איך מונעים מראש מיגרנה?

במאמר הקודם הבנו מה היא המיגרנה, כעת הגיע הזמן לטפל בה. כך תמנעו את ההתקף הבא וכך תטפלו בזמן המיגרנה • מאמר רפואי

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

איך מטפלים במיגרנה? ד"ר אמנון מוסק מסביר באתר האיגוד הנוירולוגי בישראל גם כיצד לטפל בהתקפים וגם ממליץ על טיפולים מונעים. קודם שתקראו את המאמר, נמליץ לכם לקרוא את החלק הראשון שלה: מיגרנה: כואב, אבל ניתן לטפל בה!

הטיפול במיגרנה

הטיפול במיגרנה קיבל תאוצה רבה בשנים האחרונות וכיום יש בידינו טיפולים יעילים מאוד. המחקר לפיתוח אמצעים נוספים לטיפול במיגרנה נמשך ללא הפסקה. בטיפול במיגרנה יש שני כיוונים: טיפול מונע וטיפול בהתקף.

טיפול מונע

אם הינך סובל/ת מתדירות גבוהה של התקפי מיגרנה (4 או יותר בחודש), קרוב לוודאי שיומלץ לך טיפול מונע. טווח הטיפולים גדול והוא כולל:

שינוי הרגלים: זיהוי גורמים אפשריים להתקף לדוגמא: הרגלי השינה, תזונה, מתח וכו'.. והסבר כיצד להימנע מהם.

רפואה משלימה: דיקור במחטים הינו היעיל ביותר ומיועד למניעת כאבים בתדירות נמוכה או עוצמה קלה יותר. ויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום יוספו לעיתים לטיפול.

תרופות: למניעת מיגרנה נעשה שימוש במספר קבוצות של תרופות כשהעיקריות ביניהן מתוארות כאן. הטיפול מומלץ ל- 6 חודשים לפחות ומטרתו להפחית את תדירות ההתקפים ועוצמתם. חשוב לדעת, שבטיפול בכאב אין מתכון קבוע להצלחה, ולכן יש להתאים לכל אחד את התרופה והמינון המתאים לו, עד להשגת יעילות מרבית.

מניעת מיגרנה בעזרת תרופות להפחתת לחץ דם

מנגנון הפעולה של תרופות אלו במיגרנה לא ידוע, ייתכן שגם הן משפיעות על מערכת הסרוטונין. התרופות המשומשות ביותר שייכות לקבוצת תרופות הקרויה חוסמי בטא (בטא בלוקר) ומהן המוכרת ביותר הוא פרופרנולול (דרלין, אינדרל, פרולול).

מניעת מיגרנה בעזרת תרופות לטיפול בדיכאון

מקומן של תרופות אלו חשוב מאוד במצבים של כאב החוזר על עצמו בתדירות גבוהה. הן כנראה מאזנות את פעולתן של מערכות ייצור כאב במוח ומפחיתות על ידי כך את הסיכוי להתפתחות התקפי מיגרנה. התרופות המשומשות ביותר הן מקבוצת התרופות הטריציקליות כמו אמיטריפטילין (אלטרול) או המשפיעות על מערכת הסרוטונין כמו פלואוקסטין (פלוטן, פריזמה). חשוב לציין שמטרת הטיפול היא מניעת כאב ולא טיפול נגד דיכאון!

מניעת מיגרנה בעזרת תרופות נוגדות כפיון (אפילפסיה)

תרופות אלו מאזנות את הפעילות החשמלית של תאי עצב וגם כאן, המטרה היא לאזן בדרך זו את מנגנוני יצירת הכאב שבמוח. במיגרנה נעשה שימוש בעיקר בחומצה ולפרואית (דפלפט, ולפורל) או טופירמט (טופמקס) שהוכיחו את יכולתן בהפחתת תדירות ההתקפים ועוצמתם. גם כאן חשוב להסביר שמתן התרופה אינו מצביע על קיום אפילפסיה ואינו גורם לה. אנו נעזרים בתכונותיה של התרופה לעזור גם במצב שאינו אפילפסיה.

טיפול בהתקף מיגרנה

הכאב החזק של המיגרנה גורם לאנשים רבים להשתמש בתרופות משככות כאב ופעמים רבות נוטלים את מה שיש בבית. על פי הגישה הטיפולית הנהוגה היום, מומלץ להשתמש בתרופות משככות כאבים רק במיגרנה קלה עד בינונית. אם לעומת זאת הינך סובל/ת ממיגרנה קשה שגורמת להפרעה משמעותית בתפקוד, מומלץ ליטול תרופות ספציפיות לטיפול במיגרנה (טריפטנים).

תרופות בעלות פעולה כללית נגד כאב

קבוצה זו כוללת תרופות שפעולתן נגד כאב אינה ספציפית והן פועלות על סוגים שונים של כאב. השימוש בתרופות אלו מומלץ במקרים של מיגרנה בעוצמה קלה בעיקר. התרופות השכיחות בקבוצה זו הן: פאראצטאמול (אקמול, דקסמול וכמרכיב נוסף בתרופות אחרות): דיפירון (אופטלגין): המכילות קודאין (קודאקמול, קודיסל, רוקל, רוקסט) מיועדות לטיפול בכאב בינוני. השימוש בתרופה זו רצוי שיהיה תחת פיקוח רפואי היות ונטילת יתר ממנו עלולה לגרום להתמכרות ולהתפתחות כאב ראש כרוני!

תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים לשיכוך כאב

קבוצה גדולה של תרופות שונות בעלות יכולת פעולה על דלקות (לא זיהומיות) ויש להן פעולה נוגדת כאב. תרופות אלו משפיעות על מקומות שונים בגוף והשפעתן לכן אינה רק על כאב. יש להתייעץ עם רופא לפני נטילתן ובמיוחד מי שסובל מצרבת או כיב קיבה, מחלת ריאות, כליות, הפרעות בקרישת הדם, רגישות לחומרים אלו ולגבי שימוש במהלך הריון וילדים. מיועדות לכאב מיגרנה קל עד בינוני. דוגמאות לתרופות מקבוצה זו הן: אספירין: איבופרופן (אדוויל, אדקס, ארטופן, נורופן). נפרוקסן (נרוצין, נקסין). אינדומטצין (אינדומד, אינדוביס).

תרופות בעלות פעולה ספציפית במיגרנה

בניגוד לקודמות, תרופות אלו מיועדות לטיפול במיגרנה בלבד. התרופות פועלות במנגנון המדמה את פעולת הסרוטונין במוח (חומר שהוא מתווך בין תאי עצב) ועל ידי כך מסוגלות להפסיק את התקף המיגרנה תוך זמן קצר. תרופות אלו מיועדות למיגרנה בעוצמה בינונית וקשה או כאשר טיפול אחר לא עזר. בארץ מצויות כיום 4 תרופות מסוג זה: סומאטריפטן (אימיטרקס) המצוי בצורת זריקה עצמית, ככדור וכספריי לאף. ריזאטריפטן (ריזלט) שקים בצורת כדור וכדור מסיס. זולמיטריפטן (זומיג) שקים בצורת כדור וכדור מסיס ואלהטריפטן (רילרט) המגיע ככדור.

תרופות אלו שינו בצורה משמעותית את הטיפול במיגרנה והביאו לשיפור ניכר בחיי הסובלים ממנה. תרופות אלו יעילות מאוד ומסוגלות אצל רוב האנשים להפסיק את התקף המיגרנה ולמנוע את הצורך בהפסקת עבודה או ללכת לישון. תוך פחות משעתיים. התגובה לתרופה הינה אישית ומי שאינו מגיב לאחת כדאי שינסה אחרת. תרופות אלו מותרות לשימוש רק בפיקוח רפואי היות ואינן מותרות בכל מצב ואסורות בהריון.

לסיכום, אין סיבה היום להמשיך לסבול ממיגרנה ו"ללמוד לחיות עם זה". בטיפול קפדני וסבלני, ניתן להגיע לשילוב הנכון בשבילך, ולצמצם בצורה ניכרת את הסבל מהמיגרנה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למיגרנה מומלץ לעשות כוסות רוח לגב עליון, זה פותח את הזרימה של הדם לראש ומרפה את השרירים הכואבים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture