ממי הבישול עד לקבלת מחית חלקה.
עד גיל שנה לפחות אנחנו ממליצים לך להרגיל את התינוק לטעמים הטבעיים של המזון. ותרי על המלח ואבקות המרק, והשתמשו בעשבי תיבול טבעיים כמו סלרי, פטרוזיליה, כוסברה ושום.

אחר הצהריים – בשעות האלה כדאי לנסות דייסה להאכלה בכפית שהינה ארוחה מזינה ועשירה בברזל. הנה מתכון קל ומהיר להכנת קערה של דייסת מטרנה סולת או אורז,
מצרכים: מכינים 180 מ"ל תחליף חלב לפי הוראות היצרן. 4 כפות מטבח מלאות של דייסת מטרנה – סולת או אורז.

אופן ההכנה: יוצקים את תחליף החלב לקערה, מוסיפים 4 כפות מטבח מלאות של דייסת סולת או אורז, בוחשים וממתינים מעט עד להסמכת הדייסה והנה לפניכם מנה מזינה וטעימה ואף עשירה בפרוביוטיקה.
ערב – כמו בארוחה של ההשכמה, הזנה טבעית או תחליף חלב של מטרנה.

לכל שאלה נוספת את מוזמנת לפנות אלינו, למרכז לייעוץ תזונתי של מטרנה בשיחת חינם לטלפון 1800-32-33-33. שעות הפעילות: ימים א-ה 20:00-8:00, יום ו וערבי חג 12:00-8:00.

1-21.03.16) בכפוף לתקנון.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture