תזונה נכונה לטיפול בצלקות אקנה

באופן כללי מומלץ להרבות בפחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך - פסטה מחיטה מלאה, שיבולת שועל, לחם שיפון, פירות, בטטות, עדשים, סויה, אורז מלא ועוד - על פני פחמימות פשוטות, ובפרט במסגרת תזונה נכונה לאקנה.

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

אין כמעט אדם שלא חווה על עורו אקנה, או בשם הפופולרי יותר של התופעה המתסכלת: פצעי בגרות. 80 עד 90% מכלל בני הנוער סובלים מפצעי אקנה (שבהיעדר טיפול נכון עלולים להפוך לצלקות), ומסתבר שגם אחד מכל 4 מבוגרים עלול לגלות על פניו חצ'קונים.

ישנו מגוון רחב למדי של סיבות המובילות להיווצרות מחלת העור הנפוצה, ובהם פעילות הורמונלית ערה, מתח נפשי ושימוש בתרופות ובפרט סטרואידים. גם למרכיב הגנטי חלק בכמות ההתפרצויות של האקנה ובמידת החומרה בכל פעם – ובנוסף גם לתזונה יש השפעה של ממש על פעילות בלוטות החלב בפנים, שהן המקור לפצעים. בהתאם, ע"י תזונה נכונה היא חלק בלתי נפרד מהמאמץ.

הקשר בין אקנה למוצרי חלב

הפנים שלנו מכילות בלוטות חלב בריכוז גבוה במיוחד. תפקידן הוא להפריש נוזל שומני בשם סבום (Sebum) שמרכך את עור הפנים ומונע את התייבשותו. הפרשת כמות גבוהה מדי של סבום גורמת לסתימת הנקבוביות וזקיקי השערות וכן להצטברות תאי עור מתים – וביחד זוהי סביבה אידיאלית לחיידקים. התוצאה היא תגובה דלקתית שהיא האקנה (Acne), וכאמור הדלקת עלולה להפוך לצלקת אם לא מטפלים בה בצורה נכונה.

חלב ומוצריו מכילים כמות גדולה של הורמון בשם IGF-1 שבמקור מאפשר לעגלים לגדול אבל השפעתו על בני אדם מזיקה – הוא גורם לבלוטות החלב לייצר כמות רבה יותר של סבום ובכך מגביר במידה ניכרת את הסיכון להיווצרות אקנה.

כמו כן ברוב המקרים הפרה שממנה מגיע החלב נמצאת בהריון ועל כן רמות ההורמונים שלה גבוהות באופן כללי. הורמונים אלה, ובהם טסטוסטרון,  מגיעים גם אל החלב ואל מוצריו השונים, ומקשות על הגוף שלנו לשמור על איזון הורמונלי שמהווה חלק בלתי נפרד מטיפול למניעת אקנה.

גם מוצרי חלב שמקורם בכבשים ועיזים מתאפיינים ברמות הורמונים גבוהות, ובהתאם ממליצים רוב המומחים כי תזונה נכונה לטיפול בפצעי אקנה לא תכיל שום מוצר חלב (כולל חלב נטול לקטוז).

חשוב להדגיש כי ההמלצה לוותר על מוצרי חלב במסגרת תזונה לטיפול באקנה נשענת על שורה ארוכה של מחקרים, ולדוגמה מחקר בקרב 47,000 תלמידות תיכון שהתפרסם ב-Journal of the American Academy of Dermatology. עפ"י מחקר זה השכיחות של פצעי בגרות בקרב מי שצרכו 3 מנות חלב ביום (בין אם דל שומן ובין אם "רגיל") הייתה גבוהה ב-12 עד 44 אחוזים ביחס למי שהסתפקו בפחות ממנת חלב אחת ליום.

בנוסף מומלץ למי שעור הפנים שלו מועד לפורענות לא להמתין להופעת פצעי אקנה אלא לוותר מלכתחילה על מוצרי החלב עתירי ההורמונים לטובת תחליפים בריאים יותר, שכן במקרים של אקנה תזונה נכונה חייבת להיות חלק קבוע משגרת החיים.

תזונה נכונה לאקנה – כמה שפחות פחמימות פשוטות

לכל מזון שאנחנו אוכלים יש אינדקס גליקמי.

מזון בעל אינדקס נמוך הוא כזה שהאנרגיה האצורה בו משתחררת לגוף בהדרגתיות ובאיטיות, ואילו מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה מובילים לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם.

באופן כללי מומלץ להרבות בפחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך – פסטה מחיטה מלאה, שיבולת שועל, לחם שיפון, פירות, בטטות, עדשים, סויה, אורז מלא ועוד – על פני פחמימות פשוטות, ובפרט במסגרת תזונה נכונה לאקנה.

למעשה על מנת לצמצם או אף למנוע אקנה תזונה נכונה כוללת מינימום קמח לבן, תפוחי אדמה, דבש ומתוקים למיניהם. הסיבה העיקרית להשפעה המזיקה של פחמימות פשוטות על מצב העור היא שגליקוגן הוא מקור אנרגיה נהדר עבור בלוטות הסבום, ומאכלים בעלי אינקדס גליקמי גבוה משחררים בבת אחת כמות גדולה של פולי-סוכר זה.

