דרך נוספת שבה במקרים של הזעה מוגברת תזונה נכונה לא רק מצמצמת את כמות הזיעה אלא גם מונעת היווצרות ריח גוף בעייתי היא שיפור חילוף החומרים.

טיפול בהזעת יתר עם תזונה בריאה

מצד אחד, לזיעה ישנם תפקידים חשובים (היא מקררת את הגוף ומסלקת ממנו פסולת) ובקיץ הישראלי רובנו מזיעים לא מעט. מצד שני, הזעת יתר היא כבר תופעה בלתי נעימה שגורמת למי שסובל ממנה מבוכה רבה. לעתים אף מוותר מי שסובל מהזעה מוגברת (תופעה הנקראת בז'רגון הרפואי היפרהידרוסיס) על אינטראקציות חברתיות שונות כדי להימנע מהמבוכה הכרוכה ברטיבות העזה שנוצרת  באזורים בגוף,

עפ"י הערכות , בידיים וברגליים מאפיינת כ-1% עד 3% מכלל האוכלוסייה. עקב הפגיעה הבלתי מבוטלת באיכות החיים שגורמת תופעה זו, פותחו שיטות רבות לצמצום כמות הזיעה העודפת.

בכל מקרה של הזעת יתר תזונה נכונה היא חלק בלתי נפרד מהטיפול ולעתים אף די בשינוי תזונה כדי להפחית במידה משמעותית את הקושי והסבל.

הגורמים להזעה מוגברת בידיים, ברגליים ובבית השחי

הזעה מוגברת בידיים, ברגליים ובבית השחי עלולה להיווצר הן בשל סיבות פסיכולוגיות (ובעיקר חרדה) והן בשל גורמים ביולוגיים ובהם חוסר איזון הורמונלי, נטילת תרופות מסוימות ועודף משקל. הזעת יתר עשויה גם להיות סימפטום של מחלות מסוימות וכמו כן יש מרכיב גנטי שגורם לפעילות היתר של בלוטות הזיעה.

תזונה נגד הזעה מוגברת בבית השחי ובאיברים אחרים היא כאמור חלק בלתי נפרד מהטיפול, הן כשהאדם סובל מעודף משקל והן כשמסת הגוף תקינה והגורמים לבעיה הינם אחרים.

מה כדאי לצמצם במסגרת תזונה לטיפול בהזעת יתר בבית השחי, ידיים ורגליים?

ראשית, כוללות המלצות תזונה לטיפול בהזעה מוגברת ברגליים, בידיים ובבית השחי ויתור על מרכיבים מסוימים, והם:

* קפאין: חומר זה, שנמצא בין השאר בקפה, תה, קולה ושוקולד, ממריץ את פעילותה של מערכת העצבים המרכזית, ודרך כך גם את בלוטות הזיעה. כשמדובר בקפה חם גם הטמפרטורה של המשקה מגבירה את ההזעה.

* מאכלים חריפים: מאכלים אלה כוללים חומרים כימיים (בעיקר קפסאיצין) שמגרים קולטנים מסוימים בפה ומייצרים תחושה כאילו הגוף התחמם. התוצאה: בלוטות הזיעה נכנסות לפעולה. בהתאם עבור מי שסובל מהזעה מוגברת בידיים תזונה נכונה היא כזו שיש בה כמה שפחות מאכלים מתובלים מאוד.

* אלכוהול: אלכוהול מרחיב את כלי הדם ובכך מעלה את הטמפרטורה של הגוף, דבר שגורם לבלוטות הזיעה להגביר את פעילותן.

גם עישון, אגב, מגביר הזעה, וכדאי להיגמל מהרגל מזיק זה אם כבר מאמצים תזונה לטיפול בהזעת יתר בידיים ובשאר האיברים.

מה רצוי לאכול ולשתות כדי להפחית הזעה מוגברת?

בנוסף, תזונה נגד הזעה מוגברת ברגליים, בידיים ובבית השחי כוללת את המרכיבים הבאים:

* מאכלים מקררים: מלפפונים, חסה, מלון, אבטיח, ירקות ירוקים, כרוב – כל אלה מצננים את הגוף ועל כן מפחיתים את כמות הזיעה המיוצרת בו. באופן כללי כדאי להעדיף מזונות קרים בצורתם הטבעית על פני מאכלים חמים ומבושלים.

* חלבונים מן הצומח: חלבונים מן החי נחשבים למחממים, ועל כן כדאי במסגרת תזונה לטיפול בהזעה מוגברת בבית השחי להמיר אותם בחלבונים מן הצומח – ולאכול עדשים, חומוס וכו'. באופן דומה כדאי לצמצם את צריכת השומן הרווי ולעבור לשומנים צמחיים שנמצאים בטחינה, זיתים, אגוזים, אבוקדו ועוד.

* תבלינים מקררים: במצבים של הזעת יתר בבית שחי תזונה נכונה כוללת שימוש נרחב בתבלינים מצננים דוגמת כוסברה, שמיר, הל ופטרוזיליה.

* משקאות מצננים ומרגיעים: מיץ עשב חיטה, תה ירוק (קר), תה מרווה (בזכות החומצה הטאנית הטבעית שבמרווה), חליטות (ליקריץ, זרעי שומר, קמומיל), וגם "סתם" מים מהווים מרכיב חשוב במסגרת תזונה לטיפול בהזעה מוגברת בידיים, ברגליים ובבית השחי.

איך לשפר את ריח הזיעה בעזרת תזונה?

בנוסף לכל ההמלצות הנ"ל של תזונה נגד הזעת יתר בבית השחי ובמקומות אחרים, כדאי גם לקחת בחשבון שהמבוכה והקושי הם לא רק תוצר של כמות הזיעה – אלא גם של הריח שנודף מהגוף ביחד עם הזיעה.

בפרט ישנם מאכלים שגורמים לריח גוף בעייתי, שבצירוף הזעת היתר מתנדף אל הסביבה ומושך תשומת לב שלילית.

בין המאכלים הנ"ל: שום, בצל, בשר אדום, דגים, תבלינים כגון קארי, כמון וחילבה (ועל כן גם העמבה גורמת לריח גוף לא נעים) ואפילו ירקות כמו ברוקולי או כרוב עלולים לגרום למבוכה.

מצד שני, חלק מהמאכלים ברשימה זו, ובפרט השום, הברוקולי והכרוב, כוללים מרכיבים תזונתיים חיוניים ותורמים רבות לבריאותנו, כך שחבל לוותר עליהם. הפתרון: מודעות ל"סכנה" של זיעה עם ריח רע, ועל כן צריכת מזונות שכאלה במועדים "בטוחים" ולא לפני אינטראקציות חברתיות חשובות.

דרך נוספת שבה במקרים של הזעה מוגברת תזונה נכונה לא רק מצמצמת את כמות הזיעה אלא גם מונעת היווצרות ריח גוף בעייתי היא שיפור חילוף החומרים.

בהתאם, כדאי לצרוך מזונות עשירים במגנזיום ואבץ – שני מינרלים שתורמים רבות לחילוף חומרים תקין ובכך מקטינים את הסיכון לזיעה עם ריח רע.

מגנזיום נמצא בשפע באגוזים, שקדים, גרעיני חמנייה, ירקות ירוקים (תרד, פטרוזיליה, בזיליקום ועוד), קטניות שונות, אורז חום, דגנים מלאים, נבט חיטה ובננות.

אבץ תוכלו לקבל אם תצרפו לתפריט התזונה לטיפול בהזעת יתר ברגליים ובשאר האיברים סובין חיטה, גרעיני דלעת, בוטנים, פיסטוקים, גרעיני חמנייה, טחינה, עדשים, חלמון ביצה, פולי סויה, אפונה, אגוזים, ל וגרגרי חומוס.

תזונה נגד הזעה מוגברת – סיכום

במקרים של הזעה מוגברת תזונה נכונה הינה צעד הכרחי.

בפרט חשוב לשמור על משקל גוף תקין (ולא רק בהקשר של הזעה, כמובן), לאמץ כמה שיותר מההמלצות הנ"ל של תזונה נגד הזעת יתר בידיים, ברגליים ובבית השחי – ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים ובעלי יושרה, שיעזרו לכם לגבש תפריט בריא שגם ימנע הזעת יתר וגם יספק את כל המרכיבים החיוניים לבריאותכם.