כמו כן מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך מסייעים לשמור על איזון בין חומצות שומן "טובות" לחומצות שומן מזיקות, וגם לאיזון זה חשיבות במסגרת המאבק בפצעים – סיבה טובה נוספת לוותר על קמח לבן ומתוקים לטובת פחמימות מורכבות במסגרת תזונה נכונה לטיפול באקנה.

למה כדאי לצמצם את כמות המלח במסגרת תזונה לטיפול באקנה?

המלצה נוספת במסגרת תזונה נכונה לטיפול באקנה היא לצמצם משמעותית את כמות המלח.

הסיבה לכך היא שמלח מכיל יוד, שהינו חומר הלוגני אשר מחריף את מחלת העור.

מאחר שחטיפים למיניהם, מזון מהיר וכן פיצוחים רבים מכילים כמויות גדולות של מלח הרי שמומלץ לצמצם משמעותית את צריכתם.

אמנם עבור רבים מאיתנו הוויתור על מלח נתפש כוויתור דרמטי, אולם ניתן להחליפו בעשבי תיבול ותבלינים בריאים יותר, כך שנוכל להמשיך ליהנות ממאכלים בעלי טעמים מובחנים. בנוסף רצוי לזכור שכשמקפידים על תזונה נכונה אקנה פשוט נעלמת, כך שכדאי להתאמץ.

תזונה נכונה לטיפול באקנה – למה מומלץ האבץ?

לאבץ תרומה חיובית באופן כללי למראה העור, ובפרט הוא מונע שחרור יתר של הורמונים מסוימים שעלולים להחמיר אקנה. בנוסף תורם מינרל חשוב זה ליכולת ההתחדשות של עור פגוע, וגם בכך הוא מסייע להעלמת פצעי אקנה.

מזונות עשירים באבץ שכדאי לכלול במסגרת תזונה נכונה לטיפול בפצעי אקנה: טחינה, גרעיני חמנייה (אבל בלי הקליפה שיש בה מלח!), גרעיני דלעת, אגוזי קשיו, צנוברים, פיסטוקים, חומוס מבושל, טופו, שעועית, צדפות ובשר אדום.

ויטמין A וחשיבותו לטיפול תזונה באקנה

תזונה להעלמת פצעי אקנה צריכה לכלול גם מאכלים עתירים בוויטמין A – שמפחית את ייצור הסבום של בלוטות החלב.

ויטמין A נמצא בשפע בירקות כתומים דוגמת גזר, בטטה או דלעת. מאכלים עתירי ויטמין A נוספים הם ביצים, כבד בקר או הודו, פטרוזיליה וכרוב.

איך תורם ויטמין E לטיפול באקנה באמצעות תזונה נכונה?

מחקרים רבים גילו קשר בין רמות נמוכות של ויטמין E להתפרצויות קשות של אקנה.

הסיבה לכך היא שוויטמין E הוא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר וביכולתו לנטרל רדיקלים חופשיים – שמגיעים לעור הפנים עקב תזונה שכולל מזון מעובד רב, זיהום האוויר, חשיפה לכימיקלים ושהות לא בטוחה בשמש, וגורמים להחרפת האקנה.

בהתאם, במסגרת טיפול באקנה תזונה נכונה כוללת גם מאכלים עשירים בוויטמין זה כגון שקדים, ברוקולי, עלי תרד מבושלים, עלי סלק מבושלים, מנגו, נבט חיטה, שמן קנולה, סרדינים וזרעי חמנייה.

תזונה למניעת אקנה – לא חובה לוותר על השוקולד

המרכיב העיקרי בשוקולד, הקקאו, אינו מחמיר אקנה, ולמעשה הוא אף עשוי לשפר את זרימת הדם בגוף ובכך להיטיב עם עור הפנים. יחד עם זאת ברוב השוקולדים יש כמות בלתי מבוטלת של סוכר ושל חלב, ואלה כאמור עלולים להוביל להחרפה של האקנה.

בהתאם, תזונה נכונה לטיפול באקנה עשויה לכלול גם שוקולד, כל עוד הוא נטול חלב ועם כמה שפחות סוכר. יחד עם זאת מומלץ לא להרבות בכך, שכן מרכיבים מסוימים בשוקולד עלולים להאיץ את ייצור האינסולין שמגביר את האקנה.

לא פחות חשוב: מים

תזונה מונעת אקנה כוללת גם שתיית מים מרובה: 10-12 כוסות ביום מונעות את ייבוש העור ובאופן כללי מחוללות פלאים לכל עור פנים, ובפרט אם הוא סובל מאותה דלקת מתסכלת הנקראת אקנה.

כשמקפידים על תזונה נכונה אקנה עשויה להיעלם לגמרי, וגם במקרים שבהם עדיין נותרים פצעי בגרות הרי שהם חמורים הרבה פחות ותדירות הופעתם הופכת נמוכה יותר משמעותית – ובהתאם במסגרת כל טיפול בפצעי אקנה תזונה נכונה היא מרכיב משמעותי.

עוד כדאי לקחת בחשבון שההמלצות הנ"ל משפרות את התפקוד של מערכות רבות בגוף כך שכדאי לאמץ אותן באופן כללי גם אחרי שהאקנה הופכת לזיכרון רחוק.

לפני כל שינוי תזונה מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע אמינים ומנוסים על-מנת לוודא כי התפריט שלכם כולל את כל המרכיבים החיוניים ומתאים לצרכים שלכם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture